Rijetko bi se danas moglo pronaći prosječnog poznavatelja automobila
koji ne zna što označava kratica ABS. Sustav protiv blokiranja kotača
(njem. anti-blokier-system) danas je najpoznatiji sigurnosni alat u
automobilima koji je postao obvezan u serijskoj opremi i najjeftinijih
vozila. A znate li što znače ESP, EDS, ASR, BAS, TCS, STC, ESC, DSA i
druge kratice sigurnosnih sustava koje na popisu opreme automobila
izgledaju kao šifre neke tajne službe? Svakim ih je danom sve više, a
samo nabrajanje zauzelo bi većinu ovih stupaca.
Polako, ali sigurno - baš kao što se prije 15-ak godina u standardnu
opremu probijao ABS - danas to čini ESP, elektronski program
stabilnosti (eng. electronic stability program). Program, baš u
suradnji s ABS-om, kočenjem pojedinim kotačima u kritičnoj situaciji
kada dođe do proklizavanja automobila sprečava zanošenje i ispravlja
putanju već zanesenog vozila. ESP će nesumnjivo vrlo brzo postati
obvezan sigurnosni element svih automobila, ali upravo taj sustav može
poslužiti kao primjer zbrke koju čine proizvođači automobila.
U Americi, Japanu, a ponegdje i u Europi, naziva se ESC (eng.
electronic stability control), pa su nerijetko kupci zbunjeni. To je
stoga što različiti proizvođači automobila razvijaju iste ili slične
sustave, a daju im različita imena, pa su i kratice drugačije. Kanada
je, primjerice, prije dvije godine - kako bi pojednostavila kupcima
snalaženje - propisala obvezni naziv ESC za sve trgovce automobila koji
djeluju u njihovoj zemlji.
Elektronski sustav za sprečavanje pogonskog proklizavanja kod tri se
premium njemačka proizvođača zove drugačije. Mercedes koristi TCS (eng.
traction control system), ASR (njem. antriebs schlupf regelung) je
Audijev sustav, a BMW je razvio ASC+T (eng. automatic stability
control+traction). Kod Toyote i Lexusa isti se sustav naziva kraticom
E-TRC.
Elektronike je u novim automobilima sve više, pa inflacija troslovnih sigurnosnih kratica nedvojbeno neće prestati.
Svaki je dan sve više elektronskih sustava u automobilima, no prosječan hrvatski vozač ne zna čemu oni služe
Kratice koje život znače
U KAZALIŠNOM KAFIĆU
Preminuo je pet mjeseci nakon nje: Naša glumica suprugu je na prvom susretu rekla: 'Bit ćete moj muž'
PET KANDIDATA
Ovi natjecatelji 'Života na vagi' prerano su preminuli: Vanja je imala samo 30 godina, a Damir iza sebe ostavio kćer
DVIJE PUNE PRIKOLICE
FOTO 'Plače mi se od muke!' Ogorčeni ratar prisiljen podijeliti 10 tona kupusa
Poručio je, iako mu se plače od muke, radije će ga za blagdane podijeliti nego li zaorati na njivi.
Stručnjakinja upozorila
Može li AI „razumjeti“ emocije? 'Ne, ali može ih simulirati. Ovo ga nikad nemojte pitati'
U svijetu u kojem AI postaje svakodnevnica, mag.psych. Klara Zečević-Božić otkriva što i dalje samo čovjek može najbolje učiniti, a gdje mu tehnologija pomaže da bolje razumije sebe i druge?
Digitalna gradnja
Digitalni modeli, dronovi i strojevi: evo kako izgledaju gradilišta budućnosti
STRABAG u Hrvatskoj uvodi BIM 5D®, dronove i 3D navođenje strojeva koji predviđaju rizike, skraćuju rokove i donose potpunu transparentnost u svim fazama gradnje.