Naslovnica Auti

Propast Saaba, miljenika onih koji su željeli biti drukčiji

Propast kultnog proizvođača poznatog po avionskim kokpitima i turbomotorima
21. ožujka 2012. u 10:37 8 komentara 764 prikaza
\'(FILES) Thi October 2, 2008 file photo shows the logo of Swedish automobile company Saab on a car at its headquarters in Trollhattan, in south-west Sweden. The North American unit of bankrupt Swedis
Foto: Ilustracija

Poznati švedski proizvođač automobila Saab definitivno je prestao s proizvodnjom i objavio bankrot. Tako je neuspješno završio dvogodišnji pokušaj spašavanja nekad uglednog proizvođača automobila, u što se upustio nizozemski Spyker. A sve je krenulo nizbrdo još krajem 2008., kada je tadašnji vlasnik Saaba General Motors zbog financijske krize ukinuo neprofitabilne brandove Pontiac, Saturn i prodao Hummer. Opel je uspio spasiti, a Saab je nakon neuspješnog pokušaja spašavanja - kojeg je uz Spyker, zbog 3000 radnika u gradu Trollhättanu, podržavala i švedska vlada – posustao.

I tako je Saab nakon 64 godine prestao proizvoditi automobile. Saab je kratica od Svenska Aeroplan Aktiebolaget što u prijevodu znači Švedsko zrakoplovno dioničko društvo. Tvrtka je osnovana u predvečerje II. svjetskog rata, 1937. godine, kao proizvođač zrakoplova i vojne opreme, a taj dio tvrtke danas je izdvojen te posluje vrlo dobro. Primjerice, Saab proizvodi i borbene avione Gripen za koje je zainteresirana i Hrvatska.

Prvi automobil proizveden je 1947. godine, Bio je to model 92001 ili nadimkom UrSaab (znači originalni Saab), a najpoznatiji je po aerodinamičnosti. Koeficijent otpora zraka je bio cd=0,32, što je i danas odličan rezultat.

Kokpit Saabovih automobila podsjeća na one u zrakoplovnima. Čistih je linija, pregledan s mnogo prekidača i okrenut prema vozaču. Još jedna jedinstvenost Saabovih vozila je smještaj kontakt brave kod mjenjača, između vozača i suvozača, a ne ispod volana.

Saab je poznat i po razvoju turbomotora – 1977. je predstavio prvi model s turbopunjačem. Nije to bio prvi turbobenzinac na tržištu (Porsche je bio ranije), ali je bio prvi dovoljno pouzdan i dugotrajan za svakodnevnu vožnju.

Saab je uvijek percipiran kao marka za bogatije, a kupovali su ga oni koji su željeli biti drugačiji. I vjernost kupaca bila je velika pa su vlasnici Saaba uglavnom svoj stari Saab mijenjali novim. Nažalost, u zadnje vrijeme bilo ih je sve manje. Vrhunac prodaje dosegnut je 2006. godine, sa 133 tisuća automobila, no brojke su posljednjih godina u oštrom padu. Tako je 2010. godine prodano 31.696 automobila, a lani samo 14.000.

A1
PROMO
Pogledajte kako je karlovački slatkovodni akvarij postao primjer uspješnog poslovanja

A1 izdvaja za Vas

  • bomba:

    Ja sam imao prilike voziti ovakvo auto. Bio sam oduševljen što nudi u odnosu na konkurenciju i kako je bio dobar u smislu DOBAR AUTO. Šteta što je bio dio GM pa se nasukao jer nisu bili marketinški eksponirani niti ... prikaži još! a bili su usputni privjesak GM i kad je zaškripalo njega su se riješili, isto je GM htio napraviti i sa opelom ali iza opela stala njemačka vlada pa su malo bolje razmislili kako dalje sa opelom a druge su jednostavno izbacili. Hamer je nula auto kakav je bio saab.

  • DERAN:

    pidoča šta ti znaš o saab-u....voziš trabanta i misliš da si baja na rivi

  • PIDOČA:

    šteta, vrhunsko auto , njegovim stopama ide i (nažalost)volvo,kupili ga kinezi neke kombinacije sa peugeot-motorima... užas