Naslovnica Auti Kvaliteta goriva

Što je famozni „misfire“ koji često spominju u Top Gearu i The Grand touru

Iako se radi o čestom problemu koji je lako uklonjiv, važno je što prije utvrditi uzrok i popraviti ga
15. travnja 2019. u 12:36 7103 prikaza
Detonantno izgaranje
Foto: Dino Stanin/PIXSELL
Pogledajte galeriju 1/3

Čak i ako niste obožavatelj engleskog trojica koji, po mnogima, ima najpoželjniji posao na svijetu, sigurno ste tu i tamo pogledali koju epizodu Top Geara ili The Grand Toura te se nasmijali atipičnim testovima automobila i odličnim putopisima po kojima je trio postao planetarno popularan, a čak su i snimili jednu epizodu u Hrvatskoj. U njihovim testovima, koji se svode na prepucavanje trojca britkim engleskim humorom, gubitnik uglavnom krivi automobil za slabiji rezultat, ne vozačke sposobnosti, a jedan od čestih krivaca je „misfire“.

Misfire prevodimo s engleskog kao otkaz, zatajenje ili zakazivanje, a odnosi se na izostajanje eksplozije unutar motora i nepravilan rad jednog cilindra ili više njih.

Što je uzrok

Da biste znali uzrok, trebamo znati osnovno načelo rada motora i osnovne komponente uključene u proces. Pojednostavljeno, radi se o gorivu koje proizvodi eksploziju, kisiku koje omogućuje kemijsku reakciju i svjećici koja zapali smjesu zraka i goriva. Maknite bilo koji od elemenata i cilindri u motoru neće raditi ujednačeno, tj. dogodit će se „misfire“. Naravno, ovo je pojednostavnjeni opis, motori, pa čak i starije generacije, puno su kompliciraniji sklopovi pa je potrebno dosta znanja kako bi se utvrdio pravilan uzrok problema.

Iako zvuči kao ozbiljan problem, nekada je rješenje vrlo jednostavno, a možda zahtijeva jednostavnu promjenu kao što je nova svjećica ili izbor kvalitetnog goriva. Simptomi su tzv. štucanje motora, nemiran rad u određenim uvjetima ili privremeni gubitak snage. Može biti privremen, primjerice, samo dok stojite na semaforu ili se stalno javljati u vožnji.

U svakom slučaju najbolje je odmah potražiti pomoć kako bi znali što vam je činiti. Jer iako automobil vozi, najvjerojatnije je zbog toga povećana potrošnja goriva i štetnih emisija, zbog čega automobil najvjerojatnije neće proći na tehničkom pregledu, dok u težim slučajevima može prouzročiti štetu drugim dijelovima motora.

Detonantno izgaranje | Autor : Shutterstock Foto: Shutterstock

Što kada je riječ o svjećici

Svjećice su zadužene za prouzročenje eksplozije i napravljene su da budu pouzdane u određenom vremenu. Zbog robusnosti mnogi misle da ako motor radi, svjećica je u redu. Koliko god bile dobro napravljene, potrebno ih je zamijeniti nakon predviđenog roka. Kako se svjećica troši ili korodira, dolazi do sve manje mogućnosti zapaljenja iskre. U početku je to manje očito, no kako vrijeme prolazi, tako je sve izraženiji nedostatak iskre. Srećom, promjena svjećice nije komplicirana i ako osjetite neke od simptoma, najbolje je provjeriti u kakvom su stanju i zamijeniti ih kvalitetnim novim svjećicama.

Što kada je problem u ubrizgavanju goriva

Nakon što ste sigurni da svjećica dobro radi ili ste je zamijenili novom, trebali biste provjeriti sustav ubrizgavanja goriva. Iako robustan, neki dijelovi su ipak osjetljivi na trošenje s vremenom ili lošije gorivo. Možda se radi o začepljenom filtru ili prljavim brizgaljkama goriva. Ako su oni u redu, može biti riječ i o pumpi goriva. Unatoč tome što auspuh asociramo s krajnjim ciklusom izgaranja goriva, cijeli ispušni sustav je vrlo precizno dizajniran te bilo kakva emisija plinova koja poremeti ciklus paljenja može negativno utjecati na cijeli motor.

A možda ste imali sreće i samo natočili nekvalitetno gorivo. Ovo je najjednostavnija situacija i najlakše rješenje - točite u svoj automobil samo provjereno i kvalitetno gorivo kako biste sačuvali motor i osigurali mu miran rad u svim uvjetima. I nemojte miješati oktanski broj s lošim gorivom. Gorivo mora biti kvalitetno bez obzira o kojoj varijanti se radilo kako bi štitilo vaš motor. Neželjeno detonantno izgaranje najveći je problem vožnje s lošim gorivom općenito.

INA upravlja najvećom moderniziranom maloprodajnom mrežom u Hrvatskoj u sklopu koje svakodnevno usluži 200 tisuća kupaca i proda više od milijardu litara goriva godišnje, čime svojim kupcima osiguravaju gorivo vrhunske kvalitete. Class Plus goriva imaju dokazano povoljan učinak na motore s unutarnjim izgaranjem. Zahvaljujući posebnoj poboljšanoj formuli aditiva, Class Plus goriva uklanjaju naslage i dijelove vašeg motora štite od korozije. To sve za vas znači da manje naslaga može značiti manje problema s motorom uzrokovanih začepljenjem. Zahvaljujući čišćem sustavu ubrizgavanja goriva, u motor dolazi optimalna količina goriva što osigurava stabilan rad.

Simptome zbog lošijeg goriva najčešće ćete prepoznati kada automobil radi u praznom hodu, ne na otvorenoj cesti. Ako se uobičajeno vozite autocestom pri višim brzinama, no na semaforima osjećate trzanje, moguće da je samo riječ o lošem gorivu.

Detonantno izgaranje | Autor : Shutterstock Foto: Shutterstock

Mehanički problemi

Iako rjeđe, problemi se mogu javljati i zbog mehaničkih oštećenja, što su složeniji problemi. Tu se trebaju provjeriti svi dovodi u motor, potražiti sitne pukotine, utvrditi stanje brtve usisnog razvodnika, bregaste osovine i ostale dijelove bitne za paljenje i rad motora. Za razliku od problema prouzročenih lošijim gorivom, ovdje ćete simptome osjećati i pri višim brzinama i okretajima te će se često i jače osjetiti, primjerice, kao trešnja u cijelom vozačkom prostoru. U takvom slučaju, uglavnom će vam se upaliti lampica motora i automobil će javljati da morate na servis. Moderniji automobili sve probleme vezane uz motor zapisuju u memoriju te će na servisu vaši mehaničari lakše utvrditi o kakvom problemu se radi, pa će uz manje radnih sati lakše riješiti problem.

Obični problemi s paljenjem mogu prijeći u veliki problem. Stoga pokušajte brinuti o automobilu jednostavnim trikovima kako do toga ne bi došlo. Obratite pozornost na čudne trzaje i nepravilnosti u radu, redovito servisirajte automobil i točite isključivo kvalitetno gorivo, kao što je INA CLASS PLUS gorivo.

Sadržaj omogućila INA

Cromaris
Uzgoj ribe
Riba hrani generacije, a prosječno je pojedemo dvostruko manje od europskog prosjeka

A1 izdvaja za Vas