Naslovnica Auti Automobili

'Prvi auto, fiću, kupio sam za 100 DEM. U to ratno vrijeme nije nam trebala ni vozačka'

'Cijeli dan popravljam najnovije aute, ali živnem tek kad sjednem u Golf 1 GTI'
13. listopada 2018. u 16:23 4 komentara 2702 prikaza
Petar Žival i njegov Volkswagen Golf 1 GTI
Foto: Igor Kralj/PIXSELL
Pogledajte galeriju 1/11

Ljubav prema oldtimerima je iracionalna. I većina onih koji imaju dovoljno novca da kupe sve što požele, ako vole i posjeduju starodobni automobil, ponekad zasuče rukave i šarafi po svom ljubimcu. Jer, u kako god dobrom stanju bio oldtimer, jednostavno, zbog njegovih godina na njemu uvijek treba nešto dorađivati. To je hobi, strast, a uređivanje takvih automobila, pogotovo projekti restauracija koji staru kramu pretvaraju u princa na četiri kotača, nisu jeftini i iziskuju mnogo vremena. Od traženja dijelova po raznim oglasnicima do same restauracije.

Zagreb: Ljubitelji automobila Volkswagen Buba Kraj puta za Bubu 'Možeš prijeći sto tisuća a da ne zaviriš u motor. I ako se i pokvari, sve možeš sam srediti'

A ljubitelji oldtimera sve to rade da bi se provozali nekoliko tisuća kilometara godišnje. Iz kuta običnog vozača to ne djeluje nimalo racionalno, to mora da je ljubav. Petar Živalj (41), zagrebački autolakirer, jedan je od takvih ljubitelja starodobnika, koji trenutačno restaurira četiri automobila. Dva Fiata 600 iz 1969. i 1981. godine, repliku Lancije Delte integrale Martini Racing iz 1990. i Golf GTI 4 iz 1998., koja službeno još nije oldtimer ali će biti jednog dana, a to mu je jedan je od auta za kolekciju svih generacija Golfa GTI, koje planira skupiti. Golf GTI I iz 1984. godine, koji nije sam slagao, već ga je kupio restauriranog već ima, kao i Golf II GTD iz 1990. godine.

Petar Žival i njegov Volkswagen Golf 1 GTI
1 / 18
Petar Žival i njegov Volkswagen Golf 1 GTI

– Sve je krenulo u rodnom Osijeku za vrijeme rata. Prvi automobil, naravno fiću, kupio sam kao klinac s prijateljima za 100 njemačkih maraka. U to ratno vrijeme nije nam trebala ni registracija ni vozačka. Bio je sav truo, držao se samo na tunelu mjenjača i nakon samo nekoliko kilometara nam je ostao u defektu, ali nama je bio najbolji na svijetu, na njemu smo se naučili voziti, ali i pomalo šarafati. Kasnije sam kupio još jedan, pa Opel Olimpiju i nekoliko Kadetta. Na polaganje vozačkog dolazio sam Ford Consulom, kupeom koji sam kupio za 400 maraka. Stalno smo nešto na njima popravljali i kemijali, učili se i uživali – govori nam Petar Živalj o olovnim ratnim vremenima. Danas Živalj radi u AK Dojkić, ovlaštenom VW servisu pa izgleda logično da najviše voli Golfove.

Modrić si je bez problema mogao priuštiti Bentley vrijedan dva milijuna kuna jer godišnje zarađuje 22,5 milijuna eura Borbena ergela Vatrene kočije: evo što voze Dalić, Modrić, Lovren, Vrsaljko...

– Cilj mi je imati svih sedam generacija Golfa GTI, ali nisam od onih koji imaju jednu omiljenu marku ili model automobila, ja volim sve. Naravno, prednost mi je kod Volkswagenovih modela što lakše mogu do dijelova koji su mi potrebni. Jer za aute koji se više ne proizvode nema kompletnih dijelova, već se traže na starim lagerima. Nema do originalnih dijelova, sa zamjenskima ili dijelovima s otpada je uvijek problem. Ne paše onako kako bi trebalo, pa na koncu kupiš originalni dio iako nije nimalo jeftin. VW ima originalne “classic parts” dijelove za automobile koji se više ne proizvode, ali nije ih ponekad lagano pronaći – kaže Živalj. Od vlasnika AK Dojkića, također ljubitelja oldtimera, kupio je Golfa jedinicu GTI u čiju je restauraciju utrošeno mnogo originalnih dijelova.

Petar Žival i njegov Volkswagen Golf 1 GTI | Autor : Igor Kralj/PIXSELL Foto: Igor Kralj/PIXSELL

– Posebno volim felge, pa zbog toga ne stavljam na aute originalne, a sviđa mi se da je auto i malo spušten. Znam da se više cijeni kad je auto u originalnom stanju, ali ja ga radim za sebe, ne za prodaju. Možda ću jednog dana i prodati aute, ali još o tome ne razmišljam – kaže Živalj.

Čarapa na kontrolnoj ploči spas za vozače Evo čemu služe čarape na kontrolnoj ploči automobila. Morate pokušati ovaj trik!

Dva Fiata 600 bit će Abarth replike, a restauriraju se od nule. Jedan je iz 1969. s kontra vratima, a u oba će ići Autobianchijev motor sa 70 KS, ali temeljito obrađen – od klipova i radilice do karburatora i kartera. U jednom je dodana i peta brzina, a trebali bi biti gotovi iduće godine. Lancia također dobro napreduje, u njoj će biti originalni motor 2,0 16V turbo s 210 KS iz kultne “integralke”, ali umjesto 4x4 pogona će ugraditi “šperu” Fiat Coupea. Karoserija, koja ima dosta poliesterskih materijala, polakirana je i na nju su zalijepljene naljepnice Martini.

Petar Žival i njegov Volkswagen Golf 1 GTI | Autor : Igor Kralj/PIXSELL Foto: Igor Kralj/PIXSELL

– Krene se tako da se raskopa cijeli auto, tako da ostane gola karoserija. Tada se kreće od limarije pa se nakon lakiranja svi dijelovi vraćaju nazad. Naravno, ne možeš sve sam pa ti je potreban i limar i lakirer, pa dobar tapetar, tokar te mehaničar i električar. Sam radim dosta toga, a posebno sa stakloplastikom. U jednoj od najboljih restauratorskih garaža u Zagrebu “Cat corneru” baš sam radio kalup prednjeg kraja od poliestera za jedan supersportski automobil – kaže Živalj.

Kupnja auta Promjene Gotovo svi novi auti u Hrvatskoj poskupili, na tržištu vlada potpuni kaos

Draga mu je i Golf četvorka GTI, koju je kupio za samo 900 eura.

– Motor je lupao pa se on sada reparira. Auto je polakiran i sad će ići kod tapetara, a i auspuh je već složen kod Lastovčića – rekao nam je Živalj i otkriva zašto voli stare automobile:

– To mi je gušt, radim sa sasvim novim automobilima poput Tiguana ili Arteona pa nakon posla sjednem u automobil iz 70-ih i uživam. U njemu nije sve savršeno i udobno, ali baš taj osjećaj mi je drag. Iako su današnji auti nemjerljivo bolji, prijašnji su imali dušu i nisu imali toliko elektronike pa je svatko mogao nešto popraviti dok sad za svaku sitnicu moraš u servis – kaže Živalj.

Pogledajte i video intervjua s Matom Rimcem:

VR Pole
EU FONDOVI
“Odlučili smo spojiti virtualnu stvarnost s turizmom i ponuditi svima pogled u prošlost”