Večernji List - najnovije vijesti iz Hrvatske, svijeta, sporta, showbiza i lifestyle
Naslovnica Auti Automobili

Čak i ako svi nosite maske u autu rizik od zaraze je veliki. Znanstvenici otkrili što treba učiniti?

Kad su svi prozori bili zatvoreni, između osam i 10 posto čestica koje je jedna osoba izdahnula moglo je doprijeti do suputnika. Taj je broj pao na samo 0,2 do dva posto kad su sva četiri prozora bila otvorena
25. siječnja 2021. u 08:34 11 komentara 8315 prikaza
Privjesak u automobilu za vrijeme koronavirusa
Foto: Srecko Niketic/PIXSELL

Vožnja s jednom ili više osoba u automobilu jedna je od najrizičnijh stvari koje možete učiniti kad je prijenos koronavirusa u pitanju, jer, premda se čini nešto sigurnijom alternativom u odnosu na javni prijevoz, ipak je riječ o skučenom i zatvorenom prostoru. Čak i ako svi putnici nose maske, one najsitnije čestice mogu pobjeći u zrak. 

Zagreb: Zbog rijetkih komplikacija od korone preminuo jedanaestogodišnji dječak preminuo 11-godišnjak Ravnatelj Klaićeve bolnice: 'Sindrom je vrlo rijedak. Sve se tako brzo razvijalo, nije bilo pomoći'

"To nije važno ako ste na otvorenom jer se čestice odmah razrijede", kaže Varghese Mathai, fizičar s bostonskog Sveučilišta Massachusetts. "No ako ste u zatvorenom prostoru poput automobila, te čestice mogu ostati u kabini i nagomilati se u zraku", rekao je za portal Business Insider. 

Mathai je zajedno s kolegama sa Sveučilišta Brown istraživao kako se sitne čestice kreću kabinom vozila u raznim varijantama ventilacije. Nimalo ne iznenađuje da je njihova simulacija, objavljena u časopisu Science Advances, pokazala da je otvaranje prozora najučinkovitija metoda raščišćavanja potencijalno virusom nabijenih čestica iz automobila. 

Kad su svi prozori bili zatvoreni, između osam i 10 posto čestica koje je jedna osoba izdahnula moglo je doprijeti do suputnika. Taj je broj pao na samo 0,2 do dva posto kad su sva četiri prozora bila otvorena. 

Video: Zagreb: Zbog rijetkih komplikacija od korone preminuo jedanaestogodišnji dječak

Naravno, u hladnom zimskom danu otvaranje svih prozora nije najpraktičnija opcija pa su autori eksperimentirali s raznim varijantama i došli do nekih sugestija. 

Dva dopola otvorena prozora

Njihova se simulacija temeljila na vožnji u Toyoti Prius pri brzini od 80 km/h s vozačem na prednjem lijevom i jednim putnikom na stražnjem desnom sjedalu. Najbolju ventilaciju, ako već svi prozori ne mogu biti otvoreni, omogućila je kombinacija otvorenog prozora nasprot vozaču (prednji desni) i putniku (stražnji lijevi). 

Ilustracija MAJKA IZ PULE: 'I moj sin imao je sindrom kao i preminuli dječak, nismo ni znali da je prebolio koronu'

U automobilu u kretanju svjež zrak tipično struji kroz stražnji prozor i izlazi na prednji, objasnio je Mathai. Otvaranje prozora na suprotnim stranama od onih koji se u autu nalaze, osim što česticama omogućuje izlaz, stvara struju zraka koja odvaja vozača i putnika

No Mathai napominje da samo odškrinuti prozori neće biti od velike koristi. Kaže da bi ih bilo dobro spustiti barem dopola.  Na kraju je istaknuo da dodatna ventilacija u automobilu nije zamjena za ostale mjere prevencije poput nošenja maski, pranja ruku i dezinficiranja zajedničkih površina. 

A SVE LEGALNO....
Izgledaju kao normalan par, ali javnost njihov brak itekako osuđuje: Stric oženio nećakinju, imaju djecu
LAQO osiguranje
Digitalna transformacija
Kako je domaći tim razvio digitalno rješenje koje Hrvatsku svrstava u europski vrh
  • iluustrator:

    rješenje je vrlo jednostavno. potpuno zabraniti vožnju! slobodni svijet mora pobijediti mrskog neprijatelja, cijena je nebitna.. jelte.

  • Avatar Jopa
    Jopa:

    Mislim da oni koji se ne slažu sa ovakvim agitprop pamfletima HINA-e moraju biti obilježeni žutim trakama...😏

  • geler203:

    Svatko mora svoju glavu gurnuti kroz prozor na svojoj strani i riješen problem.