Naslovnica Auti Automobili

Istražili smo: plug-in hibridi, serijski hibridi... Koja je razlika?

Među hibridne automobile ubrajamo sva ona vozila koja za pokretanje ne koriste samo jedan nego više različitih izvora energije
02. travnja 2018. u 07:48 0 komentara 6020 prikaza
Toyota Prius
Foto: Jurica Galoić/PIXSELL

Pojam hibridnog automobila proslavila je Toyota Prius, kao prvi auto te vrste koji se svojedobno našao u službenoj prodaji na hrvatskom tržištu. Od tada je prošlo više od 15 godina, izmijenile su se generacije spomenutog automobila, a pored njega u međuvremenu je stasala sve snažnija konkurencija. No, što su zapravo hibridni automobili i kakve sve vrste možemo pronaći među njima, velika većina vozača još uvijek ne zna.

BMW u driftu Noćna vožnja BMW-om 'driftao' po rotoru u Zagrebu: 'U doživotni zatvor s njim'

Po definiciji, među hibridne automobile ubrajamo sva ona vozila koja za pokretanje ne koriste samo jedan nego više različitih izvora energije te su, zahvaljujući tome, efikasniji od uobičajenih benzinaca ili dizelaša. U pravilu je, dakle, riječ o kombinaciji klasičnog motora s unutarnjim izgaranjem i bar jednog elektromotora. Toliko, ruku na srce, danas već doista zna većina vozača, no da i među hibridima ima razlika, i to često krucijalnih, ipak još nije toliko poznato. Izuzmemo li najosnovniju podjelu na potpune i djelomične hibride (potpuni hibrid je onaj koji se može pokretati samo elektromotorom, a djelomični onaj kod kojeg elektromotor služi kao asistent klasičnom motoru s unutarnjim izgaranjem) i pokušamo postaviti neku osnovnu podjelu među ovakvim vozilima, to će svakako biti ona na serijske i paralelne hibride. Mada ni ona nije sasvim potpuna.

Toyota Prius
1 / 33
Rimac C_Two

Serijsko-paralelni hibridi

Baš kako mu se i da iščitati iz imena, serijsko-paralelni hibridni pogon predstavlja kombinaciju dva već opisana sustava. Smišljen je da izvuče najbolje iz oba svijeta, a glavni mu je ambasador Toyota Hybrid Synergy Drive sustav koji se proslavio u Priusu, a poslije i ostalim Toyotinim i Lexusovim modelima. U odnosu na paralelnu konfiguraciju nešto je kompliciraniji jer ima i dodatni planetarni prijenosnik, no može kombinirati pogon vozila tako da koristi motor s unutarnjim izgaranjem u 100-postotnom omjeru ili elektromotor u 100-postotnom omjeru ili bilo koji omjer između navedenih.

Serijski hibridi

Najjednostavnije rečeno, kod automobila sa serijskim hibridnim pogonom motor s unutarnjim izgaranjem nema ulogu pokretanja vozila nego se u tu svrhu koristi isključivo elektromotor. Klasični motor s unutarnjim sagorijevanjem, benzinac ili dizelaš (takve primjere nalazimo u željezničkim lokomotivama), ovdje ima isključivo ulogu generatora odnosno dobavljača energije za napajanje elektromotora, te se u praksi takvi motori najčešće nazivaju tzv. range extenderima. Primjera u praksi ima mnogo, a među najpoznatijima su Fisker Karma, Chevrolet Volt, BMW i3 (s Range Extenderom, jer u ponudi je i izvedba bez njega).

promet Večernji TV VIDEO Evo što njemačka presuda protiv dizelaša znači za hrvatskog vozača

Paralelni hibridi

Glavna značajka automobila s paralelnim hibridnim pogonom leži u činjenici da su kod njih električni motor i motor s unutarnjim izgaranjem međusobno povezani na taj način da vozilo mogu pokretati ili individualno ili zajedničkim snagama. Dakle, za razliku od serijskog pogona, ovdje između motora s unutarnjim izgaranjem i same pogonske osovine postoji konkretna mehanička veza. Zbog toga su i gubici u prijenosu energije od klasičnog motora do kotača manji nego kod serijskog hibridnog pogona, gdje ona uvijek mora “putovati” preko generatora odnosno elektromotora. Prvi i možda općenito najpoznatiji primjer automobila s paralelnim hibridnim pogonom vjerojatno je Honda Insight, predstavljena 1999.

Plug-in hibridi

Ova vozila predstavljaju posebnu vrstu hibridnih automobila čija je glavna značajka da električnu energiju za punjenje baterija (znatno većeg kapaciteta) mogu – osim regeneracijom – dobavljati na kućnoj utičnici ili javnoj punionici, poput potpuno električnih vozila. Općenito mogu biti serijski ili paralelni, a glavna im je značajka povećan doseg vožnje samo na električnu energiju, pa im i prosjek potrošnje goriva može biti vrlo nizak. Ovakav koncept koristi široka paleta najrazličitijih modela vozila, od spomenute Toyote Prius u Plug-in izdanju, preko Volkswagenovih Golfa i Passata GTE, Kije Optime, pa do Audija e-tron, Volva XC90 ili supersportaša McLarena P1 ili Porschea 918 Spyder.

Rimac C_Two Čudovište iz Hrvatske Autobild: Rimac C_Two je najmoćniji sportski auto na svijetu dizel Invazija električara Dizelaši nisu na umoru, ali cijena će im zbog sustava za pročišćavanje - rasti Rimac C_Two C_Two u detaljima Sve tajne Rimčeva bolida: baterije imaju snagu kao mala hidroelektrana
Financije
Ja sam PMP
Znate li što je PMP i zašto se u svijetu smatra zlatnim standardom?
Napišite prvi komentar!

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.