izbjegnuta tragedija

Pilot heroj spasio 109 života jer je isključio računalo Airbusa Lufthanse

Foto: Lufthansa ilustracija
Lufthansa
Foto: Željko Lukunić/PIXSELL
lufthansa, pleso
25.03.2015.
u 18:10
Zamrznula su se dva od tri senzora koji pokazuju nagib zrakoplova u zraku, tako da je računalo dobivalo pogrešne podatke i krenulo spuštati zrakoplov kada je dostigao maksimalnu visinu
Pogledaj originalni članak

Samo zahvaljujući vještini pilota tragedija koja je potresla cijeli svijet nakon pada zrakoplova Germanwingsa, izbjegnuta je prije 4,5 mjeseca na letu od Bilbaoa do Münchena.

Njemački Der Spiegel u broju od subote 21. ožujka, tri dana prije pada zrakoplova Airbus 320 u francuskim Alpama, objavio je kako je gotovo isti Lufthansin Airbus doživio gotovo istu sudbinu. Zrakoplov sa 109 putnika i članova posade poletio je iz zračne luke Bilbao u srijedu ujutro, 5. studenog 2014., a kada je zrakoplov dostigao maksimalnu visinu od 10.500 metara (kao i pali avion Germanwingsa), uređaji su počeli pokazivati da zrakoplov gubi 1000 metara visine za jednu minutu (identično kao i kod jučer palog aviona). Pilot je odmah uzeo joystick i usmjerio ga prema gore, pokušavajući podići prednji trup zrakoplova i dovesti ga pod kontrolu, ali zrakoplov nije reagirao na komandu. Piloti su shvatili da su izgubili kontrolu nad zrakoplovom i odaslali poruku za pomoć kontroli leta.

Horor je potrajao nekoliko minuta – zrakoplov je ponirao. Putnici nisu ništa osjetili jer se zrakoplov spuštao linearno pod malim kutom i na velikoj visini. Iskusni pilot koji u Airbusu 320 leti 15 godina shvatio je da je došlo do kvara na računalu i odlučio je sve uzeti u svoje ruke – odlučio je isključiti sustav koji upravlja letom.

– Pilot je na konzoli iznad svoje glave pritisnuo dvije sklopke – i tako isključio računalo iz struje. Preuzeo je ručnu kontrolu nad zrakoplovom. Zrakoplov je prestao ponirati i počeo se ponovno dizati. To je bio spas. Kao da se ništa nije dogodilo, pilot je zrakoplov podignuo na 8500 metara visine i 110 minuta poslije sigurno je prizemljio u Münchenu – piše Spiegel. Među pilotima Lufthanse ubrzo se proširila vijest da je samo zahvaljujući iskustvu pilota spriječena tragedija zrakoplova na granici Španjolske i Francuske. Istraga je pokazala da su se na visini iznad 10.500 metara zamrznuli senzori koji računalu daju podatke o nagibu zrakoplova u zraku, tako da je računalo počelo dobivati pogrešne podatke i počelo spuštati zrakoplov te blokiralo svaku intervenciju pilota u računalni sustav. Naime, Airbus A320 ima tri senzora – a dva od njih su se zamrznula.

– Računalni program prihvatio je podatke dvaju zamrznutih senzora jer su bili identični. Smatrao je da onaj treći pokazuje pogrešne podatke, iako je jedini bio ispravan – pojasnio je Spiegelu informatičar Peter Ladkin. Zrakoplov je programiran tako da leti u skladu s podacima koje mu daju senzori i krenuo se spuštati te je računalo blokiralo svaku intervenciju pilota. Međutim, vješti pilot dosjetio se isključiti računalo. To je bilo jedino spasonosno rješenje.

– Srećom, pilot je razumio složenu arhitekturu sustava. Slabije školovani piloti ne bi došli na ideju isključiti računalo – kazao je Ladkin. Zahvaljujući samo vještini i pribranosti pilota 4. studenog 2014. spašeno je 109 života.

>>Pronašli i drugu crnu kutiju. Teško je oštećena. Istražitelji: Zrakoplov nije eksplodirao tijekom leta!

>>Pad njemačkog zrakoplova pretvorio se u misterij! U nesreći poginuo i cijeli razred

>>Među poginulima u padu zrakoplova Germanwingsa i bračni par podrijetlom iz BiH

Važnost prevencije

Karcinom gušterače jedno je od najzloćudnijih oboljenja probavnog trakta, no zašto mu se ne posvećuje dovoljno pozornosti?

Specijalna bolnica Radiochirurgia Zagreb i „Rechts der Isar“, sveučilišna bolnica Tehničkog sveučilišta u Münchenu – jednog od najboljih fakulteta u Njemačkoj, potpisali su Ugovor o suradnji, što donosi novu eru u liječenju tumora te predstavlja suradnju koja se odnosi na korištenje naprednih tehnologija i vrhunske kirurgije u borbi protiv tumora, kao i dijeljenje znanja o najmodernijim medicinskim rješenjima za kirurško, radiokirurško i hibridno liječenje bolesti.

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 58

SE
segoivan
18:53 25.03.2015.

Barem promjenite sliku aviona, stavite Airbus, a ne Boeing, a članak bolje ne komentirati

MI
Misericordia
19:58 25.03.2015.

Svi koji su 4.(ili 5.? - dva različita datuma su u članku) studenog 2014. putovali iz Bilbaoa za Munchen će biti baš ''veseli'' kad saznaju za ovaj slučaj.

DA
Danguban
20:13 25.03.2015.

Procitajte sluzbeni izvjestaj ili bolje prevedite strane textove drugi put :D . Da, pilot je bio na dobrom putu resetiranja kompjutera ali tek nakon sto je dobio savjet od INZINJERA preko data veze, i poslusao ga, uspio je preuzeti kontrolu nad zrakoplovom. Nikakav heroj ovaj put. Kao ni inzinjer naravno :)...