Francusko otkriće

Nova molekula ubija stanice melanoma

labos
Foto: Jens B?ttner/DPA/PIXSELL
28.05.2016.

Vjeruje se da HA15 ima učinka i kod raka dojke, debelog crijeva, prostate, gušterače i kronične mijeloične leukemije

Francuski znanstvenici uspjeli su razviti molekulu koja ubija stanice melanoma, priopćili su s Instituta za zdravlje i medicinska istraživanja (Inserm) u Nici.

Eksperimenti s miševima

Zanimljivo je i što znanstvenici vjeruju da je molekula, nazvana HA15, učinkovita i kod drugih tumora, poput raka dojke, debelog crijeva, prostate, gušterače i kronične mijeloične leukemije. Studija o ovom obećavajućem otkriću objavljena je u medicinskom časopisu Cancer Cell.

Istraživanja na tom polju intenzivna su jer, iako ima novih lijekova, u slučaju metastaziranog melanoma oni pomažu ograničeno, odnosno samo produljuju vrijeme koje će proći do novih metastaza. U nekim pak slučajevima, nažalost, uopće ne reagiraju, navodi prof. dr. sc. Mirna Šitum, predstojnica Klinike za kožne i spolne bolesti KBC-a Sestre milosrdnice te voditeljica Referentnog centra za melanom Ministarstva zdravlja.

– Čitala sam tu najnoviju studiju o molekuli do koje su došli slučajno tijekom ispitivanja vezanih uz dijabetes – spremno je dočekala prof. Šitum. Ipak, ne treba otkriće odmah uzeti “zdravo za gotovo”.

– Veselim se otkriću, vrlo je perspektivno. Međutim, valja znati da je riječ o eksperimentima na miševima, dok su ispitivanja provedena na pacijentima koji su se dobrovoljno za to javili još uvijek nedostatna da bismo bili ohrabreni i sigurni u ovu primjenu. Treba proći nekoliko godina da se mogu vidjeti stvarni učinci, da vidimo hoće li molekula djelovati na totalno uništenje ili smanjenje stanica tumora, odnosno da možemo govoriti o širokoj upotrebi lijeka – govori prof. Mirna Šitum.

Povećan mortalitet

Znanstvenici su iznijeli da je ispitivanje na tkivu oboljelih pokazalo kako su molekule HA15 vrlo aktivno uništavale stanice melanoma, i to pogotovo kod onih koji su bili osjetljivi ili nisu reagirali na ciljanu terapiju.

Inače, u Hrvatskoj se od 1968. do 1995. godine učestalost melanoma povećala 309 posto, a mortalitet 310 posto.