Hrvatski film

Može li gledanost u kinima biti jedini kriterij procjenjivanja vrijednosti?

Može li gledanost u kinima biti jedini kriterij procjenjivanja vrijednosti?
19.01.2014.
u 11:21
Kada dođu na TV, domaći filmovi često prolaze i puno bolje od američkih filmova. Sa stajališta isplativosti tako je svejedno ima li film 350 ili 3500 gledatelja.
Pogledaj originalni članak

Nedavno je prilično odjeknula vijest da je film “Šuti” Lukasa Nole skinut s kinoprograma jer ga je u dva tjedna gledalo samo tristotinjak ljudi. Uzme li se u obzir da je država, odnosno Hrvatski audiovizualni centar, uložila u njega 4,5 milijuna kuna, odmah se pojavilo pitanje dokle ćemo bacati novac poreznih obveznika i slični prigovori koje bismo možda očekivali od ljudi “s ulice”, ali ne baš i od pojedinaca koji bi zbog svojih profesija ili privatnih preokupacija trebali biti bolje upućeni u širu sliku djelovanja kulturnih proizvoda – pogotovu filmskih.

Sljedeći tjedan u kina dolazi novi hrvatski film – “Projekcije” Zrinka Ogreste – koji poput Nolina “Šuti” pripada kategoriji hermetičnih, da ne koristim pompoznu riječ art filmova. Pa, iako mu želimo plodan kinoživot, treba biti realan i očekivati da rezultat vjerojatno neće biti nikakva senzacija, kao što nije bio ni od jednog dobrog, ali nepopulističnog filma (čitajte: nekomedije i nedječji filmovi) posljednjih godina: “Kotlovina”, “Pismo ćaći”, “Obrana i zaštita”... U tom je smislu, gledano sa stajališta isplativosti odnosno vraćanja uloženog novca, tako svejedno ima li hrvatski film 350 gledatelja ili 3500. U konačnici, film se neće isplatiti ni s 35.000 (iako je dojmovno, naravno, slika prilično drukčija).

No, uspjeh domaćih filmova treba promatrati puno šire od njihovih rezultata u kinu. Za početak, kino je samo prvi, možda i najglamurozniji, ali objektivno sve mršaviji, oblik distribucije filmova. Ne vrijedi to samo za hrvatski film nego i za većinu lokalnih kinematografija, svakako onih europskih gdje je dugogodišnje izlaganje hollywoodskoj konfekciji, multipleksizaciji tržišta i njihovoj oglašivačkoj snazi dovelo do toga da američki filmovi zaposjedaju i do 80 posto tržišta europskih kina.

Stvari počinju sjedati na mjesto kada hrvatski film dođe na TV ekrane

Jake festivalske filmove, kakvim se pokazala Jelčićeva “Obrana i zaštita”, danas značajno više ljudi gleda na brojnim svjetskim festivalima nego u kinima.

Festivali su danas gotovo redovan, “službeni” dio distribucije filmova. No, stvari počinju posebno sjedati na svoje mjesto kada hrvatski film dođe na TV ekrane i tada se, s publikom koja tradicionalno voli programe na vlastitu jeziku, broj gledatelja znatno uvećava. Kada ga se još nekoliko puta reprizira, u razmaku od nekoliko godina pa i desetljeća, zaokružuje se puno objektivnija slika “gledanosti” i vrijednosti domaćeg filma, a da još neke njegove društvene uloge nisu ni dotaknute.

4,5 milijuna kuna ekipa iz HAC-a zamrači u jedno prijepodne

Naime, stvaranje bilo kojeg filma, kao kulturnog dobra, ima i svoju vrijednost u zapošljavanju određenog broja ljudi i održavanju profesija koje nigdje u Europi ne mogu postojati bez državnih dotacija. U vrijeme neoliberalnog kapitalizma, možemo se pitati zašto bismo kao društvo izdvajali da bi se neki ljudi mogli baviti svojim neprofitnim (kreativnim/umjetničkim) poslovima, ali ako ćemo tako gledati – a to ne bi trebao biti cilj, barem ne kada je kultura u pitanju – onda bismo imali puno većih prioriteta od kojih bismo trebali krenuti sa zavrtanjem pipe. Na kraju krajeva, što je 4,5 milijuna za jedan film – taj novac ekipa iz Hrvatskih autocesta, Gospodarske komore ili Sanader u zaigranijoj fazi “zamrače” za jedno prijepodne.

Svjetski ekskluziv

Ne namjeravam biti odvjetnik domaćeg filma, ali ponekad nije zgorega sagledati širu sliku. Uostalom, audiovizualna industrija je u cijeloj Europi jedna od najvećih industrija u svijetu i najbrže rastućih (od 2000. godine do danas povećala se za više od 50 posto), a kod nas – ako već govorimo o razbacivanju novca – država u cijeli AV sektor uloži dvostruko manje novca nego što država i grad daju samo jednom kazalištu – zagrebačkom HNK. To je europski, a vjerojatno i svjetski ekskluziv!

Naravno, sve ovo izrečeno ne želi biti opravdanje i za loše filmove, za koje se pitate gdje je komisijama na natječajima bila pamet i žalite zbog svake protraćene kune. Ali takvih, na svu sreću, barem posljednjih godina, više i nema tako puno.

>> 'Dvanaest godina kao rob' najbolji film, 'Američkim varalicama' tri nagrade

Pogledajte na vecernji.hr

Komentari 2

BO
boris
11:49 19.01.2014.

NIKAKO. Dobre filmove nećete naći u kinima

Avatar Kristijan Krkač
Kristijan Krkač
16:04 19.01.2014.

Svi smo mi deca Hollywooda.