Zaboravljeno hlebinsko čudo

Od jedne slike mogao je kupiti Mercedes, a oko njegovih “Jelenskih svata” tukli su se Brežnjev i Todorić

Foto
Od jedne slike mogao je kupiti Mercedes, a oko njegovih “Jelenskih svata” tukli su se Brežnjev i Todorić
08.10.2025.
u 13:55
Prošli su dani hlebinskih legendi po kojima je Ivan Generalić od jednog oslikanog stakla kupovao automobile, a slikari naive nisu mogli naslikati toliko koliko su bile velike narudžbe. Nije da nema njihovih nasljednika, ali nema percepcije naive koja je u njihovo vrijeme bila na svojem vrhuncu i od naive se ne smije odustati kao od hrvatskog brenda. Zato je iznimno važna izložba "U potrazi za bijelim jelenom – fantastična bića u naivnoj umjetnosti" koja se 10. listopada otvara u Galeriji naivne umjetnosti u Hlebinama
Pogledaj originalni članak

Izložba pod nazivom "U potrazi za bijelim jelenom – fantastična bića u naivnoj umjetnosti" otvara se u petak, 10. listopada u Galeriji naivne umjetnosti u Hlebinama, a okosnica postava bit će motivi iz legendi i mitova.

Tematska izložba istražuje svijet legendarnih i mitskih stvorenja kroz prizmu naivnog slikarstva i kiparstva. Naivni su umjetnici prikazivali ne samo stvarne, već i zamišljene životinje, odnosno one koje su postojale u mitovima, legendama i narodnim vjerovanjima.

Cilj izložbe je potaknuti suvremene nasljednike te tradicije na istraživanje nepoznatog, kreativnu hrabrost i inovaciju, ističe se u najavi izložbe. Na izložbi sudjeluje niz umjetnika, među kojima su Đurđica Balog, Nadica Belec, Ivan Generalić, Josip Generalić, Franjo Klopotan, Zlatko Kolarek, Ivan Lacković Croata, Franjo Mraz, Ivan Večenaj i mnogi drugi. Poseban ugođaj stvaraju i pažljivo odabrani etno predmeti iz privatnih zbirki, koji donose dašak prošlih vremena i povezuju tradiciju s današnjim trenutkom. Izložba će u Hlebinama biti otvorena do 11. siječnja 2026. godine, nakon čega seli u Gradski muzej Križevci i Gradski muzej Čazma.

Projekt je ostvaren uz potporu Ministarstva kulture i medija RH, Koprivničko-križevačke županije i Grada Koprivnice.
Što se tiče same naivne umjetnosti, ona je nekoć bila planetarno popularna, u Francuskoj zvana čudom, a danas kao da se odustalo od nje kao hrvatskog brenda

Prošli su dani kada slikari naive nisu mogli producirati onoliko koliko su zahtijevali kolekcionari. Dani hlebinskih legendi po kojima je Ivan Generalić od jednog oslikanog stakla mogao kupiti Mercedes, a oko njegovih čuvenih “Jelenskih svata” tukli se Brežnjev i Todorić. Izgubio je sovjetski vođa, a slika je, navodno, završila na zidu dvorca u Šestinama. Danas kao da se od naive odustalo kao od hrvatskog brenda iako neki su njeni autori, poput ovih koji će biti izloženi, izdržali test vremena. Nije da nema njihovih nasljednika, ali nema percepcije naive koja je u njihovo vrijeme bila na svojem vrhuncu. 

Otvoren 60. Zagrebački salon

Folka dobila svjetionik, a publika komunicira sa seksualnim radnikom u ulozi proroka i pleše na turbofolk

Manifestacija je otvorena dvjema izložbama, u Oktogonu u Galeriji NMMU i SKD Prosvjeta, a do kraja mjeseca slijedi niz javnih intervencija i performansa na više od 20 gradskih lokacija. U subotu, 11. listopada, u 17 sati ispred Meštrovićeva paviljona bit će otvorena i prva zagrebačka samostalna izložba međunarodno priznate hrvatske umjetnice Nore Turato. Njezina site-specific intervencija "Aaaaaaaaaaaaaaa!!!" doslovno će omotati vanjski obod Paviljona. Detaljan program dostupan je na stranicama 60. Zagrebačkog salona

Valja podsjetiti da je naiva nastala krajem 20-ih godina prošlog stoljeća kao organizirani pokret umjetnika protiv ustaljenih dogmi i proizvodnje umjetnosti koja ukrašava salone buržoazije. Nositelj otpora bila je Grupa Zemlja koja u likovni izričaj unosi reprezentaciju potlačenih klasa, a odlazili su i na selo, preciznije u Hlebine, i poticali seljake da slikaju svoju tešku svakodnevicu. Tu praksu povijest umjetnosti naziva hlebinskom školom. U poslijeratnom razdoblju naiva je bila planetarno popularna, čak toliko da joj francuski kritičari tepaju “jugoslavensko čudo”. Komercijalni bum doživjela je i buđenjem hrvatskog nacionalnog osjećaja početkom devedesetih godina. Nakon te epizode kao da je zapela u svojevrsnoj ilegali. S obzirom na to da je u pitanju pravac koji predstavlja važan dio kulturnog identiteta i baštine Hrvatske, posebno Podravine, nezaobilazna je pri predstavljanju zemlje u svijetu i trebalo bi možda promijeniti medijsku sliku tog autentičnog smjera hrvatske umjetnosti.

Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.