Ni ljepota obale, ni gostoprimstvo, pa čak ni sigurnost neće biti presudne za uspjeh iduće turističke godine. U 2025. će se sve, poručili su s jučerašnjeg susreta s novinarima čelnici Ministarstva turizma i Hrvatske turističke zajednice, vrtjeti oko – cijena.
– Ova turistička godina bila je dobra, rekordna, ali naši partneri, sva relevantna istraživanja i analize upućuju na to da će Europljani dogodine birati destinaciju za odmor ponajprije prema cjenovnoj dostupnosti. Svi koji daju cjenovno konkurentne ponude imat će i rezultate, odnos cijene i kvalitete bit će nikad važniji. Ove godine bilježimo tri posto više gostiju nego lani i jedan posto više noćenja, što također može biti indikator koji govori da je dio gostiju na odmoru možda ostao dan kraće upravo zbog cijena. Zato apeliram na racionalno formiranje cijena usluga svih turističkih dionika u 2025., o tome će ovisiti uspjeh iduće turističke godine – poručio je ministar turizma i sporta Tonči Glavina, koji dogodine očekuje rast u predsezoni i u posezoni, dok bi u glavnom dijelu bio zadovoljan i ponavljanjem ovogodišnjih brojki.
Napuhane cijene loša su reklama, pogotovo kad u mnogim europskim zemljama izostaje priželjkivani gospodarski rast, a kod nas ih, smatra ministar, ima ponajviše u sezonskim objektima.
– Tu definitivno imamo najviše izazova s cijenama. Pritom ne mislim tek na ugostiteljske objekte koji su otvoreni samo ljeti nego na sve u turizmu što radi sezonski. Turizam koji želi biti cjelogodišnji i održiv ne može se temeljiti na tri mjeseca rada i sve što radimo putem reformskih mjera, radimo i zato da bi se smanjio broj sezonskih objekata te, u konačnici, što više ljudi u turizmu radilo dulje od nekoliko ljetnih mjeseci – kazao je ministar Glavina.
Je li vrijeme da se sektoru uputi apel i za spuštanje cijena koje su nakon korone na Jadranu skokovito rasle? Ta će tema ostati na razmišljanje svakom poduzetniku u turizmu. Ministar turizma i direktor Hrvatske turističke zajednice Kristjan Staničić, naime, ne idu dalje od poruke kako je ključ iduće sezone dobar odnos cijene i kvalitete. Koliko je, pak, bila uspješna ovogodišnja sezona znat će se kada Hrvatska narodna banka objavi turističke prihode. Nedavno su iz HNB-a stigle procjene o nešto slabijim prihodima u špici od očekivanih, ali ministar Glavina smatra da to ne ugrožava ukupni godišnji rezultat.
– To su bili trenutni pokazatelji. Prema podacima HNB-a, u prva dva kvartala ove godine imali smo rast turističkih prihoda od 7,5 posto. Vjerujem da će povećanja biti i u trećem, a pogotovo u četvrtom kvartalu. Možda rast prihoda prema prošloj godini neće biti toliki koliko su početne projekcije pokazivale, ali turizam će nedvojbeno donijeti više nego lani – uvjeren je Glavina.
Financijski, prošla turistička godina s 14,6 milijardi bila je najbolja dosad. Tekuću godinu, pak, turizam ispraća s 21 milijun turista te 108 milijuna noćenja i ambicijom da se dogodine napravi još jedan iskorak prema cjelogodišnjem poslovanju. To će biti utoliko izazovnije što su sve konkurentske zemlje izišle iz pandemijske krize, a bitka će se voditi i cijenama. – Da, čeka nas vrlo zahtjevna i neizvjesna godina tijekom koje ćemo u fokus staviti rast prometa u predsezoni i u posezoni, kvalitetu ponude i daljnje jačanje prometne povezanosti s međunarodnim zračnim lukama – rekao je direktor nacionalne turističke organizacije Kristjan Staničić uz posebnu poruku domaćinima da cijene formiraju ‘pametno i umjereno’.
>>> FOTO Pogledajte stan u zgradi Mate Rimca, prodaje se za nevjerojatnih 192 milijuna eura, ima kuhara, lift za auto...