EURONCAP

Stroj pomaže, ali još je vozač glavni za volanom

Foto: Ford
Stroj pomaže, ali još je vozač glavni za volanom
25.10.2018.
u 07:43
Euro NCAP prvi je put proveo posebno testiranje automatiziranih sustava i tehnologija sigurnosti u novim automobilima
Pogledaj originalni članak

Ako danas automobil nije opremljen, primjerice, sustavom automatskog kočenja u nuždi, na strogom sigurnosnom EuroNCAP crash testiranju ne može dobiti više od tri zvjezdice (od maksimalnih pet). I sami smo više puta na prezentacijama u sigurnim uvjetima na poligonima isprobali najnovije sigurnosne sustave, a još su prije pet godina na testove počeli stizati automobili s naprednim adaptivnim tempomatima koji su zaista impresivno olakšali vožnju na autocesti.

DS i BMW malo pomažu

Upravo je ovakve sustave testirao EuroNCAP, konkretno, takozvane sustave potpore vozaču na autocesti (highway assist systems) u deset automobila. Na testnoj stazi okušali su se Audi A6, BMW Serija 5, DS 7 Crossback, Ford Focus, Hyundai Nexo, Mercedes-Benz C-klasa, Nissan Leaf, Tesla Model S, Toyota Corolla i Volvo V60.

Sustavi koji na autocesti pomažu vozaču kombiniraju sustave pomoći kao što su adaptivni tempomat, sustav zadržavanja vozila u traku i sustav prepoznavanja prometnih znakova ograničenja brzine. Zaključak Euro NCAP-a je jasan – nijedan auto na tržištu ne nudi potpunu automatizaciju vožnje, ali mogu pružiti pomoć vozaču. Ali, ta se pomoć ne smije miješati s autonomnom vožnjom te vozač i dalje ostaje potpuno odgovoran za sigurnu vožnju. Sustavi mogu pomoći vozaču da održava sigurnu udaljenost, brzinu i da ostane unutar svog prometnog traka, a različiti proizvođači imaju različite pristupe primjeni tehnologija za pomoć vozaču.

Tesla previše riskira

EuroNCAP je za ovakve sustave razvio nekoliko vrsta testova u sigurnim uvjetima na stazi. Među njima je i opće funkcioniranje adaptivnog tempomata s posebnim situacijama nailaska na vozilo u mirovanju te posebno osjetljivo brzo prestrojavanje automobila ispred i nailazak na zaustavljeno vozilo. Testirala se i potpora vozaču za ostanak u sredini prometnog traka i to u “S zavoju” pri različitim brzinama, odnosno potpora vozaču pri naglom manevriranju i izbjegavanju prepreka pri čemu sustav ne smije vozaču pružati otpor.

Treća grupa testova odnosila se na brzinu kretanja, a današnji sustavi koriste i očitavanja prometnih znakova ograničenja brzine putem navigacije ili kamere i automatski prilagođavaju brzinu. Kod testa adaptivnog tempomata DS i BMW pružili su nisku razinu pomoći vozaču. Audi, Ford, Hyundai, Mercedes, Toyota, Nissan i Volvo ponudili su dobru ravnotežu između kontrole vozača i sustava pomoći.

Tesla, prema EuroNCAP-u, riskira i previše se oslanja na kontrolu vožnje samog automobila. Isti se scenarij pojavio i u testu zadržavanja auta u sredini prometnog traka u S zavoju, pri čemu se Tesla S prekomjerno oslanjala na pomoć stroja i tako previše riskira u hitnoj situaciji. Najzahtjevniji test je prestrojavanje vozila ispred pri čemu su svi automobili pokazali nedostatke i zapravo samo potvrdili koliko je pozornost vozača još uvijek bitna za izbjegavanje opasnih situacija.

Pogledajte video najgore parkiranih auta na hrvatskim cestama:

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.