Naslovnica Auti Kvaliteta goriva

Pazite koje gorivo točite: Riskirate kvar pumpe za gorivo, ali i motora

Pri dolasku na benzisku crpku na trenutak se koncentrirajte i razmislite koje gorivo trebate, posebno ako često mijenjate automobile
29. studenoga 2018. u 07:00 0 komentara 394 prikaza
Gorivo
Foto: Hrvoje Jelavić/PIXSELL

Koje gorivo trebate uliti u svoj automobil? Koje su posljedice i što trebate učiniti ako u benzinca ulijete dizelsko gorivo i obratno? Koje benzinsko gorivo je najbolje za vašeg limenog ljubimca? Na što još trebate paziti kod ulijevanja goriva?

Prometni stručnjak Željko Marušić upozorava da se kod dolaska na bezinsku crpku na trenutak treba koncentrirati i dobro promisliti: koje gorivo trebate uliti? Posebno je to važno, ističe, kod vozača koji prirodom posla često mijenjaju automobile.

Uputa o vrsti goriva nalazi se na na unutrašnjoj strani poklopca za ulijevanje goriva. Jedan od Marušićevih vrlo korisnih savjeta je da kod točenja goriva navučete rukavice od plastične folije. To je važno učniti jer su istraživanja pokazala da pištolj za ulijevanje može biti prljaviji od zahodske daske u javnom WC-u.

Osim toga čestice goriva - kojih uvijek ima na ručki, pa ih koža upija - su kancerogene. I naposlijetku, objašnjava, dok navlačite rukavice, promislite koje gorivo točite.

Kod novijih automobila, kaže Marušić, dovoljno je znati: benzin ili dizel. Savjetuje da je tada najbolje uliti najskuplje raspoloživo gorivo. Dakle gorivo koje uz oznaku BS (bez sumpora) ima dodatak - Plus, Max...

Poštivati upute proizvođača

- Nije nužno, ali malo skuplje gorivo trebalo bi biti i bolje. Oplemenjeno je dodacima koji poboljšavaju bitna svojstva, važna za rad i pouzdanost motora - tumači Marušić.

Kod dizelskog goriva, kaže, nema drugih opcija jer se cetanska vrijednost (označava kašnjenje u samozapaljenju goriva) ne navodi, nego podrazumijeva. Kod benzinskih motora pak, Marušić kaže da treba poštivati uputstvo proizvođača, ali i da je kod svih novih vozila, čak i ako je deklarirana oktanska vrijednost 95, bolje uliti 98 ili 100-oktansko.

U nove aute 98 ili 100 oktana

- Motor će dobiti jedan do dva posto snage, za toliko se smanjuje potrošnja, a bolje je zaštićen od štetnih nekontroliranih detonacija. Zbog toga sam često savjetovao da u nove benzince ulijevate 98 ili 100-oktanski benzin, čak i ako je propisan 95. Isplati se, motor bolje vuče i ljepše radi, a trošak je otprilike isti, jer se malo smanji potrošnja - poručuje Marušić.

Dodatno pojašnjava da se svaki suvremeni benzinac sam prilagođava oktanskoj vrijednosti goriva od 100 do 95.

Ako u dizelaša ulijete bilo koje dizelsko gorivo, odnosno u benzinca bilo koje benzinsko, problema nema. No problemi počinju ako se ulije pogrešno gorivo. Cijev pištolja za gorivo znatno je većeg promjera kod dizelskog, nego kod benzinskog goriva. Stoga je dizel teško uliti u benzinski motor.

Zabuna je znatno lakša u suprotnom slučaju, koji je i opasniji - da se benzin ulije u dizelski automobil. No, i tada problemi ovise o tome u kojem se trenutku pogreška otkrije. Ako se odmah prekine punjenje benzina u dizelski spremnik ili nakon samo nekoliko ulivenih litara, Marušić savjetuje da kupite pola litre dvotaktola (ulja za 2-taktne motore), ulijete ga u spremnik i dopunite gorivo do čepa dizelskim gorivom.

Ako ste ulili samo nekoliko litara dizelskog goriva u benzinski spremnik, dolijte Eurosuper i nastavite.

Veći problem kod dizelaša

U oba slučaja, čim potrošite prvih deset litara goriva, ponovno dolijte gorivo do vrha, kao biste ‘razvukli’ problem. Ako ste pak pogrešno gorivo ulili do čepa, znatno je bolje da to shvatite prije pokretanja motora, nego kad ste već počeli voziti. Tada kod benzinca u pravilu ne nastaje šteta, nego se otežava postupak pokretanja.

Veliki je problem kod dizelskih motora. Najgore je ako shvatite da ste ulili pogrešno gorivo tek kad motor počne trokirati ili se sam ugasi. Tada obvezno pozovite stručnu pomoć.

- Ništa ne pokušavajte sami, a pogotovo ne pokušavajte pokrenuti motor, jer umjesto uštede možete prouzročiti veliku štetu. Ovo je bitan razlog zbog kojeg se isplati biti član ORYX Asistencije, odnosno HAK-a. Isplati ih se zvati, jer su dobro pripremljeni za takve situacije i intervencije nisu preskupe - poručuje Marušić.

Tumač osnovnih pojmova

Benzini – derivati prerade sirove nafte, izdvajaju se na temperaturama prerade 70 – 185 ˚C, sirovina za daljnju rafinerijsku i kemijsku preradu; doradom se dobivaju motorni benzini, goriva za motore s unutrašnjim izgaranjem; kao primarni ili bazni benzin koristi se kao sirovina u petrokemijskoj industriji.

Dizelsko gorivo – (diesel), gorivo za motore s unutrašnjim izgaranjem; dobiva se doradom petroleja i lakih plinskih ulja, koji se izdvajaju iz nafte i njezinih derivata na temperaturama 190 – 360 ˚C.

Ekološka goriva – goriva za motore s unutarnjim izgaranjem (benzini i dizelsko gorivo) s minimalnim sadržajem sumpora. “Čista goriva“ moraju biti bez olova i sumpora jer te tvari smetaju ili onemogućavaju rad suvremenih motora i pomoćnih uređaja (katalizatora), konstruiranih tako da smanjuju emisiju opasnih „stakleničkih plinova“ (ugljik II-oksida, metana, dušikovih oksida i drugih), koji onečišćuju atmosferu u cjelini i vjerojatni su uzrok globalnog zatopljenja na Zemlji.

Fosilna goriva – ugljen, nafta i prirodni plin.

LNG – (Liquefied Natural Gas), ukapljeni prirodni plin (UPP), prirodni plin ukapljen na temperaturi od –162 ˚C radi prijevoza brodovima (metanijerima)

Nafta – (grčki: naphtha – zemno ulje), tekuća smjesa ugljikovodika mineralnog porijekla; energetska mineralna sirovina najveće važnosti; dobiva se iz podzemlja rudarsko-naftnim radovima, tj. bušenjem i proizvodnjom kroz bušotine; prerađuje se u rafinerijama u derivate nafte.

LPG - (Liquefied Petroleum Gas), ukapljeni naftni plin (UNP), propan, butan ili mješavina propan/butan, proizvod prerade sirove nafte ili prirodnog plina; koristi se prvenstveno kao energent ukapljen u čeličnim bocama i spremnicima

Vodič za kupovinu gadgeta
BLAGDANI
Vodič za kupovinu gadgeta: Što kupiti vašim omiljenim tehnoljupcima?

A1 izdvaja za Vas

Napišite prvi komentar!

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.