Večernji List - najnovije vijesti iz Hrvatske, svijeta, sporta, showbiza i lifestyle
Naslovnica Auti Automobili

Izmjenom trošarina spriječili jedno poskupljenje, i dalje nam prijeti drugo

Razvoj novih automobila je skup, danas više nego ikada jer su sigurnosni i ekološki zahtjevi u Europi postroženi. Konvencionalni motori traže velika ulaganja da bi emitirali manje ugljikova dioksida
07. siječnja 2021. u 11:50 3 komentara 3199 prikaza
Foto: Škoda
Pogledajte galeriju 1/3

Godinu za kojom smo zatvorili vrata mnogi su – i prije pandemije koronavirusa – najavljivali kao ključnu za automobilsku industriju. No, promjene zakona i pravilnika zbog kojih smo strahovali od 2020. godine zapravo su u punoj primjeni od siječnja ove godine. Stoga 2021. preuzima primat. Za Hrvatsku je najvažnija promjena načina izračuna posebnog poreza na motorna vozila, odnosno trošarine, koja je na snagu stupila 1. siječnja. Promijenila su se oba kriterija prema kojima se plaća trošarina – vrijednost vozila i ispust CO2. Dosadašnja granica cijene vozila na koju se ne obračunava trošarina prema vrijednosnom kriteriju sa 150.000 kuna podignuta je na 200.000 kn. Smanjena je i ''cijena'' grama CO2, pa je niži i dio koji se računa na temelju emisije CO2 .
Promjene su bile nužne zbog novih pravila EU prema kojima se od 1. siječnja 2021. uvela puna primjena homologacije prema WLTP protokolu, prema kojem su vrijednosti ispusta CO2 i do 30 posto više nego prema starom NEDC načinu mjerenja potrošnje goriva, odnosno ispusta ugljikova dioksida. Kako Hrvatska iznos trošarine veže uz ispust CO2, da se način izračuna nije promijenio, trošarine bi za sve automobile osjetno porasle.

JEEP 4Xe Moćni Jeepovi izvana su isti, ispod kože temeljito izmijenjeni i elektrificirani

– Podizanjem vrijednosne granice oporezivanja kao i repozicioniranjem cijena grama COte primjenjivih razreda na WLTP benzinske i dizelske motore jasno je da država ne želi kažnjavati najmodernije tehnologije iako automobili na “papiru” ispuštaju i veću količinu štetnih plinova nego ranije, već upravo suprotno. Smatramo da glasni i kritički komentari kako je riječ o kozmetičkim zahvatima nisu utemeljeni. Ako je PPMV na nekom vozilu ukupne cijene 153.000 kn bio 3000 kn, a s novim izračunom je pao na 1000 kn te vozilo sada stoji 151.000 kn, iz perspektive kritičara država je samo kozmetički dotaknula cijenu vozila i ona je korigirana za mizernih 1,3 posto, no iz perspektive države – ista se odrekla 67 posto posebnog poreza što je golemi ustupak. Ove porezne promjene treba promatrati kroz ispravne, a ne paušalne kriterije. No, ne mislim da će novi obračun znatno potaknuti tržište novih vozila. U prosjeku se radi o premalim razlikama u ukupnoj cijeni vozila. Znatno više moglo bi se učiniti putem PDV-a, koji je drugi najviši u EU – rekao je Ivo Ivančević, direktor tvrtke Porsche Croatia koja zastupa marke Volkswagen, Škoda, Seat i Audi. Miljenko Gvozdić iz Suzukija napominje da je korekciju trošarina preporučila i Europska unija, koja je WLTP metodu mjerenja potrošnje goriva uvela radi realnijeg prikaza stvarne potrošnje.
– Izričito su napomenuli da zbog toga ne bi smjelo doći do poskupljenja automobila – kaže M. Gvozdić ističući kako to ne znači da će auti dugoročno biti jeftiniji jer “normalni” auti nemaju velike iznose trošarina pa država nema mnogo manevarskog prostora.
Europa sve više forsira hibride i električne aute. Konvencionalni motori bez pomoći elektromotora ne mogu udovoljavati trenutačnim propisima. Stoga je neizbježno da će novi automobili poskupjeti jer su sve složeniji. Na sve ovo treba dodati i 95 eura poreza za svaki gram CO2 iznad 95 g CO2/km, koje proizvođači moraju platiti Europskoj uniji za svaki registrirani automobil, što bi također moglo povećati nabavne cijene novih automobila. Pretpostavka je, naime, da će taj trošak proizvođači ukalkulirati u cijenu vozila.
– Prebacivanje tereta na krajnje kupce nije rješenje. Proizvođači su se fokusirali na povećanje udjela prodaje vozila na električni pogon i hibrida te tako drastično smanjuju prosječnu emisiju CO2. Puno se ulagalo i u motore s unutarnjim sagorijevanjem kako bi se i na njima smanjila emisija. Sva ta ulaganja i razvoj novih tehnologija kontinuirano utječu na porast cijene automobila – rekao je Domagoj Burić, direktor marke Hyundai.

Presentation of new Tesla fast charging stations NASTAVAK TRENDA Električni automobili su najprodavaniji, a ova je marka 'skinula' Teslu s vrha prodaje u Norveškoj

– Još na početku pandemije, tijekom prvog lockdowna i time izazvanog kaosa na automobilskom tržištu odgovorno smo, unatoč brojnim kritikama, tvrdili da cijene novih automobila neće padati, pogotovo ne dugoročno. Već smo svjedoci da cijene svih vozila na tržištu svakom promjenom modelske ili kalendarske godine, uvođenjem novog modela ili čak i samo motora – rastu. I taj rast neće se tako skoro zaustaviti. Razvoj tehnologija za dostizanje granice prosječnog ispuha od 95 g/km COnevjerojatno je zahtjevan i skup. Optimiziranje benzinskih, dizelskih, hibridnih i električnih pogona te galopirajuće unapređenje korisničke i sigurnosne tehnologije u automobilima ima, nažalost, visoku cijenu. Ono što je za nas kao uvoznike i trgovce dodatno otežavajuće jest činjenica da mi kroz ta poskupljenja krajnjih cijena ne ostvarujemo dodatni profit, već suprotno, da bismo koliko-toliko rast cijena usporili djelomično to kompenziramo iz vlastitih marži – istaknuo je Ivo Ivančević, direktor tvrtke Porsche Croatia.
Tomaž Mikulan, voditelj Kije za Hrvatsku, napominje da su brendovi koji u ponudi nemaju električna vozila već povisili cijene vozila. Kia je već ispunila cilj, stoga neće plaćati kazne.

Nemojte to raditi Stručnjaci otkrili: Zagrijavanje automobila zimi prije nego sjednete u njega jako je loše

– Poskupljenja u nabavi počela su se događati već početkom 2020., što je dodatni argument zašto nam treba ozbiljna reforma PPMV-a. Udruge automobilskih uvoznika ponudile su dva prijedloga kojima bi se supstituiralo znatno smanjenje PPMV-a na novim vozilima, s ciljem da država ukupno uprihodi i više kroz povećanu prodaju. Nadamo se da će takvo što biti moguće od 2022. godine, nakon što prođe kriza izazvana pandemijom COVID-19 – otkriva Goran Vinovrški, direktor marke Ford, te nastavlja:
– Država je sada mogla učiniti itekakvu reformu cjelokupnog koncepta upravljanja ukupnim voznim parkom, a konačni prijedlog oporezivanja PPMV-om prema WLTP protokolu tu reformu ne donosi jer se ne vidi želja za preokretanje trenda u nabavi vozila. U Hrvatskoj se uglavnom nabavljaju starija rabljena vozila te treba olakšavati nabavu ili novijih rabljenih ili novih vozila. Zakonodavac se izričito držao preporuke Europske komisije te je WLTP porez otprilike ostao na razini status quo u odnosu na NEDC porez. Možemo stoga govoriti o kozmetičkom niveliranju iznosa PPMV-a vezano za WLTP podatke o emisijama COza što ne očekujem da će imati ikakav poseban utjecaj na pomlađivanje voznog parka – kazao je Goran Vinovrški, direktor marke Ford.

PRIPREMA VOZILA
Doznajte kako kvalitetno pripremiti vozilo za zimsku vožnju i osvojite vrijedne nagrade
  • geler203:

    Jako je bitno nekome hoće li automobil platiti 150.000 ili 151.000 kn.

  • stefj:

    Naravno da svaki novi namet, bilo nametnut proizvođaču, prodavaču ili uvozniku na kraju plaćaju građani. Ne vidim tko bi drugi platio... A što se tiče poreza, kod nas su porezi visoki, jer je država glomazna, skupa i neefikasna. Dok nema ... prikaži još! reformi, nema niti neke šanse da se porezi i ostali nameti smanje... Sve ovo sada su sitne kozmetičke promjene, dok ukupno opterećenje građana nametima konstantno raste. Od 2008. godine rashodovna strana proračuna narasla je dvostruko, a BDP niti prije korona krize nije dosegao vrijednosti iz te godine. Uz to smo izgubili 10% stanovništva, mladog, stručnog, radno sposobnog... Pa sad vidite koliko je realno očekivati neka stvarna rasterećenja i pojeftinjenje bilo čega, pa tako i automobila. Na to dodajte najave o jačanju države i zelenoj EU, pa vidite koje ćete poreze u budućnosti plaćati i koliko će vam ostati za život...

  • Avatar Primarius
    Primarius:

    umjesto da se HR građani voze u starim kantama sa eventualno 3Euro NCAP zvijezdice Vlada bi trebala dozvoliti uvoz vozila koji umjesto CO2 bolesnih trošarina gledaju sigurnosno-tehničku komponentu. Npr. vozilo Euro5 iz 2012 godine koje troši 6 litara dizela i ... prikaži još!a i ima 5 Euro NCAP zvijezdica sigurnije je i bolje uvesti od nekog smeća koje troši 10-12 litara benzina i ima 3-4E. NCAP zvijezdice / a ovo se danas u 2021 bez problema može uvesi u RH ...ali drugovima nije do sigurnosti pa ni ekologije nego kako ljevicu zavući što dublje u džepove građana dok desnica ponosno na grudima stoji.