Večernji List - najnovije vijesti iz Hrvatske, svijeta, sporta, showbiza i lifestyle
Naslovnica Auti

Depresija i porezi tržište će i 2014. svesti na 30.000 vozila

Loša prodaja smanjila je i porezne prihode, a ustupci uvoznicima rabljenih vozila povećali prosječnu starost auta na cestama
11. siječnja 2014. u 13:18 2 komentara 2304 prikaza
BMW M
Foto: BMW

Na kraju još jedne godine, prilično teške za automobilsku industriju, crtu ćemo povući na jedva 28.000 prodanih novih automobila.

Više rabljenih

Dio tržišnog kolača uzeli su im rabljeni automobili, koji su nakon 1. srpnja našim vozačima postali zanimljivi prvenstveno zbog niže cijene, pa i uz teret prevelike kilometraže i godina. Domaći zastupnici i trgovci svjesni su da se takvom tržištu moraju prilagoditi žele li preživjeti, no u nestabilnoj gospodarskoj situaciji i pod stalnom prijetnjom novih i nepredvidivih političkih odluka za koliko-toliko podnošljive prodajne rezultate valja imati i znanja i sreće. Od tržišta iduće godine predstavnici automobilskih marki u Hrvatskoj očekuju da će biti na razini godine koju ispraćamo. Dakle, očekuju ukupnu prodaju od 27.000, pa do najviše 30.000 osobnih automobila.

- Kretanje tržišta, pogotovo kad je riječ o prodaji automobila, usko je vezano uz gospodarska kretanja i stanje u zemlji. Najave gospodarskog oporavka zasad su suzdržane, pa ni naše prognoze nisu bolje. Predviđamo da će tržište novih automobila u Hrvatskoj u 2014. godini doseći razinu približno istu ovogodišnjoj, odnosno da će se kretati oko 34.000 novih vozila, pribrojimo li osobnim vozilima i laka gospodarska - rekao je Tomislav Miletić, čelni čovjek tvrtke Peugeot Hrvatska.

Sličnog su mišljenja i u Hyundaiju, gdje također za 2014. godinu predviđaju tržište na istoj ili nešto malo manjoj razini nego 2013. godine. Tržište osobnih automobila u 2014. vide na oko 30.000 novoregistriranih vozila. Značajni oporavak očekuju tek za tri do pet godina.

Ublažiti poreznu politiku

Predstavnik Subarua također u 2014. očekuje stagnaciju tržišta ili tek slabi oporavak. Ukupno tržište i oni vide na razini oko 30.000 vozila. Za popravak krvne slike hrvatske automobilske industrije - uz, naravno, oporavak gospodarstva i porast potrošnje općenito - predlažu nivelizaciju davanja za pojedine kategorije automobila, ovisno radi li se o prvom vozilu, jačem ili slabijem motoru...

Mazdina očekivanja za nijansu su skromnija. Oni očekuju ukupno tržište na razini 27.000 do 28.000 novoregistriranih osobnih automobila.

vw golf (1) HRVATSKO TRŽIŠTE Između prve i druge marke jaz od 2000 automobila vw golf (1) Tržište automobila Prodano 12 posto manje automobila, VW i dalje najjači vw golf tržište Drugi najlošiji mjesec ove godine

- Na vidiku nema gospodarskih pokazatelja na kojima bismo gradili optimizam. Prodaju rabljenih teško je procijeniti, no mislimo da neće rasti u 2014., već da će čak malo i usporiti nakon ovog početnog zamaha s ulaskom u EU. Jedino što bi moglo znatnije popraviti krvnu sliku hrvatske autoindustrije, koja je na kraju hranidbenog lanca, su investicije u gospodarstvo, pokretanje proizvodnje, otvaranje novih radnih mjesta i uz to vezan pad broja nezaposlenih. Dok se to ne dogodi, automobile će kupovati samo onih 10-12% pučanstva koje ne osjeća izravno posljedice krize, kao i tvrtke koje periodički obnavljaju svoj vozni park - smatraju u Mazdi. Napominju kako preokret ne očekuju u 2014. godini, za koju smatraju da će biti vrlo teška.

Model oporezivanja trebao bi stimulirati prodaju

- Hrvatsko tržište novih automobila još nekoliko godina neće pokazati znakove oporavka i to unatoč starosti voznog parka. Vrlo teška gospodarska i politička situacija kao i drastična fiskalna politika (povećanje PDV-a, promjena zakona o PDV-u, novi sustav posebnog poreza,…) samo su neki od faktora koji ne pomažu razvoju trenutne situacije. Želi li se stimulirati prodaja novih vozila, trebat će revidirati trenutne postavke te pronaći adekvatan model oporezivanja koji će stimulirati prodaju te napokon pokrenuti tržište - smatraju u Hyundaiju.

Prodaja vozila puni proračun i povećava sigurnost u prometu

- Za oporavak tržišta automobila potrebna je kombinacija niza faktora koji bi potaknuli financijski i gospodarski oporavak države, a time i automobilskog sektora, no za to će trebati vremena. Svjesni smo okruženja i situacije u kojoj se zemlja nalazi, ali bitno je i da zakonodavac usvoji pravni okvir koji će u obzir uzeti i socijalnu i ekološku dimenziju prodaje automobila. Poticanje prodaje novih automobila jamstvo je boljeg punjenja proračuna, sigurnosti u prometu, zaštite okoliša, i sveukupno poticaj ostatku djelatnosti - navode iz Peugeota.

Možemo biti porezna oaza za nove autombile

- Kako se negativan trend ne bi nastavio, ljudima treba dati poticaj. Zahtjev za određenim poticajima u ovakvim vremenima nije nerealan, jer najprije moraš nešto dati, kako bi nešto dobio. U prilog ovoj tvrdnji ide i nedavna izjava ministra Linića da su porezni doprinosi auto industrije u ukupnom budžetu države gotovo zanemarivi. Ako je to stvarno tako, zašto Hrvatska ne bi postala porezna oaza za nove automobile, te nova destinacija nabavke rabljenih automobila svim državama iz okruženja (koje nisu u EU) - smatraju u Suzukiju.

Trajna ekološka taksa umjesto trošarina

– Ne očekujemo promjenu poduzetničke klime jer nema mjera koje bi na to ukazivale. Predlažemo promjenu sustava naplate trošarina tj. umjesto jednokratne naplate trošarina kod unosa vozila u Hrvatsku uvesti godišnju ekološku ili sl. taksu koja bi zamijenila trošarinu i koja bi se plaćala prilikom produžetka registracije tijekom cijelog „života“ vozila. To bi povećalo prodaju vozila, a budući da bi ju plaćala sva vozila, pa i ona koja su danas već uvezena u Hrvatsku, u konačnici bi država više zaradila – rekao je Tomislav Hršak, komercijalni direktor Citroena Hrvatska.

Samobor: Predsjednik HGK Luka Burilović posjetio tvrtku Nord Product
SVE POZNATIJI HRVATSKI PROIZVOĐAČ
Hrvatske mobilne kuće izdrže na -25°C, a izvoze ih i u Skandinaviju: 'Sve je domaći proizvod'
Pevex
BICIKL U PROMETU
Infrastruktura i edukacija kao preduvjet za razvoj biciklističke kulture u Hrvatskoj
  • Veseli Gost:

    Eto sada ce SDP & HDZ poceti da kupuju nove automobile na racun poreznika

  • Immanuell:

    Pa kako da se ljudi odluče na kupnju novog automobila kad nemaju novca ni za svakodnevne troškove od 1. do 1.?! Otkud uopće primisao da će doći do oporavka na tržištu automobila, kad ljudi nemaju posao?! Kad ih više od ... prikaži još! polovine službeno zaposlenih radi u tvrtkama s ugovorom na 1 - 3 mjeseca, koji se kad istekne ponovo produžuje, ako zaposlenik ima sreće?! Lijepo je to da ima još uvijek onih koji si mogu priuštiti ikakav, kamoli nov automobil, ali očekivati rekorde?! Jel fantomi koji očekuju rekorde imaju pameti ili im glava služi samo za frizuru?! Možda žive na Marsu, nisu odavde pa ne znaju.....