Foto: Eifman balet Eifman balet
Foto: Eifman balet Eifman balet
Foto: Eifman balet Eifman balet
Foto: Eifman balet Eifman balet
Foto: Eifman balet Eifman balet

Veliki trijumf Borisa Eifmana i ruskih plesača

23. 08. 2018. u 14:22 0
Glazba je poput oceana, najprije se očajnički borite s valovima, a onda vas struja u nekom trenutku odnese do spasa, kaže veliki koreograf

"Glazba je poput oceana u čije vode biva bačen koreograf. Najprije se očajnički borite s valovima, a onda vas struja u nekom trenutku odnese do spasa na obali".

Tim je riječima veliki i slavni ruski koreograf Boris Eifman opisao proces s kojim se suočava pri stvaranju svojih djela. Glazba Čajkovskog njemu je bila taj ocean iz kojeg su izranjala mnoga od njegovih glazbeno-scenskih remek-djela kojima već četiri desetljeća oduševljava publiku širom svijeta.

66. LJUBLJANSKI FESTIVAL Kultura Fenomenalni novi spektakl kultne trupe La Fura dels Baus

"Slušajući Čajkovskog uvijek sam se pitao zašto je tako tragičnu glazbu pisao skladatelj toliko prihvaćan i slavljen za života?", kaže Eifman. Odgovor na to pitanje potražio je još 1993. u svom baletu "Čajkovski", vrativši se istoj temi prije dvije godine s novom predstavom "Čajkovski – pro et contra".

Izvedba pod zvijezdama Baletni Glembajevi brišu vojnu povijest Sv. Katarine

Zlokobni dvojnik

Nakon trijumfalnih izvedbi na ruskim i svjetskim pozornicama, Eifmanova slavna trupa iz Sankt Peterburga sa svojim je novim "Čajkovskim" preksinoć i sinoć nastupila u Cankarjevom domu te tako dodala još jedan spektakularan dragulj i ove godine iznimno bogatom programu 66. Ljubljanskog festivala.

Foto: Eifman balet Foto: Eifman balet Foto: Eifman balet Foto: Eifman balet Foto: Eifman balet

Alter ego glavnog junaka, nadahnjujući i zlokobni dvojnik koji ga pokreće i vrlo često na koncu ubija, već je opće mjesto u suvremenim baletnim ostvarenjima. Eifmanovom Čajkovskom, kojeg na samom početku predstave vidimo u samrtnoj agoniji, demoni doslovno naviru ispod kreveta, a među njima i njegov dvojnik, kojeg je, uz Olega Markova u naslovnoj ulozi, izvrsno utjelovio Igor Subbotin. No, u ovom novom Eifmanovom projektu na staru temu novost je što taj dvojnik tijekom predstave poprima i likove iz baletnih i opernih djela Čajkovskog. U prvom dijelu, koji se čitav pleše na Petu simfoniju Čajkovskog, uz jedan krik ljudskih glasova liturgijskog zbora u bezvremenskim harmonijama, dvojnik ulazi u čarobnjačke likove Rothbarta iz "Labuđeg jezera" i Drosselmeyera iz "Orašara", a galeriju sjajno otplesanih ženskih likova čine skladateljeva supruga Antonina (Jana Gordijenko), Maša iz "Orašara" (Marijana Čebukina) te po mnogo čemu najvažnija žena u njegovom životu Nadeža von Meck (Angela Turko). Najpotresniji i u čitavoj predstavi najgenijalniji koreografski trenutak je svadbeno-pogrebna koračnica u finalu simfonije.

Izbor "laganije" glazbe u drugom dijelu ("Sjećanje na Firencu", "Talijanski capriccio") prilično je kontrastan i neobičan, s obzirom da se duh umirućeg skladatelja suočava s likovima iz svojih opera "Jevgenij Onjegin" i "Pikova dama", koje predvodi onaj uvijek isti dvojnik Čajkovskog i kao Onjegin, i kao Herman. Impresivna je i preobrazba Angele Turko iz Nadežde von Meck u Groficu iz "Pikove dame", predskazanje smrti koja je neizbježna, baš kao i posljednji tragični stavak Šeste simfonije koji završava skladateljevim naopakim raspećem na kockarskom stolu.

Spasio nastup Mala balerina zaplakala na pozornici, a potez njezinog oca oduševio je sve

Unutarnji konflikt skladateljeve (homo)seksualnosti i uzaludno pokušavanje udovoljavanja normama obožavajuće, ali i neumoljivo okrutne javnosti, sve je tu u Eifmanovoj predstavi, kojom prolaze i crni labudovi i vizija eteričnih bijelih labudica.

A da Ljubljana ima jedan od najvećih europskih ljetnih festivala svjedoči i preostali program koji se nastavlja već večeras nastupom tenora Marcela Alvareza uz Zagrebačku filharmoniju, te nastupima još dva velika svjetska orkestra, potom s dvije izvedbe Verdijeva "Rigoletta" s legendarnim Leom Nuccijem u naslovnoj ulozi te koncertima još dva velika svjetska orkestra, Filharmoničara Scale (30. kolovoza) i amsterdamskog Concertgebouwa (3. rujna).

PREVENTIVA
Liječnik savjetuje: U ovim situacijama je potrebno tražiti drugo mišljenje stručnjaka
pogledajte na vecernji.hr

Još nije ostavljen niti jedan komentar! Pokrenite raspravu!

Komentirajte
Vecernji.hr koristi kolačiće za pružanje boljeg korisničkog iskustva, funkcionalnosti i prikaza sustava oglašavanja. Cookie postavke mogu se kontrolirati i konfigurirati u vašem web pregledniku. Nastavkom pregleda web stranice vecernji.hr slažete se sa korištenjem kolačića. Za nastavak pregleda i korištenja web stranice vecernji.hr kliknite na "Slažem se".