Najnovije vijesti
Objavljeno vijesti danas: 2
Pošalji priču
Imaš priču, fotografiju ili video?
Vidi i budi viđen

Podešenost glavnih svjetala - osigurava dobru osvijetljenost ceste i ne smeta vozačima iz suprotnog smjera

CVH
Foto: Shutterstock
1/4
28.04.2022.
u 12:16

Poznata je uzrečica koja kaže „Vidi i budi viđen“. Ova mogla bi se lako primijeniti kod noćne vožnje automobilom u uvjetima smanjene vidljivosti.

Stoga je vrlo bitno da svjetla, na automobilu, naročito prednja, ispravno rade te da su ispravno podešena kako ne bi ugrožavala vozača i ostale sudionike u prometu.

Što znači ispravno podešena svjetla?

Ovaj pojam odnosi se na ispravno podešenu visinu svjetala i usmjerenost svjetlosnog snopa kako propisuju europske regulative. Ispravno podešena visina i snop svjetala osigurati će da vozači iz suprotnog smjera ne budu zaslijepljeni prilikom mimoilaženja, te će osigurati da vozač ima što bolju preglednost ceste u uvjetima noćne vožnje. Drugim riječima visina svjetala ne smije biti previsoka niti preniska, a i snop mora biti propisanog izgleda. Isto se provjerava i prilikom tehničkog pregleda u stanici za tehnički pregled.

Novija su vozila opremljena sustavima automatske regulacije visine svjetala („ksenon“ i led svjetla), pa vlasniku vozila preostaje jedino da nepodešena svjetla popravi u ovlaštenom servisu.

Kod vozila čiji su svjetlosni sklopovi opremljeni halogenim žaruljama  (npr. H4 ili H7…) vlasnik može prateći upute proizvođača sam zamijeniti žarulju koja je neispravna, naravno ako je proizvođač isto predvidio. Također, kod halogenih žarulja vrlo je važno postaviti žarulju u ispravan položaj kako bi se osigurao ispravan izgled snopa i kako u prometu ne bi došlo do zasljepljivanja drugih vozača, a na većini vozila opremljenih reflektorima s halogenim žaruljama moguće je zakretanjem određenog vijka podesiti visinu svjetlosnog snopa.

LED svjetla i zamjenske LED žarulje

Novija vozila tvornički su opremljena LED svjetlima. Treba naglasiti da se radi o cijelim svjetlosnim sklopovima koji sadržavaju neke komponente koje nisu sadržane u svjetlosnim sklopovima sa halogenim žaruljama, kao što su automatska regulacija visine te duljine svjetlosnog snopa, a neki sustavi imaju i hladnjak za LED žarulje kako ne bi došlo do pregrijavanja. Vrlo važna komponenta ovih svjetala je i leća koja ispravno usmjerava svjetlo koje stvara LED žarulja. Takva originalna svjetla su odobrena i mogu se zamijeniti isključivo originalnim dijelovima proizvođača.

S druge strane, na tržištu se u zadnjih desetak godina pojavila velika ponuda LED žarulja koje se mogu ugraditi u reflektore starijih vozila koja tvornički koriste halogene žarulje. S obzirom da je ranije navedeno kako tvornički LED farovi imaju niz komponenti za regulaciju visine i usmjerenosti snopa svjetala u većini slučajeva naknada ugradnja LED žarulja uzrokuje zasljepljivanje ostalih sudionika u prometu.

Vlasnici takvih preinaka za sebe svakako dobivaju bolju osvijetljenost prometnice i okoline ispred sebe, ali nisu svjesni utjecaja na vozila i vozače iz suprotnog smjera. Stoga, ovakve naknadne ugradnje LED žarulja u halogene farove nisu odobrena, a samim time niti dozvoljena iako se lako mogu nabaviti u trgovinama ili putem online kupovine. Najčešće se radi o proizvodima upitne kvalitete koji nisu odobreni, a također je upitna i sigurnost takvih proizvoda, što se pokazalo kroz nekoliko slučajeva gdje je došlo do zapaljenja zbog loših strujnih vodiča i instalacija.

Uvijek je dobro obratiti pozornost na ambalažu u kojoj zamjenski led izvori svjetlosti dolaze. Savjesniji proizvođači tamo ističu da se radi o izvorima svjetlosti koji se ne smiju koristiti na cestama („not for road use“) ili da se radi o izvorima svjetlosti koji nisu homologirani prema pravilniku UN-a ECE R37 koji propisuje uvjete koje moraju ispunjavati žarulja sa žarnom niti.

Sadržaj nastao u suradnji s Centrom za vozila Hrvatske

Ključne riječi

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije