Naslovnica Auti

Djeca mogu reagirati nepromišljeno, ali vozači si to ne bi smjeli dopustiti

U slučaju nesreće pri brzini od 50 km/h odrasli ne mogu u rukama zadržati dijete
06. rujna 2015. u 18:00 1 komentara 104 prikaza
djeca
Foto: Damir Špehar/PIXSELL

Nova školska godina je pred vratima - nastava počinje 7. rujna - a to opet znači i veći broj djece u prometu. Djeca su najugroženiji sudionici prometa, jer njegove opasnosti ne mogu percipirati onako kako to čine odrasli, niti mogu sama za sebe donijeti odluku o načinu prijevoza. Djeca ne znaju procijeniti brzinu kojom im vozilo prilazi, pa ne mogu ni procijeniti koliko vremena imaju prije nego automobil stigne do njih. Također, djeca su niska, pa im je vidno polje ograničeno. Iza parkiranih vozila ne vide automobil koji nailazi cestom, niti vozač u tom automobilu vidi dijete koje se sprema istrčati iza parkiranog vozila. A vjerojatnost da će dijete istrčati je velika, jer djeca su zaigrana. Zato roditelji trebaju ponavljati i ponavljati djeci upozorenja na prometne opasnosti. S najmlađima trebaju vježbati put do škole i naći najsigurnije mjesto za prelazak preko ceste.

U Hrvatskoj je najveći teret prometnog obrazovanja upravo na roditeljima - jer škole nemaju propisano prometno obrazovanje - ali mnogi roditelji sami prometne propise ne znaju ili ih ne žele poštivati. Roditelji bez prometne kulture teško će djetetu istu usaditi u naviku. Velik je problem što mnogi roditelji nemaju običaj prelaska ceste preko pješačkog prijelaza ili običaj poštivanja crvenog svjetla na semaforu. Činjenica da mnogi roditelji još uvijek - usprkos brojnim sigurnosnim kampanjama - djecu prevoze nesigurno pokazuje da nisu svjesni kako u slučaju prometne nesreće čak i pri brzini od 50 km/h ne mogu u rukama zadržati dijete.

Dijete je u vozilu najsigurnije kad je ispravno vezano u odgovarajućoj dječjoj sjedalici. Također, kazna za vozače koji dijete prevoze na neodgovarajući način je sramotno niska. Iznosi samo 500 kuna, a radi se o prekršaju kojim se direktno riskira djetetov život. Cijene dječjih autosjedalica kreću se od 350 kuna pa do preko 4000 kuna, no i najjeftinija je bolja od nikakve. S druge strane, nije uvijek krivnja na djeci i njihovim roditeljima. Vozači često otimaju prednost pješacima na pješačkom prijelazu. Stoga smatramo neophodnim uvođenje obvezne prometne kulture u niže razrede osnovne škole. MUP u školama odrađuje predavanja o sigurnosti u prometu, ali to je tek kap u moru potrebnog znanja. Dokazuje to i 17.905 ovogodišnjih nesreća u kojima je poginulo 176 osoba. Među njima je 7 djece, a još ih je 519 ozlijeđeno.

>> HAK-ov test dječjih autosjedalica bez odlikaša

>> 'Svako drugo dijete u Hrvatskoj prevozi se u automobilu u potpunosti nezaštićeno'

Sjedalica ili postolje za djecu visoku do 135 cm

Izmjenama Zakona o sigurnosti prometa na cestama, koje su na snagu stupile lani, utvrđeno je da se djeca visoka do 135 cm moraju prevoziti u sigurnosnoj sjedalici ili na postolju, ona viša od 135 cm moraju se prevoziti na stražnjim sjedalima uz vezanje pojasom (ne moraju imati sjedalicu ni postolje), a viša od 150 cm mogu se voziti i na suvozačevom sjedalu. Dakle, više nije bitna dob djeteta, već se gleda koliko je dijete visoko.

Digitalna komora
Digitalna komora
Poduzetnici, odsad ključne informacije doznajte klikom miša
  • zgbzoran:

    Ovakav clanak samo zena moze napisati sa gomilom krivih cinjenica i tumacenja. potpuna ne istina da djeca ne mogu procjeniti brzinu, a jos veca dubioza da vozac moze bolje reagirati na dijete iza auta od samog dijeteta.