Večernji List - najnovije vijesti iz Hrvatske, svijeta, sporta, showbiza i lifestyle
Naslovnica Auti Automobili

'Novi auti su preopterećeni porezima, zato imamo puno mrtvih na cestama'

Direktor i vlasnik Promocije plus Agan Begić kaže da su pravne osobe od lani prodanih 62.938 novih vozila kupile njih čak 77 posto, dok su samo 23 posto kupile fizičke osobe
09. siječnja 2020. u 07:33 5 komentara 1214 prikaza
Ilustracija
Foto: FrankHoermann/DPA/PIXSELL
Pogledajte galeriju 1/3

Od ukupno prodanih 62.938 novih putničkih automobila lani u Hrvatskoj, samo 23 posto ili 14.475 završilo kod građana - fizičkih osoba, a ostatak su kupile pravne osobe - država, ministarstva, rent a car kompanije, tvrtke, javna poduzeća itd., doznaje se iz agencije Promocija plus.

Business brunch: Must have vodič za hrvatske biznismene Slasni zalogaji Business brunch: Must have vodič za hrvatske biznismene

U Hrvatskoj je lani prodano 4,8 posto novih putničkih vozila više nego 2018. godine, dok je samo u prosincu prodano 4.022 novih automobila, što je rast od značajnih 66,7 posto u odnosu na prosinac 2018. godine, pokazali su podaci agencije Promocija plus.

Zanimljivo, samo u prosincu prošle godine najviše je prodano Fiatovih vozila, njih 609, što je deset puta više nego u studenome. Samo Fiata 500 u prosincu je prodano 304 komada. 

Agan Begić | Autor : Goran Stanzl/PIXSELL Foto: Goran Stanzl/PIXSELL

Direktor i vlasnik Promocije plus Agan Begić, agencije koja analizira prodaju vozila, rekao je za Hinu da su pravne osobe od lani prodanih 62.938 novih vozila kupile njih čak 77 posto, dok su samo 23 posto kupile fizičke osobe. Dakle, od 62.938 vozila tek ih je 14.475 otišlo građanima. S druge strane, pravnim je osobama - rent a car kompanijama, ministarstvima, državnim i javnim poduzećima, privatnim tvrtkama - otišlo 48.463 vozila.  

Godinu ranije, 2018. pravne su osobe kupile 74 posto ukupno prodanih novih putničkih vozila, a fizičke 26 posto. Tu statistika, kaže Begić, ide u krivom smjeru. 

Kancelarka Angela Merkel sa svojim ministrima već dulje osmišlja modele kako zaštititi načetu automobilsku industriju, koja je glavni pokretač najvećeg europskog gospodarstva Novi trend u zapadnoj Europi Automobili se uzimaju na pretplatu, kao novine, od 199 eura mjesečno

Stvarno stanje drukčije od statistike

"Aktualni trošarinski sustav u Hrvatskoj ide na ruku uvozu rabljenih automobila. Hrvatska definitivno ima previsoke trošarine, među najvećima, ako ne i najveće u Europskoj uniji. To odbija kupce, a rezanje trošarina jedno je od glavnih rješenja ovakve situacije", kaže Begić. 

Prometni stručnjak Željko Marušić, pita koliko će kupljenih novih auta zaista i završiti na našim cestama. Naglašava da statistike o prodaji novih vozila ne odgovaraju stvarnom stanju na terenu.   

Marušić, recimo, smatra da oko 25.000 novih vozila godišnje kupuju rent a car tvrtke, od čega oko 16.000 vozila ide u indirektni "reeksport", a da tomu treba pridodati i oko 5.000 vozila koji idu u direktni reeksport. 

"Nova vozila koja kupuju rent a car tvrtke bit će na cestama par mjeseci, a onda idu u ponovnu prodaju kao rabljena. 'Običnih' građana koji su lani kupili novi auto jako je malo", kaže Marušić. 

automobili Krađe u porastu Vozači, oprez! Ovaj dio automobila sve je češće na meti lopova

S druge strane, u Hrvatsku je 2018. iz zemalja EU uneseno 80.000 polovnih auta prosječne starosti 7,18 godina (što nije dobra brojka ali je dobra ako je, recimo, uspoređujemo s brojkama iz Bugarske gdje je prosječna starost unesenih automobila oko 19 godina). Hrvatski građani pritom najviše unose odnosno uvoze (unos je iz zemalja EU, uvoz iz svih ostalih zemalja) dizelaše, takvih je spomenute godine bilo čak 87 posto. Ne treba međutim zaboraviti da se razvijena Europa sve više rješava vozila na dizelski pogon, pogotovo starijih godišta.  

Željko Marušić | Autor : Davorin Višnjić/PIXSELL Foto: Davorin Višnjić/PIXSELL

Zabrinjava i podatak da je prosječna starost automobila u Hrvatskoj 12,6 godina, za M1 kategoriju, motorna vozila za prijevoz putnika s najviše osam sjedala, plus vozačko. Štoviše, prosječna starost cijeloga hrvatskoga voznog parka je 14,6 godina (podatak za 2018.).

Prošle je godine na čak 628.267 vozila otkriven neki neispravan dio tijekom redovnog tehničkog pregleda. Najčešće se kvar odnosio na kočioni sustav, sustav za osvjetljavanje ili signalizaciju, te osovine, kotače, gume i ovjes. 

Marušić stoga misli da bi država trebala stimulirati kupnju novih vozila, a da se sada događa suprotno.

Mladi radnici ULAGANJE U RAZVOJ U Njemačkoj najavljuju masovne otkaze, proizvodnja auta pala na razinu iz 1996.

"Kupovina novog auta velika je avantura, nova su vozila preopterećena porezima i onda ljudi, kada vide da će ih to puno stajati, radije uvezu polovno vozilo iz inozemstva. Zato imamo tako star i nesiguran vozni park i puno mrtvih na cestama. Turski harač bio je kamilica u usporedbi s današnjim porezima za kupnju novog auta. Nadalje, polovna vozila najčešće se servisiraju na crno, po garažama susjeda, a ne u ovlaštenim servisima pa i u tom dijelu država gubi svoj dio. Sve se radi krivo", izjavio je Marušić.

Rješenje vidi u stimuliranju kupovine novih vozila tako da se, recimo, na vozila koja imaju 5 zvjezdica iz testa sigurnosti plaća samo 50 posto posebnog poreza (trošarine), a da se na vozila s autonomnim kočenjem uopće ne plaća taj porez, ali ni godišnji, koji se plaća prilikom registracije vozila.

Scene koje su vas najviše iznenadile: Najveći hit bila je djevojka na parkiralištu

Ilustracija
1 / 29
Neki su svojim postupcima 'srušili' internet, drugi su vas razljutili, a bilo je najviše onih koji su vas nasmijali...
Norveška rukometna reprezntacija
Hrvatska u finalu
Pogledajte što norveški mediji pišu nakon poraza, još ne mogu vjerovati da neće u finalni boj
Plin
SMANJENJE CO2
Perspektive plina kao alternativnog goriva u prometu u Hrvatskoj
  • hacker:

    Trošarina na jedan od najsigurnijih auta koji se može kupiti u HR iznosi blizu 30 000 kuna (Subaru Impreza). Mentalitet i politika naših političara oko visine nameta na automobile vuće korijene još iz Jugoslavije kako kaže kolega komentator NJUŠKALO.

  • Umoran:

    Jeftin benzin? Skuplji je nego u Njemačkoj ili Austriji za 15%, a plaće su nam tri puta manje, pa se pitam kako je to benzin jeftin? Isto se odnosi i na dizel.

  • NJUŠKALO:

    Treba već jednom ukinuti sve moguće namete kod nabave i kupovine vozila. Dovoljno su veliki nameti kod produženja registracije vozila. Vozilo više nije luksuz nego potrošna ambalaža, koja se ne isplati popravljati pogotovo kada se razbije pa moraš kupiti drugi ... prikaži još! i to bilo kakav .Ali pošto dobro znamo da je uvoz automobila u bivšoj Jugoslaviji bio kompliciran, a nameti značajni, jer je narod tada većinom vozio domaće i automobile iz istočnih zemalja, čiji su režimi i tehnologije proizvodnje bili slični Zastavinim, vidimo da se još uvijek podržava tradicija iz bivšeg zaostalog komunističkog sistema i dalje od tog ne idemo.