Večernji List - najnovije vijesti iz Hrvatske, svijeta, sporta, showbiza i lifestyle
Naslovnica Auti Automobili

Kazne koje je nametnula Europa prijete bez obzira na koronu. Ima li izlaza?

Početkom godine na snagu je stupio novi ekološki propis. Kazne zbog emisija ugljikova dioksida uskoro će se početi naplaćivati, a koronavirus je tržište bacio na koljena
22. srpnja 2020. u 19:04 4 komentara 2083 prikaza
Foto: PSA
Pogledajte galeriju 1/2

Ova je godina i bez koronavirusa za automobilsku industriju trebala biti jedna od izazovnijih. Zahtjevi vozača za što boljom povezivošću, i zahtjevi institucija koje prate sigurnost za što naprednijim sigurnosnim sustavima u vozilima preklopili su se sa stupanjem na snagu novog ekološkog propisa. Naime, po pravilniku koji je u Europskoj uniji na snagu stupio prvog dana 2020. proizvođači automobila morat će za aute prodane na europskom tržištu za svaki gram više od 95 g ugljikova dioksida platiti 95 eura kazne. Tih 95 eura na prvu ne zvuči puno, no uzmemo li u obzir da novi auti kakvi se prodaju u zemljama EU u prosjeku imaju 121 g CO2/km, odnosno 26 grama više od dopuštenoga, to za jedan prodani automobil za proizvođača znači kaznu od 2470 eura. Već smo radili izračune na primjeru proizvođača koji u Hrvatskoj proda samo 1500 vozila godišnje – na temelju toga on će platiti 3,705.000 eura kazne zbog prekobrojnih grama ugljikova dioksida!

Više od 200 zemalja potpisalo je Pariški sporazum o smanjenju štetnih plinova, pa od 2020. godine proizvođači plaćaju penale za svaki gram iznad 95 g CO2/km. Od 1995. do 2010. emisija je prosječno smanjena za 45 g CO2/km, a sada proizvođači automobila moraju napraviti to isto od 2020. do 2025. godine. Trenutačno nema informacija da je EU odustao ili odgodio svoje planove o penaliziranju automobila iznad 95 gCO2/km, kaže i Miljenko Gvozdić iz Suzukija.
– Vani se zakoni baš ne mogu kršiti, a niti mijenjati preko noći. Ovo s CO2 je dugotrajan proces, dovoljno rano je najavljen, tako da su “svi imali dovoljno vremena prilagoditi se”. Po meni je to nepovratan proces kojim će sljedećih 15-30 godina dominirati hibridi, tj. sve dok se ne iznađu neka nova rješenja, kao što je vodik ili brzo punjenje baterija, jer sadašnja tehnologija istih ne funkcionira u praksi – smatra M. Gvozdić.

Eko poticaji Za jedan električni auto građani zatražili 50% ukupnih poticaja od 22 milijuna kuna

Kao najbitniji izazov tako se uvoznicima i trgovcima novih automobila za ovu godinu nametnulo usklađivanje novih registriranih vozila s prosječnom emisijom CO2 od 95 g/km. Nove tehnologije koje smanjuju emisije štetnih tvari, razumljivo, puno koštaju, pa njihova ugradnja poskupljuje vozila. Jasno je stoga već u startu bilo da će biti teže prodati novi automobil, pogotovo u ozračju navale jeftinijih, rabljenih automobila koji već neko vrijeme u našu zemlju pristižu s tržišta koje nastoje pomladiti svoj vozni park. A onda je stigao i koronavirus. Na nekoliko je tjedana, negdje i mjeseci, zatvorio tvornice automobila i njihovih dijelova. Zatvorio je privremeno i salone automobila, a kad su oni ponovno i otvoreni, kad se i proizvodnja ponovno pokrenula, automobilska industrija suočila se s izostankom kupaca. Pritisnuti strahom od koronavirusa i neizvjesnošću, većina ljudi koja je razmišljala o kupnji novog automobila svoju je odluku – prema najnovijim istraživanjima – odgodila za tri do šest mjeseci.

CVH PROMO U prvoj polovici 2020. godine gotovo 40 posto ukupnog broja prvih registracija su nova vozila

Automobilska industrija tako se našla među gospodarskim granama najpogođenijima pandemijom koronavirusom. Europske su države pojedinačno, svaka unutar svojih zakonodavnih okvira i granica, krenule raznim poticajima spašavati što se još spasiti da. Hrvatska, nažalost, zasad nije među njima. Mi, kad je o automobilskoj industriji i njezinim pratećim granama riječ, ne spašavamo ništa, zbog čega u salonima, servisima, tvornicama dijelova... u jesen prijeti drugi, veći val otpuštanja djelatnika. Takav scenarij vjerojatno neće izbjeći ni države koje nešto pokušavaju napraviti, ako se Europska unija ne sjeti propisa s početka ovog teksta, propisa koji je nametnuo apsurdnu kaznu od 95 eura po svakom gramu više od 95 g ugljikova dioksida u ispuhu novog automobila. Jer, sad se vodi bitka kako prodati bilo što i tako spasiti koje radno mjesto. Brojenje grama CO2 u ispuhu sada ne može biti u prvom planu, a ipak to još uvijek prijeteći visi nad glavom autoindustrije, tim više što početkom 2021. na snagu stupaju još strože mjere.

– Za sada nema naznaka ukidanja ili smanjenja naknada za prosječne emisije CO2. Možemo se samo nadati kako će cjelokupna gospodarska situacija u EU utjecati na odluku o smanjenju naknade za posrnulu automobilsku industriju koja proživljava definitivno najteže trenutke u svojoj povijesti. Prvi put se dogodila kriza na svjetskoj razini i ne postoji niti jedno tržište koje bi moglo barem djelomično kompenzirati pad proizvodnje i prodaje – kazao je Domagoj Burić, brend menadžer u Hyundaiju. Njegov kolega iz Forda čak i ne misli da se CO2 penali mogu zaustaviti ili smanjiti.

Pazi, pazi! Smeta vam sufliranje dok vozite? Novo istraživanje moglo bi vas navesti na to da promijenite mišljenje

– Ne radi se o tome planira li EU nešto ili ne planira, već o prije donesenoj direktivi, tako da kriza uzrokovana koronavirusom ne utječe na izvršenje. Međutim, važnije je reći što u ovom trenutku rade EU zemlje kako bi pomogle autoindustriji, a da se pritom brinu i o ukupnom CO2 otisku, odnosno zamjeni starijih vozila loših emisijskih razreda novima. Najmanje 11 EU zemalja u ovom trenutku priprema program poticaja prodaje novih vozila, bilo da je riječ o vozilima pogonjenim motorima Euro 6d norme, elektrificiranim motorima ili EV-ima, raznoraznim subvencijama. Mi se u Hrvatskoj možemo samo nadati da se poticaji neće zaustaviti samo na elektrificiranim ili potpuno električnim vozilima, već da će se omogućiti subvencije za kupnju novih vozila i s Euro 6d motorima. U protivnom će nas ponovno zapljusnuti novi val uvoznih automobila katastrofalnih CO2 emisija – upozorava Goran Vinovrški, brend menadžer u Fordu. U ovim okolnostima zaista je pitanje može li i koliko može pojedina država napraviti za spas pojedine gospodarske grane, u ovom slučaju automobilske industrije. No, ako se ništa ne pokuša napraviti, jasno je da uspjeh ne treba ni očekivati.

Rajko Dujmić
ODLAZAK LEGENDE
Kakav oproštaj od Rajka Dujmića! Naježit ćete se kad ovo vidite
Gorenje
Pametni savjeti
Borba protiv otpada: Bacamo hrane više nego ikada, ali postoje načini kako to smanjiti
  • Avatar stop
    stop:

    gospodo moja marže dilera su 200% pa skini te ih na 30 % biče prodaje a ovako propanite