Slijede nova velika otkrića

Visoke planine na Plutonu nitko nije očekivao

New details of Pluto?s largest moon Charon are revealed in this image from New Horizons? Long Range Reconnaissance Imager (LORRI), taken late on July 13, 2015 from a distance of 289,000 miles  (466,000 kilometers) in a picture released by NASA in Laurel,
Foto: Reuters/PIXSELL
17.07.2015.

John Spencer: Topografija pokazuje da su obronci planina od vodenog leda

Do prije samo nekoliko dana, dok su njegove najbolje fotografije bile tek mutne mrlje snimljene teleskopom Hubble, Pluton se smatrao ledenim, sivim planetom, no situacija je sada sasvim drugačija. Već prve snimke koje je poslala letjelica "Novi horizonti" pokazuju da je Pluton puno živopisniji nego što se uopće moglo pretpostaviti. U prvom setu fotografija koje su pristigle s ruba Solarnog sustava pokazalo se kako na Plutonu postoje planine visoke do 3300 metara, po visini usporedive s američkim Stjenjakom. Ujedno, iz toga se može zaključiti kako na Plutonu ima, ili je bar nekad bilo, geološke aktivnosti. Odnosno topline u njegovoj jezgri.

– Ovo su zaprepašćujuća otkrića. Već je na temelju ovih prvih fotografija jasno da nas čeka cijeli niz novih otkrića vezanih uz planet, otkrića o kakvima nismo mogli ni sanjati – kaže Alan Stern, voditelj NASA-ina projekta. Jedno od otkrića svakako je i to da na površini Plutona nije zapažen nijedan krater nastao udarcem svemirskog tijela poput kometa ili meteorita. To znači da je, iako je sam Pluton star oko 4,5 milijardi godina, njegov vanjski omotač puno, puno mlađi. Manje od 100 milijuna godina. Otkriće ovako visokih planina na površini najmanjeg i najhladnijeg planeta dovodi do još jednog zaključka. Na Plutonu, vrlo vjerojatno, ima vode.

– Znali smo da je površina planeta prekrivena ledenim dušikom, ledom metana i ugljikova monoksida. No od ovog se ne mogu stvarati planine, bile bi previše mekane, a topografija Plutona pokazuje da su obronci planina načinjeni od vodenog leda – kaže John Spencer, jedan od znanstvenika koji radi na misiji "Novi horizonti". Podaci s letjelice, koja je prošla pokraj Plutona, tek su počeli pristizati. Brzina prijenosa podataka tek je nekoliko kilobajta u sekundi, a trebat će 16 mjeseci da se na Zemlju prebace sve informacije koje su "Novi horizonti" prikupili, i jasno je da znanost u tom periodu čekaju velika otkrića. No prvo što je NASA učinila bilo je nešto sentimentalno – srcoliku formaciju na površini planeta prozvala je imenom Clydea Tombaugha, čovjeka koji je otkrio Pluton.

>>Pluton ima ledene planine visoke poput američkog Stjenjaka

>>NASA-ina letjelica proletjela pokraj planeta Pluton

Avatar SimeDjodan
SimeDjodan
01:56 19.07.2015.

Ironman, ne gnoji. Nemas pojma o razlici izmedju asteroida, patuljaste planete, planete i komete. I Pluton smatraju patuljastom planetom dok drugi i dalje tvrde kako je planeta.

Avatar Ironman0105
Ironman0105
20:26 17.07.2015.

Pluton se vec godinama uopce ne smatra planetom, nego kometom (zbog velicine, oblika putanje i udaljenosti od centra gravitacije) Svi to znju, jedio vrhunski astronomi u Vecernjem ne.