USUSRET KONCERTU, NENO BELAN

Kao dobri duh domaće pop glazbe već 40 godina piše hitove "na dnevnoj bazi"

Foto: Nel Pavletic/24sata
Split: 02.02.1962. ro?en kantautor, pjeva? i skladatelj Neno Belan
Foto: Nel Pavletic/24sata
Split: 02.02.1962. ro?en kantautor, pjeva? i skladatelj Neno Belan
Foto: davor visnjic
Split: 02.02.1962. ro?en kantautor, pjeva? i skladatelj Neno Belan
Foto: Goran Stanzl
Split: 02.02.1962. ro?en kantautor, pjeva? i skladatelj Neno Belan
Foto: Nel Pavletic/24sata
Split: 02.02.1962. ro?en kantautor, pjeva? i skladatelj Neno Belan
Foto: davor visnjic
Split: 02.02.1962. ro?en kantautor, pjeva? i skladatelj Neno Belan
Foto: lukunic marko
Split: 02.02.1962. ro?en kantautor, pjeva? i skladatelj Neno Belan
Foto: vanja zubcic
Split: 02.02.1962. ro?en kantautor, pjeva? i skladatelj Neno Belan
Foto: Hrvoje Jelavic/24sata
Split: 02.02.1962. ro?en kantautor, pjeva? i skladatelj Neno Belan
Foto: Nel Pavletic/24sata
Split: 02.02.1962. ro?en kantautor, pjeva? i skladatelj Neno Belan
Foto: miletitio
Split: 02.02.1962. ro?en kantautor, pjeva? i skladatelj Neno Belan
28.02.2025.
u 23:00
Glazbenik 8. ožujka svira svoj prvi koncert u Areni Zagreb s najavom četverosatnog programa s četrdeset pjesama za četiri desetljeća karijere. Neki bi rekli da smo dugo čekali, ali isplatilo se
Pogledaj originalni članak

Kad su prije četrdeset godina, 1985., splitski Đavoli svirali svoj prvi koncert u Kulušiću, bila je to fešta rockabillyja kojom su u tada najelitnijem zagrebačkom klubu potvrdili potpis ugovora s Jugotonom. Prvi nastup Đavoli su održali 27. studenoga 1984. u Splitu, a nakon tog "koncerta za potpis" u Kulušiću Jugoton im objavljuje prvi album "Ljubav i moda". O Đavolima se već dulje pričalo i pisalo, a tada su i službeno započeli javni diskografski život koji je Neno Belan uspješno nastavio do danas.

Dapače, Belan 8. ožujka svira svoj prvi koncert u Areni Zagreb, najvećoj domaćoj dvorani, s najavom četverosatnog programa s četrdeset pjesama za četiri desetljeća karijere. Neki bi rekli da je dugo trajalo (do Arene), ali je zato bilo temeljito. Mediji često više pažnje posvećuju skandalima i ekscentričnim pojavama, a manje pristojnim "odlikašima" koji mirno i stabilno plove kroz karijeru. Neno Belan upravo je primjer sposobnog, talentiranog glazbenika kojemu je pop glazba u krvi.

Ukratko bi se moglo reći da je Belan, prvo s grupom Đavoli a kasnije samostalno, tj. s pratećim Fiumensima, cijeli svoj radni staž zapravo proveo radeći "obične ljubavne pjesme". No, obične samo utoliko što se pop-rafinman prisutan u njegovu radu može smatrati uobičajenim u zemljama iz kojih je pop glazba i potekla, poput Velike Britanije ili SAD-a, ali ne i kod nas. Stoga bi se Belanova tvrdoglava okrenutost svijetlim tradicijama popularne glazbe u ovdašnjoj diskografiji proteklih četrdeset godina mirne duše mogla proglasiti kuriozitetom.

Foto: Miroslav Lelas/PIXSELL
Split: Neno Belan otvorio je prvu večer Splitskog festivala
Foto: Promo
Neno Belan
Foto: Facebook
Neno Belan i Marijan Ban
Foto: bravo!
Neno Belan
Foto: Marko Lukunic/PIXSELL
Zagreb: Neno Belan
Foto: Marko Lukunic/PIXSELL
Zagreb: Neno Belan
Foto: bravo!
Neno Belan
Foto: Promo
Neno Belan
Foto: Promo
Neno Belan

Kuriozitet je predstavljao i prvi album Đavola "Ljubav i moda" 1985. koji do danas ostaje jedno od najefektnijih domaćih pop ostvarenja. Kao jedan od ključnih albuma domaćeg popa osamdesetih, "Ljubav i moda" pokazala je da je Belan već tada imao prilično definiran rukopis, kao i pjevačke i gitarističke manirizme, dok je koketiranje s retro zvukom pokazalo da je bio svjestan cikličke prirode rocka, da se sve stvari ponavljaju, obnavljaju i nadograđuju. Pogodno za retro-redistribuciju u današnjem vremenu, što se, uostalom, i događa u cijelom svijetu zadnjih 30 godina.

Da bismo shvatili domaću sadašnjost, vratimo se malo u prošlost; Animatori i Krešo Blažević i Belan s Đavolima bili su novi protagonisti pitkog, ali inteligentnog pop zvuka. Cijela jedna generacija novovalnih glazbenika doslovno je prestala postojati i biti zanimljiva 1983. Od 1979. do 1982. dobili smo najbolje, nakon toga, izuzev časnih iznimaka, stvari su otišle kvragu, a Belan je ostao do danas. Mješavinom popa šezdesetih, rock'n'rolla pedesetih, talijanske kancone, Neno Belan vrlo je rano i intuitivno pronašao svoju autorsku mjeru i omjer sastojaka koji će koristiti sve do danas. Jedan je od rijetkih domaćih autora koji je tradiciju popularne glazbe, i u modernim vremenima dvijetisućitih, stalno gurao u prvi plan. Donoseći "vjetar nostalgije", Belan je na početku karijere s Đavolima nudio spoj dalmatinskog šlagera i pop glazbe, koji je izlazni ventil dobio upravo u njegovim pjesmama koje glorificiraju teme poput ljubavi, sunca, mora, itd.

S lakoćom se upisao na listu najsposobnijih splitskih autora, potpisujući podeblju listu pjesama koje i danas čujete na radiju, snimajući albume pune radijskih hitova, radeći duete, ili suradnje, s mnogima za koje je shvatio da imaju sličan "osjećaj za feeling" prema tradiciji pop glazbe. Uz to, uz podršku Fuimensa kao jednog od najboljih domaćih pratećih bendova u čijem su sastavu jednako talentirani muzičari poput Belana, već više od dva desetljeća ima na raspolaganju sve što mu treba za višesatne koncerte od Lisinskog i Tvornice, do Doma sportova i sada Arene Zagreb.

Napravljene prema modelu single ploča iz pedesetih i šezdesetih, Belanove pjesme zadržavale su jednaku dozu optimizma pomiješanog s nostalgijom: "Điri điri", "Stojin na kantunu", "Ostani uz mene", "Zvuci ulice", "Bambina", "Pričaj mi o ljubavi", "Kucaj opet", ili "Dugo toplo ljeto". A upravo je nostalgičan prizvuk ono što možete pronaći u pjesmama poput "Sunčan dan" - kojom Belan skoro da preuzima ulogu domaćeg Briana Wilsona, zamjenjujući sunčanu Kaliforniju Beach Boysa Splitom - ili prepjevima Phila Spectora ("Baby I Love You"), Chucka Berryja ("Memphis Tennessee") i "Biondini" Rocca Granate.

Nakon prvijenca Đavola stigli su albumi "Hallo Lulu 22" (1987.), "Ostani uz mene" (1988.) i "Balade/Kada se nađem u predjelu noći" (1989.).

Belan je rano shvatio da su festivali prilika za promociju, pa s pjesmom "Dugo toplo ljeto" Đavoli pobjeđuju na splitskom festivalu 1989. Ne moramo niti spominjati kasnije Šibenske šansone na kojima je puno puta pobijedio ili ponudio pjesme i duete, poglavito s Massimom, koje su ostale zapamćene. Nakon rasformiranja Đavola potvrdilo se da Belan ima kapaciteta za samostalnu karijeru.

Iako je i sam sposoban producent i instrumentalist, solo karijera Nene Balana započela je suradnjom s nezaobilaznim Pikom Stančićem na singleu "Rock galama" 1991. Tri prva samostalna albuma ("Vino noći", "Dolazi ljubav" i "Južnjačka utjeha"), nastavili su još bolji u dvijetisućitima, "Luna & Stelle", "Rijeka snova", "Oceani ljubavi" i "Sanjaj!", između kojih je objavio i dva albuma filmske glazbe ("Matilda" i "Povratak Filipa Latinovicza").

Prva demo snimka Đavola, "Diavoli", po kojoj su i dobili ime, objavljena je kao završna pjesma albuma "Space Twist" (1998.). I dalje se osjećao Splićaninom bez obzira na to što se preselio u Rijeku. Nimalo čudno, jer je odrastao i odgojen u Splitu, gdje je i pokupio lokalni duh i vibraciju. Znao je reći da mu više nije ni bitno gdje se nalazi, nego kako se osjeća, a ono što ima u sebi ionako neće izgubiti. I to da su Split, Zagreb i Rijeka njegov trokut u kojem se kreće: u Zagrebu radi posao, u Splitu mu je gušt, a u Rijeci mir.

Na trusnom i mutnom domaćem diskografskom terenu Belan i Fiumensi redovito su nudili dokaze pošteno napravljenih pop ploča i višesatnih koncerata. Najveća Belanova prednost je što melodijski kod i zaigranost rock'n'rolla pedesetih, ustanovljenu još u Đavolima, reproducira u novim tehnološkim uvjetima i s dodacima koji pokazuju da autor shvaća da živimo u trećem tisućljeću. Uz to je uspio okupiti ekipu glazbenika koja organski diše zajedno; ako im ponudi dobar materijal, postaju svirački neuhvatljivi, a upravo je to slučaj na njegovim koncertima gdje nostalgičnu mediteransku opciju za široku publiku spaja s novim dodacima i pokazuje da je dobri duh domaće pop glazbe.

FOTO Pogledajte ekskluzivne fotografije Rakitićevog doma nedaleko od Splita

Foto: Čitatelj Večernjeg lista
Foto: Čitatelj Večernjeg lista
Foto: Čitatelj Večernjeg lista
Foto: Čitatelj Večernjeg lista
Foto: Čitatelj Večernjeg lista
Foto: Čitatelj Večernjeg lista
Foto: Čitatelj Večernjeg lista

Neno Belan i Fiumensi povezuju nekoliko etapa domaće i strane pop glazbe. Za čovjeka koji je od početka s Đavolima pokazivao šarm i smisao za reinterpretiranjem raznih povijesnih formata pop glazbe, ulazak na teren šansone bio je jednako uspješan kao i ranije bavljenje raznim modifikacijama zvuka rock'n'rolla, pop glazbe i srodnih žanrova. Belan je na festivalima šibenske šansone redovito odnosio nagrade (17) i pojavljivao se sa superiornim pjesmama čije zajedničko objavljivanje na albumu "Oceani ljubavi" ne da je imalo smisla, nego je bila prava "best of" kolekcija s nekim od njegovih ključnih pjesama poput "Kiša", naslovne, "Rijeka snova", ili dueta s Massimom "Zar više nema nas". Ujedno i početak prakse danas široko prihvaćene kod nas, da se albumi objavljuju nakon što je ispucana dojmljiva serija singleova i hitova prije toga.      

Belan je do danas ostao vjeran pop senzibilitetu, a svojom pjesmaricom nudio više standarde od ostalih u domaćoj pop glazbi. Krećući se podjednako umješno u raznim žanrovima, njegovi albumi, ali i svirka pratećeg benda, zadržavali su fini balans svojstven punokrvnim pop autorima. Pisao je "najveće hitove" na skoro dnevnoj bazi, a nagrade na dodjelama Porina ili rasprodani koncerti pokazali su da njegov trud cijene i kolege i masovna publika.

Iako svira četrdeset godina, Belan je kao fini autor u često ne tako finom okruženju domaćeg glazbenog i estradnog bofla i populizma zadnjih godina pošteno "naplatio" visoke rezultate. S nekoliko večeri u zaredom rasprodanim Tvornicama ili velikim koncertima u Domu sportova, hrpom Porina koje je osvajao, pomirio je ukus publike i kritike. Nostalgična mediteranska opcija, ili pak suradnje s klapama More i Kampanel, odveli su ga i na trendovski etno-teren. No, sve to nije došlo niotkuda; upravo kontinuitet daje Belanu pečat "dobrog duha domaće pop glazbe", a ujedinjeni pop rafinman i sjajna svirka pratećih Fiumensa zaokružili su takvu metodologiju u dobitnu pop kombinaciju koja publiku, nema razloga sumnjati, čeka i u Areni Zagreb.

VIDEO Sjećate li se nekad najskandaloznijeg Hrvata? Bio je u zatvoru pa se pokajao

Video

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.