Večernji List - najnovije vijesti iz Hrvatske, svijeta, sporta, showbiza i lifestyle
Naslovnica Auti Automobili

Oprez s visokim naponom u električnim automobilima!

Za servisiranje električnih vozila treba se educirati. Treba znati kod kojih je zahvata potrebno isključiti visoki napon, odnosno gdje se to i kako radi. S druge strane, održavanje električnih vozila daleko je manje zahtjevno
01. prosinca 2020. u 13:36 0 komentara 2492 prikaza
Foto: Jurica Galoic/PIXSELL
Pogledajte galeriju 1/5

Proizvođači automobila najavljuju kako u sljedećem periodu možemo očekivati pravu poplavu hibridnih i električnih modela. S obzirom na konstrukciju pogonskih strojeva, ova vozila donose i velike promjene u postprodajnim programima, u servisima. Kad govorimo o hibridima, oni su – s obzirom na činjenicu da je elektromotor dodan motoru s unutarnjim izgaranjem – daleko sličniji običnim benzincima ili dizelašima. No, već i kod njih vrijede neka nova pravila servisiranja, što je daleko naglašenije kod pravih električnih vozila.
Svaki proizvođač automobila, odnosno njegova “produžena ruka” na pojedinom tržištu radi na kontinuiranim edukacijama kompletne servisne mreže kako bi bila sposobna i ovlaštena servisirati sve vrste vozila iz svoje proizvodne palete. Tako je i s hibridnim i električnim vozilima. Edukacije za njih mnogi su već prošli, odnosno proći se u sljedećem periodu. Problem se pojavljuje kod neovlaštenih servisera koji nemaju takve mogućnosti pohađanja edukacija koje organizira proizvođač vozila.
Takvim serviserima od velike je pomoći Tokić edukacijski centar (TEC) koji na bogatom popisu edukacija ima i početnu razinu upoznavanja s električnim i hibridnim vozilima. Sve potrebne informacije u vezi TEC edukacija, kako onih za hibridna i električna vozila tako i sve ostale programe, možete potražiti na internetskoj stranici tvrtke Tokić. Tu svi polaznici seminara imaju priliku upoznati se s konstrukcijom, funkcijom i načinom rada pogonskih sustava na električnim i hibridnim vozilima. Upoznaju se s visoko i niskonaponskim sustavima napajanja, njihovom funkcijom, vrstama pohrane energije i sustavima punjenja, vrstama i tipovima električnog i hibridnog pogona. Polaznici također uče postupak sigurnog isključivanja visokonaponskog sustava uz upotrebu specijalnih alata i opreme, kao i korištenje stanica za punjenje vozila.

EU APSURD Forsiraju brze punjače iako ugrožavaju baterije

Upravo je činjenica da su vozila pod visokim naponom razlog što kod servisiranja električnih vozila treba imati na umu kako je tu riječ o “ubojitom vozilu”. Treba znati kod kojih je zahvata potrebno isključiti visoki napon, odnosno gdje se to i kako radi. Pored toga, valja imati na umu da užurbani razvoj električnih automobila dovodi i do mnogih promjena u samim konstrukcijama i načinima isključenja visokog napona. Dakako, u svemu tome danas pomažu i dijagnostički uređaji, ali treba se sa svime time i upoznati. Isto tako, treba imati na umu da se pri izvođenju radova vezanih za isključivanje visokonaponskih sustava koriste posebni alati s izolacijom kao i zaštitna izolacijska odjeća i obuća. Ono što je neminovno, užurbano smanjenje udjela vozila koja pokreću motori s unutarnjim izgaranjem rapidno će promijeniti servisne radionice. Održavanje električnih vozila daleko je manje zahtjevno, nema izmjene ulja, svjećica, dizni, kočnice se manje troše... Elektro vozila zbog jednostavnije konstrukcije i manjeg broja dijelova imaju puno dulje intervale održavanja. Bitno je tek zamijeniti filtar zraka ili kabine, za što, budimo realni, nije potreban odlazak do servisa. Također, sami možete zamijeniti i metlice brisača, doliti tekućinu za pranje vjetrobranskog stakla ili zamijeniti žarulju.

FILE PHOTO: FILE PHOTO: Tesla Inc CEO Elon Musk speaks onstage during a delivery event for Tesla China-made Model 3 cars at its factory in Shanghai TESLA AUTOMOBILI Musk: U Europi nema mjesta za parkiranje, napravit ćemo manji automobil

Odlazak u servisnu radionicu bit će potreban tek kad bude trebalo zamijeniti neki dio ovjesa ili u slučaju problema s elektromotorom i mjenjačem, odnosno u nekim više-manje izvanrednim prilikama. Vrlo je bitno znati kako upoznavanje s električnim i hibridnim vozilima ne trebaju napraviti samo serviseri već i djelatnici u limarskim radionicama. Sve kako bi se povećala sigurnost, i da ne dođe do opasnih radnji koje mogu ugroziti živote.

Dolazak i popularizaciju novih vrsta vozila trebali bi prepoznati i u Ministarstvu znanosti i obrazovanja te čim prije ponuditi školovanje za servisera električnih i hibridnih vozila. Naime, doći će do situacije da ćemo na tržištu imati i desetke tisuća električnih automobila, a nećemo imati školovanog (po obrazovnom programu, a ne internom školovanju autoproizvođača) servisera. Zakonska regulativa u Hrvatskoj za sada nije precizirala i odredila plan i opseg školovanja za osobe ovlaštene za rad na elektro i hibridnim vozilima. Da bi se stekla kvalifikacija za rad s visokim naponom, trenutačno treba pri nekoj od ovlaštenih ustanova proći tečaj za visokonaponskog električara, odnosno tečaj za rad s visokim naponom.

Financijska pismenost
NOVA PARADIGMA
Financijska pismenost sve prepoznatija kao ključna životna vještina današnjice
Napišite prvi komentar!

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.