Najnovije vijesti
Objavljeno vijesti danas: 156
Pošalji priču
Imaš priču, fotografiju ili video?
SIGURNA VOŽNJA

Dio automobila koji često zanemarujemo, a najlakše ga je za pregledati

Pneumatici automobila
Foto: Matija Habljak/PIXSELL
1/3
30.11.2022.
u 11:13

Pneumatici automobila su potrošni dio koji trebamo često pregledavati kako bi znali u kakvom su stanju i kada je vrijeme za njihovu zamjenu

Bilo da se radi o vožnji na more vrelim cestama ili smrznutim ulicama natopljenim vodom i bljuzgom, gume vašeg vozila moraju podnijeti najveći teret vremenskih uvjeta na cesti bez ugrožavanja performansi vozila. Bilo da se radi o malom gradskom autiću ili sportskoj jurilici s postera, jedno im je zajedničko, a to je činjenica da su gume odgovorne za vašu sigurnost, ali, ironično, često zanemarimo njihovo održavanje.

Gume, tj. pneumatici, su pod velikim opterećenjem kada se automobil vozi. Osobni automobili “sjede” na četiri relativno male površine gaznog sloja pneumatika u kontaktu s cestom, a pomoću njih se ukupna težina automobila drži na cesti i prenosi se snaga koja pokreće vozilo, bez obzira na promjene površine i nagiba ceste po kojoj vozimo.

A osim ubrzanja i vožnje, također moraju prenositi sile nastale kočenjem i skretanjem. Budući da su u stalnom kontaktu s površinama koje su često abrazivne i pune pukotina i oštećenja, pneumatici su podložniji trošenju i fizičkim oštećenjima od bilo koje druge komponente automobila.

Stoga radi sigurnosti vas i ostalih sudionika u prometu, redovito ih provjeravajte - i pneumatike i kotače koji ih nose. Učinite to barem jednom u dva tjedna, a također prije bilo kakvih dugih ili brzih putovanja. Jako istrošeni ili oštećeni pneumatici su nelegalni, ali i potencijalno smrtonosni: mogu vas stajati vozačke dozvole, novčane kazne ili čak života.

Za temeljiti pregled unutarnje strane pneumatika, kotače treba skinuti otprilike jednom godišnje, no bolje ih je pregledati bilo kako, nego ih ne pregledati uopće, ako ih nemate mogućnosti skinuti.

Provjera dubine profila

Površina pneumatika je najbolje mjesto za početak traženja oštećenja. Započnite pažljivim pregledom cijelog opsega radi neuobičajene istrošenosti i nedostataka. Ako je očigledan niz pukotina, zamijenite gumu - čak iako je još uvijek moglo ostati 1-3 mm gaznog sloja. Stara guma je jednako opasna kao i istrošena guma.

Provjerite ima li gubitka tlaka, a ako se dogodi, neka vam vulkanizer skine pneumatik s naplatka, pregleda ga i izvrši trajni popravak.

Foto: Matija Habljak/PIXSELL

Neuobičajeno jako trošenje rubova gaznoga sloja ili neravnomjerno trošenje znakovi su upozorenja koji se ne smiju zanemariti. Također, izbočine na bočnim stijenkama su znakovi oštećenja trupa pneumatika. Ponekad oštećenja možda nisu vidljiva izvana, pa ako sumnjate u oštećenje - možda nakon jačeg udarca u rubnik ili u rupu u cesti - ali ne vidite nikakve vanjske tragove, zamolite vulkanizera da skine sumnjivi pneumatik i pregleda ga.

Danas svi pneumatici na sebi imaju indikator potrošenosti (TWI – Tread Wear Indicators) koji nam pokazuju stanje potrošenosti njihove gazne površine. Ako su pneumatici toliko potrošeni da su te oznake u ravnini s gornjim slojem gaznog sloja, pneumatike je potrebno što prije zamijeniti.

Starost i stanje guma

Vrlo često nas mehaničar ili vulkanizer upozori koliko još dugo neke pneumatike možemo koristiti prije zamjene, ali neke osnovne provjere možemo i sami učiniti. Kada je vozilo parkirano sagnemo se i pregledamo imaju li pneumatici bilo kakve znakove oštećenja. Pogledajte gazni sloj i bočne stijenke imaju li posjekotina, ogrebotina, izbočina, neravnina ili pukotina. Ako vidite bilo što sumnjivo, obratite se vulkanizeru da pobliže pogleda stanje.

Kako biste odredili starost guma, samo pogledajte DOT oznaku na bočnoj stijenci. DOT oznaka predstavlja 4-znamenkasti broj koji označava datum proizvodnje. Prva dva broja označavaju tjedan, a posljednja dva su godina. Primjerice, 2422 bi vam rekao da je guma proizvedena tijekom 24. tjedna 2022. godine. Ovisno o tome koliko godišnje vozite, gazni sloj vaše gume može trajati godinama, ali samo zato što gazni sloj nije istrošen ne znači da vaše gume ne treba mijenjati.

Foto: Matija Habljak/PIXSELL

Provjera tlaka zraka u gumama

Tlak zraka u gumama redovito se mora pregledavati. Upotrijebite mjerač tlaka u gumama kako biste provjerili jesu li gume pravilno napuhane. Za provjeru tlaka, skinite kapicu ventila, ravnomjerno pritisnite glavu mjerača za tlak na ventil te snažnije pritisnite i očitajte tlak. Očitani tlak usporedite s preporučenim tlakom prema naputku proizvođača vozila. Ako vidimo da je neki pneumatik slabije napunjen potrebno ga je dopuniti na odgovarajući tlak, ali onda i pratiti neko vrijeme. Ako kroz tjedan dana opet dođe do ispuštanja najvjerojatnije je pneumatik negdje propusan i potrebno je uputiti se kod vulkanizera.

Sadržaj nastao u suradnji s CVH.

Ključne riječi

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije