Sami svoji majstori

S interneta “skinuli” nacrte pa sagradili vlastitu jedrilicu

Foto: privatna arhiva Hrvoje Piha
S interneta “skinuli” nacrte pa sagradili vlastitu jedrilicu
09.11.2010.
u 15:52
Cijevi od specijalnog zrakoplovnog aluminija jedva smo našli u Mostaru, a vijke u SAD-u odakle su nam ih slali poštom, kaže Borislav Antolović
Pogledaj originalni članak

Gotovo tri godine nakon pada jedinog sportskog zrakoplova aerokluba Brod, na nebu iznad Slavonskog Broda ponovo se leti!

Teško do dijelova

Trojica pilota sama su, uz pomoć nacrta “skinutih” s interneta, izgradila ultralaku, samo 65 kilograma tešku jedrilicu koju su vinuli u nebo s aerodroma na Jelasu. Kako u Brodu nema zrakoplova za vuču, ovu letjelicu “lansirali” su uz pomoć specijalne, 1200 metara dugačke sajle koju je po pisti vuklo posebno vozilo. – Vidjeli smo nacrte jednog Amerikanca na internetu i po njima odlučili načiniti vlastitu letjelicu. Najveći je problem bio s nabavom materijala. Posebne cijevi od zrakoplovnog aluminija jedva smo našli u Mostaru, a specijalne vijke nabavljali smo iz SAD-a – kaže Borislav Antolović, jedan od članova pilotsko-konstruktorskog trojca koji je na letjelici radio nekoliko godina.

Borislav, koji leti još od početka osamdesetih godina, letjelicu je gradio zajedno sa svojim ocem Krunoslavom, 70-godišnjakom koji iza sebe ima 54 godine letačkog staža te prijateljem Josipom Pihom, također dugogodišnjim sportskim zrakoplovcem. Kako tvrde, radili su onoliko brzo koliko su uspijevali doći do posebnih materijala. – Radili smo po nekoliko mjeseci pa bismo napravili mjesec ili dva stanke. Nismo žurili jer je bio problem nabaviti specijalne cijevi ili platna, a sastavljanje jedrilice nas je stajalo oko tri tisuće eura – kaže Josip Piha, čiji je sin Hrvoje fotoaparatom snimao svaki detalj ovog pothvata, od početka gradnje do prvog, eksperimentalnog leta. Zbog svoje konstrukcije i male mase letjelica se od zemlje se počinje odvajati već pri brzini od 30 kilometara na sat. Iako su se brodski piloti jedrilicom dizali na oko 300 metara iznad tla, ona može doseći mnogo veće visine.

Uživali u stvaranju

– Amerikanci obično njome lete na visini višoj od 1000 metara, što uvelike ovisi o termici područja iznad kojega se prolazi. Mike Sundin, konstruktor Goata, što je službeno ime jedrilice, njome najčešće leti obrušavajući se s litica na pacifičkoj obali Kalifornije – kaže Berislav Antolović. Njihova jedrilica još uvijek je u eksperimentalnoj fazi, u stadiju je ispitivanja i nema dozvolu za službenu uporabu. Ipak, brodski pilotsko-instruktorski trojac kojemu su u lansiranju pomogli i ostali članovi slavonskobrodskog zrakoplovnog kluba tvrdi da bi nastavio s gradnjom letjelica, samo kada bi imali dovoljno sredstava na raspolaganju.

– Već postoje nacrti za još nekoliko modela Goata, ali njih je bilo mnogo lakše načiniti u Americi nego kod nas, jer tamo su materijali za gradnju mnogo jeftiniji i dostupniji. Ipak, bio bi užitak načiniti još koju letjelicu – kaže Antulović.

Važnost prevencije

Karcinom gušterače jedno je od najzloćudnijih oboljenja probavnog trakta, no zašto mu se ne posvećuje dovoljno pozornosti?

Specijalna bolnica Radiochirurgia Zagreb i „Rechts der Isar“, sveučilišna bolnica Tehničkog sveučilišta u Münchenu – jednog od najboljih fakulteta u Njemačkoj, potpisali su Ugovor o suradnji, što donosi novu eru u liječenju tumora te predstavlja suradnju koja se odnosi na korištenje naprednih tehnologija i vrhunske kirurgije u borbi protiv tumora, kao i dijeljenje znanja o najmodernijim medicinskim rješenjima za kirurško, radiokirurško i hibridno liječenje bolesti.

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.