ELEKTRIČNI AUTI

EU smanjuje ovisnost o Aziji; u pogonu 18 tvornica baterija

Foto: Volkswagen
1/3
31.05.2022.
u 11:04

Osamnaest tvornica baterija malo je za 30 milijuna električnih automobila, koliko bi ih u Europi trebalo biti do 2030. godine, ali i to je početak. Donedavno su gotovo sve tvornice baterija bile u Kini, Koreji ili Japanu

Samo 18 tvornica na europskom tlu proizvodi baterije za električne automobile. I to je značajan pomak u odnosu na razdoblje prije pandemije koronavirusa, kad su gotovo sve tvornice baterija bile u Aziji. I dalje top 5 svjetskih proizvođača baterija čine isključivo azijske tvrtke – po dvije iz Kine i Koreje i jedna japanska tvrtka. Na prvom je mjestu kineski CATL, druga je južnokorejska tvrtka LG Energy Solutions, treći je japanski Panasonic, četvrti opet kineski BYD, dok je na petom mjestu SK On iz Južne Koreje. CATL proizvodi, primjerice, za BMW, Hondu, Stelantis, Teslu, Volkswagen grupu, Volvo. LG-eve baterije uzimaju General Motors, Renault grupa, Stelantis, Tesla, Volvo, VW grupa. Japanski Panasonic radi baterije za Teslu i Toyotu. BYD dobavljač je Fordu, a SK-ove baterije ugrađuju se u modele Daimlera, Forda, Hyundaija i Kije. Od zvučnijih imena, Samsung svoje baterije isporučuje BMW-u, Fordu, Stelantisu i VW grupi.

Kvalitetnije litij-ionske baterije, brzo punjenje i veći doseg pomogli su električnim automobilima da postanu vozačima prihvatljiviji. S druge strane, proizvođači baterija su u nikad boljoj poziciji. Prema nekim projekcijama, u svijetu bi do 2030. godine moglo biti 145 milijuna električnih vozila, u odnosu na 10 milijuna 2020. godine. Europska unija objavila je da ih do 2030. planira imati barem 30 milijuna. Svim tim vozilima neophodne su baterije. Zbog nižih troškova, europski proizvođači automobila u potpunosti su se bili oslonili na azijske, primarno kineske i korejske proizvođače mnogih dijelova, pa tako i baterija. Da bi prevelika ovisnost automobilske industrije mogla biti problem, stručnjaci su upozoravali i ranije no takav način ostvarivanja uštede u pandemiji se europskim proizvođačima vratio u glavu poput bumeranga pa su ubrzali ranije razmatrane planove za proizvodnju baterija na više lokacija u Europi. Ranije ovog mjeseca Škoda je u Mladoj Boleslavi počela proizvoditi baterijske sustave za potpuno električna vozila koja se temelje na modularnoj električnoj platformi (MEB) Volkswagen grupe, postavši tako 18. tvornica baterija u Europi. Škodina glavna tvornica tako je VW grupi postala jedini proizvodni pogon za baterijske sustave u Europi izvan Njemačke. Oko 250 zaposlenika sastavljat će više od 250.000 baterijskih sustava godišnje na novoizgrađenoj proizvodnoj liniji, u koju je uloženo oko 130 milijuna eura. Osim u Škodina vozila, oni će biti ugrađeni i u električne modele Volkswagena, Audija i Seata. Škodin je cilj proizvoditi e-komponente ili e-vozila u sve tri češke tvornice do 2030.

Uz ovu najnoviju Škodinu tvornicu baterija, Belgija, Francuska, Mađarska, Rumunjska, Španjolska i Švedska imaju po jednu, Finska i Poljska po dvije, Njemačka čak šest. Izvan Europske unije, a na području Europe, Velika Britanija također ima jednu tvornicu baterija – Jaguar Land Rover proizvodi baterije za vlastita vozila. U Belgiji Volkswagen AG radi baterije za Audijeve električne automobile, VW-ova je i tvornica baterija u Mađarskoj, iz koje stižu baterije Audiju, Volkswagenu, Seatu i Lamborghiniju. U Francuskoj tvrtka Bollore proizvodi el. autobuse i baterije, a u Rumunjskoj litij-ionske baterije radi Prime Motors-Rombat. Od švedskog Northvolta litij-ionske baterije nabavljaju VW, Volvo i Polestar. U Španjolskoj Renault grupa sama radi baterije za Renaultova i Nissanova vozila, ali i za Mercedesove automobile. Iz finske tvrtke Valmet Automotive isporučuju baterije iz dva tvornička pogona, iz gradova Uusikaupunki i Salo. Poljska također ima dvije tvornice – jedna je Mercedesova, a druga korejske tvrtke LG Energy Solution. U Njemačkoj Leclanche proizvodi baterije za autobuse, BMW na dvije lokacije ima proizvodnju baterija za svoje električne aute, jednako kao i Volkswagen AG, a na njemačkom je tlu i tvornica Microvasta.

Komentara 1

Avatar kiselica
kiselica
11:35 31.05.2022.

Glavi razlog postojanja tvornica baterija u Aziji je automoblska industrija u Kini, Koreji i Japanu. S obzirom da su se evropski proizvođači malo kasnije probudili i ne tako davno ušli u tu tehnologiju logično je da su baterije počeli proizvoditi u Evropi. Petencijal azijskog tržišta je toliko velik da im je Evropa kap u moru.

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?