Otkriće

Hrvatski znanstvenik Marin Soljačić potvrdio da Weylove točke uistinu postoje

Soljačić
Foto: Privatni album
18.07.2015.

Tim znanstvenika Marina Soljačića potvrdio postojanje sustava koji omogućuje superjake lasere

Naš najeminentniji znanstvenik, profesor na uglednom bostonskom MIT-u Marin Soljačić ostvario je još jedno značajno znanstveno otkriće. Zajedno s grupom kolega sa svojeg sveučilišta prof. Soljačić izravno je potvrdio da u stvarnosti doista postoje Weylove točke čije je postojanje nagovijestio njemački fizičar Hermann Weyl još 1929. godine. Dosad je postojanje tih točaka dokazivano samo u teoriji. Te Weylove točke rješenje su ključne jednadžbe u kvantnoj mehanici i fizici čestica koju je 1928. postavio engleski fizičar Paul Dirac. Jedno su rješenje te jednadžbe pozitroni, čestice iste mase kao elektroni, ali suprotna naboja. Drugo je rješenje pretpostavio spomenuti Hermann Weyl. Te Weylove točke isključuju masu.

– U posljednjih desetak godina veliki je interes za grafen (smatra se materijalom budućnosti s najboljim svojstvima vodljivosti, op. a.), koji je dvodimenzionalan. Weylovi sustavi čestica mogu se u nekom smislu smatrati kao trodimenzionalna generalizacija grafena – rekao nam je prof. Soljačić te dodao da bi takvi sustavi mogli imati važnu ulogu u razvoju lasera velike snage.

– Jedan je od najvećih problema to što se, kada radite veći laser, što je neophodno želite li postići veću snagu, unutar njega svjetlost rasipa u više smjerova. Tako dobijete laser loše kvalitete koji je praktički beskoristan – kaže prof. Soljačić. Skalabilnost je ključan problem kod svih optičkih sustava, a potvrđivanje postojanja Weylovih čestica moglo bi ga riješiti.

Primjerice, moglo bi se postići da kroz cijeli blok materijala napravljenog uz upotrebu Weylovih čestica svjetlost prolazi samo pod jednim određenim kutom ili da prođe samo jedan ton svjetlosti, a ostali se blokiraju. Otkriće je postignuto inovativnom uporabom fotonskih kristala koji sada Weylovim točkama dobivaju sasvim nova svojstva. Struktura fotonskih kristala kakva je napravljena za pokus slična je onoj kakvu nalazimo u leptirovu krilu.

Ashvin Vishwanath s kalifornijskog sveučilišta Berkeley pun je hvale za momčad profesora Soljačića.

– Tim Marina Soljačića ima povijest brzog pretvaranja nove znanosti u industrijsku primjenu pa s nestrpljenjem očekujem što će donijeti njihovo praktično otkriće Weylovih točaka – kaže Vishwanath. Rad je poduprla i američka vojska, američko ministarstvo energije, Nacionalna znanstvena fondacija te Kineska nacionalna znanstvena fondacija. Rad Marina Soljačića i njegove ekipe pojavit će se u novom broju utjecajnog znanstvenog magazina Science.

>> Znanstvenik Marin Soljačić će maturantu Ivanu Skeledžiji donirati 5 tisuća dolara

BU
Bulaba
19:11 18.07.2015.

Sve sam skužio. Jedino nisam skužio zašto sam ovo pročitao u ovom jadu od novina.

Avatar jebb
jebb
21:25 18.07.2015.

To je kljuc americke tehnoloske superiornosti... Pumpaju novce u istrazivanje i razvoj novih tehnologija, cime privlace najtalentiranije znanstvenike iz svih drzava, i onda tim drzavama za skupe novce prodaju njihovu vlastitu pamet. Ista stvar je bila i sa Nikolom Teslom. Poslije II svjetskog rata su iz Njemacke pokupili sve sto je vrijedilo u njihovim znanstvenim krugovima, kao ratni plijen, i nije im nimalo smetalo sto su mnogi od njih cinili pokuse na ljudima. Dolazim do "solomonskog zakljucka" da je bolje biti licemjeran, bogat i mocan nego posten, siromasan i slabasan, i to tako ide sve do nekog kataklizmicnog dogadjaja i onda opet isto samo sa ulogama drukcije podijeljenim..., po onoj Gundulicevoj, "kolo od srece uokoli vrteci se ne pristaje: tko bi gori, eto je doli, a tko doli gori ustaje".

DD