Kolumna

Da nam živi rad

Foto: Željko Mršić/PIXSELL
Da nam živi rad
Foto: Pixsell
Instagram
Autor
Ivana Simić Bodrožić
29.07.2012.
u 12:00
Članovi Upravnog vijeća Centra za razminiranje dobivaju plaću 3500 kn, baš kao poginuli miner
Pogledaj originalni članak

Čini se, sve je više zanimanja čiju je funkciju, smisao i rezultate gotovo nemoguće objasniti djeci koja još nisu sposobna za apstraktno mišljenje ili mlađima od trinaest. Nekada je bilo puno jednostavnije, prstom upreš u nebo, pilot upravlja avionom, liječnik izliječi trbuh koji boli, nastavnik te nauči svemu u školi, poljoprivrednik uzgaja pšenicu za kruh, sudac pošalje zločeste ljude u zatvor, a političar, pa s političarima je, vjerujem, oduvijek bilo komplicirano.

Osobno, u dobrim danima, pribjegavam verziji da su to ljudi koji bi trebali svojom pameću i trudom drugim ljudima u državi, koji ih plaćaju, osigurati posao, odlazak liječniku, donositi takve zakone da nas zločesti ljudi ne mogu pokrasti ili istući na cesti zato jer smo drukčiji. U danima koji nisu tako dobri, brojim u sebi unazad do deset i pokrivam djeci oči dlanovima kad krene izravno uključivanje, najčešće Tatjane Munižabe, iz Sabora.

Ali moram priznati, grozim se, na primjer, pitanja koje bi moglo uslijediti uskoro: “Mama, što to rade ljudi koji se odnose s javnošću?” jer otvara još jedno pitanje, je li moguće smisliti neki poticajno-pedagoški odgovor, a da ne budemo plastični i slikoviti tipa: “Milo, to ti je ono kad netko kakicu zamota u celofan”, jer djeca obično imaju potpitanja, a zašto bi to radili, a zato da ne izgleda kao kakica, nego kao odlična reforma koja će svakako uspjeti u društvu, samo je bitno da, recimo, objasne nastavnicima kako je za njih najbolje da im se smanje plaće jer oni ionako uglavnom u školama rade zbog onog trenutka u kojem su osjetili poziv. Odozgo.

Odnesi mi se s javnošću

Ukratko, odnositelji s javnošću su one tete i stričeki koji trebaju premostiti nepremostivo, prenijeti nas žedne preko vode, uvjeriti nas u korisne i bogomdane odluke političara, pomoći nam da uvidimo kako sjajne vođe imamo, što bez njih, odnositelja, nikako ne bi bilo moguće. Moglo bi se dogoditi da smanjenje radničkih prava, povećanje računa, i njihove objave javnih nabava za svoje nove automobile s grijanim sjedalima doživimo kao nešto loše za nas. U toj sintagmi, odnosi s javnošću, možemo slobodno priznati, javnost ima prizvuk debila, barem što se našeg društva tiče. Mogu zamisliti poslodavca političara kako namiguje PR agentu, i poručuje, odnesi mi se s javnošću.

Još jedno takvo, u današnjem svijetu cijenjeno zanimanje jest i, eh kako bi se to sad prevelo na hrvatski, branding agent, odnosno čovjek kojeg platite da vam stvori ime. Jedna takva agencija u nas, vrlo uspješna, kreirana je, kako kažu njezini osnivači, zbog sve veće potrebe za brandingom u Hrvatskoj. U njoj su zaposleni vrhunski brand konzultanti, naming konzultanti, dizajneri, analitičari tržišta i brand implementori. Imaju iskustva u područjima brandinga, oglašavanja, analize tržišta i dizajna, a uz to i prijeko potrebnu razvijenu empatiju, kreativnost i intuiciju. Srž branda za brandiranje je stručnost, kreativnost i intuicija. Njihov tim gradi snažne i jedinstvene brandove koji povećavaju udio na tržištu i time stvaraju komparativnu prednost nad konkurencijom. Bave se izradom verbalnog i vizualnog identiteta. Verbalni (ime i slogan) i vizualni identitet kreirani su na temelju brand strategije te moraju predočiti cijelu priču tog branda koja je stvorena brend strategijom. Huh. Što bi se prevelo, na primjer kao: “Milo, brand tete i stričeki će te uvjeriti da je sve sjajno, da ćeš ako kupiš policu određenog životnog osiguranja u starosti učiti plesati tango s beskrajno elegantnim uščuvanim dedekom, da ćeš imati platinaste, a ne nikotinski žute sijede, da će tvoja djeca diplomirati u roku i bacati kapu u zrak, da će porod biti bez krvi, i sve tako lijepe stvari, jer to je takav brand.”

I ništa tu nije sporno, osim jednog detalja koji mi je prošlih dana zapeo za oko. Vezan je više uz jedno vrlo konkretno zanimanje, a na neki možda teško objašnjiv način, povezan i s ovom pričom. U siječnju ove godine, jedan moj sugrađanin, otac petero djece iz Dugog Sela koji je trebao ići u mirovinu, ali ju je odgodio kako bi lakše školovao djecu, poginuo je pri razminiranju terena. U svom poslu bio je od 1996. godine, i među prvima izlazio na teren ni s kakvom opremom koja bi mu sačuvala život. “Milo, to ti je ono kad su u ratu ljudi jako bijesni i povrijeđeni, često manipulirani od strane političara, i misle da rat nikada neće proći pa posvuda postave mine koje te mogu ubiti. A onda, jednog dana rat ipak završi pa dođu neki drugi ljudi kako bi, riskirajući svoj život, te mine izvadili i učinili svijet sigurnim, sačuvali druge od smrti”.

Je li i Bruketa volonter SDP-a?

Prije nekoliko dana Vlada RH donijela je Uredbu o izmjenama Uredbe (ništa ne pitaj, milo) o osnivanju Hrvatskog centra za razminiranje u sklopu koje se naziv “Savjet” mijenja u “Upravno vijeće” Hrvatskog centra za razminiranje te imenovala nove članove. U skladu s mjerama štednje, Upravno vijeće više nema šest članova nego čak osam. Osim barem jednog od vječitih hrvatskih Blues Brothersa, braće Granić, od kojih je jedan stvarao karijeru u HDZ-u, a drugi kao liberal, tu je i spomenuti utemeljitelj brand agencije, dobitnik mnogih prestižnih nagrada, marketinški guru, Davor Bruketa, koji je, nije zgoreg pripomenuti, radio na SDP-ovoj reklamnoj kampanji. Toplo se nadam da nije volontirao jer mislim da smo ionako zemlja s najviše volontera u politici i među odnositeljima s javnošću.

Naravno, samo po sebi, to ne mora biti ništa loše niti namješteno, kako god izgledalo, stvarno ne mora, jer i u opisu brand doktora, izrijekom se spominje empatija. Ono što bih kao običan građanin od novog Upravnog vijeća Hrvatskog centra za razminiranje najmanje očekivala, s tako impresivnim biografijama novih članova, jest nenadmašan vizualni identitet kampanje centra za razminiranje, inovativno povećanje svijesti o još miniranim područjima, kreativan pristup najmlađima koji se u mnogim županijama još igraju nedaleko od minskih polja, intuicija koja će im reći da se radi o zaista važnom problemu koji je u Hrvatskoj nakon rata uzeo gotovo 2000 života. I posebno empatija prema ljudima koji obavljaju konkretan posao koji im ugrožava život, kao i zbog činjenice da u mjesecima kad nisu na terenu, imaju plaću 3500 kuna. Kako sam pročitala, članovi tog Upravnog vijeća, ako nisu u državnoj službi, dobivaju tek nešto manje, za svoj, koji bi ono zapravo njihov posao bio?

Važnost prevencije

Karcinom gušterače jedno je od najzloćudnijih oboljenja probavnog trakta, no zašto mu se ne posvećuje dovoljno pozornosti?

Specijalna bolnica Radiochirurgia Zagreb i „Rechts der Isar“, sveučilišna bolnica Tehničkog sveučilišta u Münchenu – jednog od najboljih fakulteta u Njemačkoj, potpisali su Ugovor o suradnji, što donosi novu eru u liječenju tumora te predstavlja suradnju koja se odnosi na korištenje naprednih tehnologija i vrhunske kirurgije u borbi protiv tumora, kao i dijeljenje znanja o najmodernijim medicinskim rješenjima za kirurško, radiokirurško i hibridno liječenje bolesti.

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr