Naslovnica Auti Automobili

Niže cijene i rast tržišta mogao bi ugroziti novi sustav mjerenja CO2

Uštede zbog nižih trošarina po vrijednosti bi mogla poništiti veća ekološka davanja
04. siječnja 2018. u 12:54 1 komentara 940 prikaza
14 godina je prosječna starost vozila u Hrvatskoj, a samo prije 10 godina bila je ispod 10 godina
Foto: Swen Pförtner/DPA/PIXSELL
Pogledajte galeriju 1/2

Tržišne brojke za godinu na zalazu su u plusu, porezne promjene ukazuju na još bolju 2018. Što se zapravo krije iza ta dva optimistična podatka? Kakvom vide 2017. i čemu se nadaju u godini pred nama, pitali smo u hrvatskim zastupništvima automobila, a isto smo pitanje postavili i Aganu Begiću, iskusnom analitičaru tržišnih zbivanja koji je sinonim za tvrtku Promocija plus.

radnici Nova godina Što donosi 2018.: veći minimalac, manja davanja za rabljene aute...

– Struktura kupaca i segmenata daleko je od onoga što bismo mogli nazvati zdravorastućim tržištem. Tržište privatnih osoba i malih te srednjih poduzeća i dalje ima minimalni rast. Od 2012. tržište bilježi 80-postotni rast, ali u dijelu koji se odnosi na fizičke osobe raste 30-35 posto. Nažalost, dominantan generator rasta tržišta je povećanje rent-a-car potreba u Hrvatskoj. To nisu prodana vozila, već se ona u 90 posto slučajeva isporučuju na šest mjeseci - pojasnio je Ivo Ivančević, član uprave tvrtke Porsche Croatia (zastupnika za Volkswagen, Škodu, Seat i Audi) i predsjednik Udruženja trgovine motornim vozilima i dijelovima. Povratak rent-a-car primjeraka u jesen i zimu stvara velike probleme jer ta vozila u Hrvatskoj nemaju tržišni potencijal. Nadalje, ni Hrvatska nakon ulaska u Europsku uniju nije ostala imuna na pitanje reizvoza odnosno prodaje novih ali na jedan dan registriranih automobila.

Ovo su noviteti koji nas očekuju u 2018. godini:

14 godina je prosječna starost vozila u Hrvatskoj, a samo prije 10 godina bila je ispod 10 godina
1 / 12
Audi će godinu otvoriti uvođenjem novog A8 u siječnju. Ožujak će biti u znaku novog A7, u lipnju stiže A6, a u srpnju Q8

- To su novi, nevoženi automobili, a na jedan se dan registriraju samo za potrebe tržišnih statistika. Odmah se odjavljuju i prodaju kupcima u druge zemlje, a naša država prodavateljima vraća gotovo potpun iznos PDV-a i posebnog poreza na motorna vozila. Procjenjuje se da je 2017. takvih - što novih, a što rent-a-car primjeraka - bilo više od 10.000 - kaže I. Ivančević.

Manje trošarine

Bez obzira na sve to, 2018. gleda u svjetlu pozitivnih promjena koje stižu u vidu poreznog rasterećenja. Poslovni će korisnici prvi put nakon šest godina moći odbiti pretporez, moći će im se priznati 50 posto PDV-a na vozilo i svi troškovi vezani za njega. Naravno, do 400.000 kuna vrijednosti, ali to pokriva dominantan broj vozila u hrvatskom voznom parku.

– Privatni će kupac imati pogodnost u vidu umanjene vrijednosne komponente trošarine, s naglaskom na dva segmenta. Najniži će segment doživjeti rasterećenje jer će do 150.000 kuna porezne osnovice biti oslobođeno vrijednosne komponente PPMV-a. I skuplja će vozila sada biti rasterećena - pojašnjava I. Ivančević.

Također, najavljuje da će se Udruženje trgovine motornim vozilima i dijelovima 2018. godine posvetiti intenzivnom radu s državnim institucijama radi suzbijanja sivog i crnog tržišta unutar auto branše. Tu se misli na trgovinu neoriginalnim dijelovima, uljima i mazivima te mehaničke i karoserijske popravke automobila u neregistriranim djelatnostima bez potvrde o kvaliteti i sigurnosti izvršenih radova. No, treba držati na oku i novi način mjerenja emisija ispušnih plinova. Naime, novi WLTP ciklus stupa na snagu, a kako se radi o mjerenju u otežanim uvjetima očekuje se da će rezultirati povećanjem deklariranih CO2 ispusta. Stoga prijeti opasnost da se niža davanja po vrijednosnoj osnovi PPMV-a istope zbog povećanja po osnovi većih deklariranih CO2 emisija. Krene li u tom smjeru, treba uskladiti propise kako nova vozila, ekološki prihvatljiva, ne bi zbog promjene načina mjerenja ispušnih plinova na kraju bila penalizirana umjesto favorizirana.

Svijet tehnologije Prognoze za 2018.: 'Pojavit će se aplikacije koje predviđaju što želimo'

– Dobra stvar novog sustava trošarina leži u spoznaji da će Ministarstvo financija moći brže reagirati u slučaju zamijećenih poremećaja koje bi bile posljedice pogrešnog modela obračuna trošarina (što dosad nije bio slučaj). Ipak, ne dijelim u potpunosti optimizam prema kojemu bi ova promjena trošarina trebala povećati prodaju novih vozila na račun uvoza rabljenih iz inozemstva - kaže Agan Begić. Navodi da druga promjena - vraćanje djelomično izmijenjenog sustava povrata pretporeza za pravne osobe - bez dileme ima pozitivan potencijal na rast prodaje te bi mogla “oduzeti” dio kupaca koji odlazio u inozemstvo po automobil. Ronald Barčan, direktor marke Volkswagen, također navodi da dublja analiza pokazuje da ovogodišnji porast od preko 20% u odnosu na 2016. nije donio toliko velik rast u najbitnijem segmentu, a to su privatni kupci. Za 2018. prognozira sličnu situaciju kao i 2017., uz dodatni blagi rast.

Najskuplji u regiji

U Suzukiju također smatraju da će tržište malo porasti, ali isključivo zbog zakonodavnih promjena. Povećanje prodaje očekuju i u zastupništvu Kia automobila.

– Otežavajuća je okolnost poslovanja u Hrvatskoj ta što su ovdje automobili jedni od najskupljih u Europi, a svakako najskuplji u regiji. Smatramo da bi mjere smanjenja trošarina i odbijanja pretporeza omogućile tvrtkama da obnove vozni park - kažu iz tvrtke Wallis Adria, zastupniku Jaguara i Land Rovera.

Iz Mazde - gdje također očekuju rast u 2018. - navode kako je u njihovim registracijama rent-a-car prisutan s manje od 10% udjela, a reizvoza uopće nemaju.

– Rezultati prodaje novih vozila u 2018. uvelike će ovisiti o poreznoj politici. Treba uzeti u obzir i da će kroz veći dio 2018. na tržištu istovremeno biti vozila homologirana prema staroj NEDC normi i s nižim deklariranim emisijama CO2, kao i ona homologirana prema novom WLTP ciklusu i s višim deklariranim emisijama CO2. Bude li se obje kategorije oporezivalo prema istom obrascu, novija će vozila biti hendikepirana, a do kraja godine to bi moglo rezultirati i povećanjem ukupnog poreznog opterećenja, a ne smanjenjem, kako se najavljuje. Treba vidjeti i kako će izgledati porezno opterećenje rabljenih vozila – kažu u Mazdi.

– Važan element u dinamizaciji tržišta je i očekivani daljnji rast ekonomske aktivnosti, odnosno industrijske proizvodnje, izvoza roba i usluga, kao i turizma. Ova bi povoljna ekonomska situacija i rast BDP-a, uz posljedično povećavanje razine zaposlenosti, mogla imati i pozitivan utjecaj na povećanje ukupne prodaje vozila. Uglavnom, svi koji posluju s automobilima od naredne godine imaju velika očekivanja – smatra Agan Begić.

Pogledajte i galeriju 10 najružnijih automobila svih vremena:

14 godina je prosječna starost vozila u Hrvatskoj, a samo prije 10 godina bila je ispod 10 godina
1 / 11
10. Citroën Ami 6: Citroëni tog vremena bili su nekonvencionalni, pa i čudni, ali i dalje zanosni (DS) ili dražesni (2CV). S Amijem 6 ipak su otišli malo predaleko i ušli na teritorij nepotrebno bizarnog i ružnog. Naravno, zašto automobil ne bi izgledao poput žabe kojoj je netko stao na glavu? Nasljednik Ami 8 malo je ublažio stvar.
Nova godina Goran Gerovac Nema vremena za čekanje. Budućnost je odavno počela 2018. dizel Invazija električara Dizelaši nisu na umoru, ali cijena će im zbog sustava za pročišćavanje - rasti dizel Nepoželjni Njemački prljavi dizelaši za istok Europe?

Opel: Kumulativno plaćamo oko 32% poreznih davanja državi

Protekla je godina donijela osjetan rast tržišta, ali samo u segmentu poslovnih korisnika. Tržište fizičkih osoba raslo je samo 3% i predstavlja vrlo skromnih 21% ukupne prodaje motornih vozila. Na razvijenim tržištima taj segment predstavlja više od 50% prodaje. Svijetla su točka pravne osobe kod kojih je zabilježen rast od 24%. S obzirom na najavu odbitka pretporeza kod kupovine službenog osobnog vozila za pravne osobe u iznosu 50% od 1. siječnja, očekujemo da će kupci pravne osobe i u 2018. donijeti rast volumena. U segmentu fizičkih osoba ne očekujemo pozitivne promjene. Ministarstvo financija najavilo je male korekcije iznosa trošarina, ali taj pozitivni efekt bit će „pregažen“ rastom CO2 vrijednosti koju uzrokuju nova homologacijska pravila. Općenito, kupovna moć privatnih kupaca ostat će mala, a Hrvatska je na neslavnom drugom mjestu u Europi po visini poreznog opterećenja pri kupovini novih automobila. Kumulativno plaćamo oko 32% poreznih davanja (PDV + trošarina) – kaže Željko Sredoja, direktor Opela za Hrvatsku.

U godinama recesije vozni park ostario četiri godine

Tržište rabljenih vozila iz unosa doživjelo je ekspanziju te je nadmašilo tržište novih vozila. Lanjske izmjene trošarina utjecale su na pozitivne pomake u starosnoj strukturi rabljenih vozila. - U Rumunjsku i Bugarsku unose se rabljena vozila prosječne starosti 17 godina. Kod nas im je starost pala na 11 godina.

Za 2018. godinu predviđam također povoljan razvoj tržišta rabljenih vozila iz unosa, jer će si za isti iznos kupac moći priuštiti noviji automobil. Otvorena je i mogućnost dodatnih prihoda države na osnovu PDV-a koji je dosad u više od 95 posto slučajeva bio uplaćivan u zemlji iz koje se automobil unosio, jer je tamo stopa poreza niža. Sada, samo ako auto kupiš u Hrvatskoj, ako imaš račun s obračunatim hrvatskim PDV-om, možeš koristiti spomenutih 50 posto odbitka - rekao je Ivo Ivančević iz Porsche Croatije, pojašnjavajući da je kroz godine recesije i kroz postrecesijsko razdoblje hrvatski vozni park ostario četiri godine i na pragu je 14 godina starosti, za osobna vozila.

Agan Begić: Velik skok na tankim nogama

Promatrajući brojke, barem za prvih 11 mjeseci 2017. godine, moglo bi se zaključiti kako je tržište značajnije živnulo. Taj je nominalni rast dosegnuo skoro 20% (48.624 vozila prema lanjskih 40.631 u prvih 11 mjeseci). No, realna se situacija najbolje iščitava iz trenda prodaje novih vozila fizičkim osobama (građanima), te iz tendencije uvoza rabljenih automobila. U prvih 11 mjeseci 2017. godine građani su kupili 12.126 novih automobila prema 12.189 u istom razdoblju prethodne godine (pad od 0,3 posto). Među pravnim osobama, pak, zabilježen je porast od 28,3 posto (36.498 vozila prema 28.442 godinu ranije). Rast tržišta novih automobila od skoro 20 posto isključivo je generiran među pravnim osobama. To je u najvećoj mjeri rezultat povećanja narudžbi rent-a-car automobila. U prvoj godini krize (2009.) omjer kupaca fizičkih i pravnih osoba iznosio je 57%:43% u korist fizičkih osoba. Udio fizičkih osoba i više se nego prepolovio. Sve dok je ovakav omjer (1:4) neće biti značajnijeg oporavka tržišta vozila. Također, prije ulaska u EU omjer uvoza novih i rabljenih vozila bio je 3 nova na 1 rabljeni, dok se sada na 75 novih uvozi 100 rabljenih.

Ilustracija
VAŽNO
Imate atmosferski bojler? Ovo su neke stvari na koje treba paziti kako biste izbjegli tragične posljedice

A1 izdvaja za Vas

  • BakaMraz:

    Do 100.000 kn država smanjuje iznos trošarine za čak 416 kn, a do 150.000 kn za 620 kn! Očekujem navalu Hrvata na godišnjake Bentleye, Rolsove, Jaguare, Ferarrie i Lamborghinie! Prokleti HDZ smradovi, pa vi ovaj narod stvarno držite za stoku ... prikaži još! sitnog zuba? Trošarina je PREIMENOVANA CARINA i netko bi ovu Vladu stvarno već jednom morao zbog toga prijaviti EK!!