Denis Derk

Literarizirana biografija jednog vremena koje se iznova rađa nekad iz pjene, nekad iz kaljuže

Foto: VBZ
Foto: Patrik Macek/PIXSELL
19.12.2017.
u 23:03
Hrvatska književnica Marina Šur Puhlovski romanom "Igrač" itekako se bavila i stilom ispisujući duge i istrzane rečenice iskušavajući tako pažnju i strpljenje nepažljivog i lijenog čitatelja.
Pogledaj originalni članak

Složeno tkivo obiteljskih odnosa iz jedne hrvatske, uglavnom kontinentalne obitelji, ali i složene strukture ljudskih kvarnih karaktera glavne su teme petog romana plodne hrvatske književnice Marine Šur Puhlovski nazvanog “Igrač” (naklada VBZ, urednik Drago Glamuzina).

Doduše, podjednako dobar, ako ne i točniji naslov mogao bi biti “Igračica” jer je stožerni lik romana ipak jedna žena, zborska i neostvarena operna pjevačica, i u iskusnim godinama života dobrodržeća zagrebačko-koprivnička dama, osoba čelične kontrole i povodljiva karaktera, Bernarda, koja, naravno, ima plemenitaško porijeklo. E, u toj živopisnoj Bernardi koja je gotovo cijeli život živjela u raskoraku između stvarnosti i maštanja, između željenog i mogućeg, autorica je zapravo otjelotvorila posljednjih stotinjak godina hrvatske povijesti i povijesnih radikalnih mijena nakon kojih se zapravo ništa nije promijenilo: materijalistički pristup životu ostao je podjednako skučen i bezidejan kako na početku 20. tako i na početku 21. stoljeća.

Gomilanje četvornih metara stambenog prostora, guranje u istim stanovima s podstanarima, nerealizirane (i realizirane) seksualne čežnje, upravo glembajevski brutalne i okrutne krađe i prijevare, sav taj čemer malograđanske provincijske štukature obilježili su vremenski dug Bernardin život koji skončava relativno mirno i spokojno u dobro uređenom zagrebačkom staračkom domu. Bernarda, naravno, nije povijesni lik. Neće dobiti spomenik ni ulicu u Zagrebu. I neće ući u povijesne knjige. Bernarda uopće nije ideološki zadrta ni opterećena, i to u stoljeću koje je bilo itekako opsjednuto navodnim ideologijama. Ali je i slučajna žrtva brojnih familijarnih trauma i tragedija koje ponekad čak i graniče s nadrealnim. Iako ima dva sina (doduše, s dva muškarca), oni neće biti previše ražalošćeni njenom smrću. Veliko je pitanje s kakvim će se odgovorima ta u grubim crtama obična žena neobičnog, gotovo pustolovnog života naći pred neumitnim (a možda i nametnutim) pitanjima vječnosti. Ali njena agramerska snalažljivost i upravo animalna sposobnost preživljavanja sigurno će joj pomoći i u svim drugim postojećim svjetovima i pred svim drugim sudovima, bili oni ljudski ili Božji, svejedno.

O Bernardi nam u cijelom romanu postojano i zanimljivo priča pripovjedačica, njena snaha o kojoj i ne znamo previše i koju je autorica pretvorila u lucidnog, ali ipak bezimenog svjedoka jedne punokrvne životne priče koja bi sasvim lako mogla biti i kriminalistička. Jer ima tu i nekih žrtava i likova kojima se gubi trag u bespućima prekooceanske zbiljnosti. Pripovjedačica svoju muku muči s Bernardinim prvim sinom Maksom, koji u djetinjstvu i ne zna tko mu je pravi otac, a majka ga sadistički prepušta na milost i nemilost prevrtljivom očuhu Ladislavu koji ima onaj ležerno površni izgled (i pomalo supijani, mutni pogled) Clarka Gablea. I njegovim odgojnim batinama, naravno.

Maks je dijete koje je odrastalo u potpunom nasilju pa je svoje brojne frustracije odlučio liječiti književnošću, nakanivši napisati roman. I u toj su ga misiji od očito velike važnost za čovječanstvo spriječili poroci, prije svega pijančevanje i kockanje, pa i drogiranje. Ali i takav Maks, inače televizijski režiser unosnog sapuničastog programa, pomalo je i otrov za žene, pogotovo ljubavnice koje nekako vole muške gubitnike porazbacane po svim gradovima svijeta, muškarce koji traže zaštitu i zaklon nudeći smisao, a zapravo prodajući maglu.

Ipak, bilo bi prejednostavno reći da je Marina Šur Puhlovski romanom “Igrač” htjela samo ispričati zakučastu priču o ljudskim odnosima u zagušljivom hrvatskom miljeu. Ona se i u najnovijoj prozi itekako bavila i stilom ispisujući duge i istrzane rečenice iskušavajući tako pažnju i strpljenje nepažljivog i lijenog čitatelja. Svaka takva rečenica doima se poput proznog rafala koji pogađa u sridu ove literarizirane biografije jednog vremena koje nikako ne prolazi, već se iznova rađa, ponekad iz pjene, ponekad iz kaljuže.

Važnost prevencije

Karcinom gušterače jedno je od najzloćudnijih oboljenja probavnog trakta, no zašto mu se ne posvećuje dovoljno pozornosti?

Specijalna bolnica Radiochirurgia Zagreb i „Rechts der Isar“, sveučilišna bolnica Tehničkog sveučilišta u Münchenu – jednog od najboljih fakulteta u Njemačkoj, potpisali su Ugovor o suradnji, što donosi novu eru u liječenju tumora te predstavlja suradnju koja se odnosi na korištenje naprednih tehnologija i vrhunske kirurgije u borbi protiv tumora, kao i dijeljenje znanja o najmodernijim medicinskim rješenjima za kirurško, radiokirurško i hibridno liječenje bolesti.

Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.