Naslovnica Auti

Najnoviji sustavi nesreću mogu spriječiti ili barem ublažiti

Najviše nesreća lani zabilježenih u Hrvatskoj dogodilo se na ravnoj cesti, gdje je bilo i najviše poginulih
07. veljače 2015. u 21:45 0 komentara 604 prikaza
City Safety features Pedestrian and Cyclist detection with full auto brake, day and night.
Foto: Volvo

Volvo je hrabro objavio da mu je cilj da do 2020. nitko ne pogine ili ne bude teže ozlijeđen u novom Volvo automobilu. Nakon prvobitne skeptičnosti, pokušali smo načine na koje je u Hrvatskoj protekle godine došlo do težih prometnih nesreća povezati s najnovijim sigurnosnim sustavima koje je automobilska industrija predstavila u novim modelima.

Nesreću spriječiti ili ublažiti

Trend je jasno vidljiv - najnoviji sustavi mahom 'pokrivaju' najučestalije vrste nesreća, a nesreću mogu spriječiti ili barem ublažiti.

Konkretno, u prvih 11 mjeseci prošle godine (po evidenciji MUP-a) dogodilo se ukupno 9757 nesreća s nastradalim osobama, u kojima je bilo 285 poginulih i 13.085 ozlijeđenih osoba. S ozlijeđenima i bez njih, ukupno su se u promatranom razdoblju na našim cestama odigrale 28.722 prometne nesreće. Najviše ih se - čak 11.247 - dogodilo na ravnoj cesti. Drugo mjesto po broju nesreća koje su se dogodile na istovrsnim lokacijama drže raskrižja (8853 nesreća). Zavoji su na trećem mjestu s 5111 nesreća. Kad je riječ o broju poginulih i ozlijeđenih, na neslavnom prvom mjestu promjena nema, dok zavoji i raskrižja mijenjaju mjesta. Na ravnoj cesti najviše je i poginulih (118 osoba) i ozlijeđenih (5130 osoba). Nesreće na zavojima rezultirale su sa 100 poginulih i 2969 ozlijeđenih, dok je na raskrižjima bilo 49 poginulih i 4466 ozlijeđenih osoba.

Zadržati automobil na cesti

dijete PRIJEVOZ DJECE Od sjedalice poput astronautske do sklopive u ruksak Tesla SIGURNOST Bez modernih sigurnosnih sustava nema više pet zvjezdica

Iz najnovijih sigurnosnih sustava vidljivo je da se automobilska industrija fokusirala upravo na te probleme - kako pomoći vozaču da ne izleti s ceste, da ne prijeđe u suprotni vozni trak, da ne naleti na automobil ispred sebe te da na vrijeme uoči drugog sudionika u prometu. Sustavi poput pomoći pri parkiranju i detekcija vozila u mrtvom kutu već su uobičajeni, a ovdje donosimo kratak osvrt na nesreće u Hrvatskoj te sustave koji bi ih mogli spriječiti ili ublažiti njihove posljedice. Generalno gledajući, ovi sustavi zaista mogu spašavati živote, jer za većinu nesreća glavni je krivac čovjekova nepažnja, a ovdje senzori i radari prate promet, ali i vozačevu reakciju.

1. problem: Najviše poginulih osoba bilo je u sudaru vozila u pokretu

U Hrvatskoj se lani dogodilo 4495 nesreća ovog tipa. Pri tome su 102 osobe poginule, a 7029 ih je ozlijeđeno.

Moguće rješenje

Više proizvođača nudi sustav koji pri gradskim brzinama registrira opasnost od naleta na vozilo ispred, pa ako vozač ne reagira na vrijeme sustav sam usporava ili koči. Naprednije verzije tog sustava osim automobila uočavaju i bicikliste, kao i automobile iz drugog smjera, a reagiraju i pri većim brzinama te noću. Koče i ako vozač na ravnom pravcu skrene pred vozilo iz drugog smjera (npr. kod pretjecanja).

2. problem: Slijetanje s ceste 
ugasilo je 81 život, 
2701 osoba je ozlijeđena

Slijetanje s ceste drugi je po redu problem na našim cestama. U prvih 11 mjeseci 2014. tako je u 2123 nesreće poginula 81 osoba, uz 2701 ozlijeđenu.

Moguće rješenje

Uz ranije pokazane sustave (više proizvođača) koji auto zadržavaju unutar linija na cesti, Volvo je u novom XC90 premijerno predstavio sustav zaštite u slučaju izlijetanja vozila s ceste.

3. problem: Pješaci su, a posebno djeca, najranjiviji sudionici prometa

Do kraja studenoga zabilježena su 1322 naleta vozila na pješaka, sa 67 poginulih i 1369 ozlijeđenih.

Moguće rješenje

Više proizvođača nudi sustave koji detektiraju pješake te vozača najprije svjetlosno i zvučno upozoravaju, a potom - ako vozač ne počne kočiti - automobil koči sam.

4. problem: Vozač ne stigne reagirati kad se bicikl već nađe ispred vozila

U 441 nesreći koja se u prvih 11 mjeseci 2014. dogodila naletom vozila na bicikl devet je osoba poginulo, a 443 su ozlijeđene.

Moguće rješenje

Volvo City Safety sustav detektira i bicikliste, jednako noću kao i danju. Ako vozač na bicikliste koji će mu presjeći put ne reagira na vrijeme, automobil sam koči.

Kobni naleti s boka

Od 4495 nesreća uslijed kojih su se na našim cestama tijekom 11 mjeseci protekle godine sudarila vozila u pokretu, njih 1446 odnosi se na vožnju u slijedu, 1689 su naleti s boka, a 1151 iz suprotnih smjerova.

Uber
Usluga prijevoza
Ispovijesti sa stražnjih sjedala: Aplikacija koja nam je spasila glavu
Napišite prvi komentar!

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.