Najnovije vijesti
Objavljeno vijesti danas: 55
Pošalji priču
Imaš priču, fotografiju ili video?
VIRTUALNA UČIONICA 5

Kako pokazati relevantnost projektnog prijedloga

šuma
Arhiv VL-a
13.05.2013.
u 11:45

Treba predstaviti i očekivane rezultate projekta te opisati na koji način oni podupiru željene rezultate natječaja

Pred Vama je 5. predavanje Virtualne učionice pisanja EU projekata, fleksibilnog, virtualnog i besplatnog tečaja kako uspješno napisati EU projekt.

Kurikulum kao i sva dosad objavljena predavanja i zadaće možete naći klikom na link. Na Facebooku je otvorena grupa za polaznike Virtualne učionice. Na njoj možete postavljati pitanja, komentirati i riješavati zadatke zajedno s drugim polaznicima. 

Od ovog, 5. predavanja na dalje počinju se obrađivati uobičajeni osnovni elementi projektnog prijedloga, prema poglavljima projektnog prijedloga i kriterijima odabira koji su vrlo često definirani u natječaju. Kao primjer projektnog prijedloga sugeriramo polaznicima EUčionice da pročitaju primjer aplikacijskog obrasca s mrežnih stranica domaćih ugovornih tijela kao što su HZZ DFC, ASOO DEFCO ili SAFU. U ovom članku obradit će se pojam relevantnosti, a u narednim člancima analiza problema i analiza dionika, razvoj logičke matrice, detaljna razrada aktivnosti i održivosti projektnih rezultata, te razrada troškova odnosno proračuna projekta. 

RELEVANTNOST PROJEKTNE IDEJE  

Relevantnost projekta predstavlja temelj na kojem se izrađuje projektni prijedlog. Odgovori na pitanja o relevantnosti projekta proizlaze direktno iz primjene različitih analitičkih alata u procesu identifikacije projekta, a korištenje analiza omogućava jednostavnije strukturiranje teksta i jasno i koherentno prezentiranje projektne ideje. Relevantnost projekta, kako ga ocjenjuje metodologija Europske komisije prema Praktičnom vodiču za postupke ugovaranja, koja se koristi u pretpristupnom programu IPA sadrži četiri grupe pitanja:

1. relevantnost projektnog prijedloga u odnosu na ciljeve, sektore, predmete i specifične prioritete navedene u pozivu na dostavu projektnih prijedloga;

2. relevantnost projektnog prijedloga u pogledu posebnih potreba i ograničenja za ciljanu zemlju, županiju, regiju i/ili sektor što uključuje i sinergiju s drugim EU inicijativama te izbjegavanje dupliciranja;

3. relevantnost u odnosu na odabir i opis specifičnih ciljnih skupina i krajnjih korisnika, njihovih potreba i ograničenja;

4. uključenost posebnih elemenata dodatne vrijednosti. 

Relevantnost projektnog prijedloga u odnosu na ciljeve, sektore, predmete i specifične prioritete 

Pitanje relevantnosti projekta odnosi se na detaljno elaboriranje općeg i specifičnog cilja kao i rezultata projekta. Osnovna vodilja kod odgovaranja na pitanje relevantnosti je opis kontekstualne pozadine i smjernica predočenih u dokumentu poziva na dostavu projektnih prijedloga. U tom smislu, treba razmotriti i prilagoditi definirane ciljeve projektnog prijedloga ciljevima i mjerama određenima na nacionalnoj programskoj razini. Najprije se opisuje način na koji zamišljeni projekt odgovara na ciljeve i prioritete natječaja. Zatim je potrebno opisati aspekte u kojima se ilustrira relevantnost projektnog prijedloga u odnosu na podteme i područja kojih se poziv na dostavu projektnih prijedloga tiče, ukoliko ih ima definirane. Treba uzeti u obzir i druge specifične uvjete, primjerice partnerstvo i/ili lokalno vlasništvo nad projektom, pa se i na to osvrnuti u opisu ovog poglavlja. Na kraju se predstavljaju očekivani rezultati projekta i opisuje na koji način oni podupiru željene rezultate natječaja. Dakle, potrebno je pokazati zašto bi se financirala baš Vaša ideja i kako ona doprinosi ciljevima natječaja. 

Relevantnost projektnog prijedloga u pogledu posebnih potreba i ograničenja za ciljanu zemlju, županiju, regiju i/ili sektor 

Relevantnost u pogledu posebnih potreba i ograničenja odnosi se na strukturiranu analizu problema koji se projektom žele riješiti na svim razinama. Pri tome se uobičajeno daje osvrt na trenutno stanje u zemlji, županiji ili sektorskom području obuhvaćenom projektom. U ovom slučaju, dobro je napraviti pregled najvažnijih strategija i programa na koje se projekt veže te čije preporuke podupiru ciljeve i aktivnosti koje se nastoje provesti projektom. U pregledu se treba osvrnuti na županijske razvojne strategije i nacionalne strateške dokumente, ali i na europske strateške dokumente kao što je „Europa 2020“ kao ključni strateški okvir razvoja EU temeljenog na pametnom, održivom i uključivom rastu. Ključni ciljevi i indikatori kojima će se mjeriti ostvarivanje tematskih ciljeva navedenih u dokumentu "Europa 2020“ su:

1. zapošljavanje: 75% osoba u dobi od 20 do 64 godina starosti je zaposleno

2. istraživanje i razvoj: 3% BDP-a EU ulaže se u istraživanje i razvoj

3. klimatske promjene i energija:

            a) Emisija stakleničkih plinova je za 20% manja u odnosu na 1990.

            b) 20 % energije proizvodi se iz obnovljivih izvora energije

            c) energetska učinkovitost povećana je za 20%

4. obrazovanje:

            a) broj osoba koje odustaju od školovanja smanjen je ispod 10%

            b) najmanje 40% osoba u dobi od 30 do 34 godine završavaju visoko obrazovanje

5. siromaštvo/socijalna isključenost: najmanje 20 milijuna manje osoba se nalazi u riziku od siromaštva i socijalne isključenosti. 

Opis problema prati takozvano problemsko stablo pomoću kojeg se problemi opisuju hijerarhijski, od najširih do najužih na koje će se izravno utjecati projektnim aktivnostima. Projektno stablo vertikalni je prikaz problema s poveznicama kauzalnosti, kako bi se pokazalo razumijevanje uzroka i posljedica, i kako bi se projektima nastojalo pretežito raditi, imati aktivnosti, koje će utjecati na uzroke. Uz pozivanje na postojeće politike, programe i druge inicijative, opis relevantnosti obogaćuje se empirijskim dokazima i kvantitativnim podacima. Osobno mišljenje i tumačenje tih podataka također može pokazati poznavanje šireg konteksta problemskog područja i učinaka koje se očekuje ostvariti projektom. Analiza problema završava reflektiranjem na definirane ciljeve i projektne aktivnosti kao opravdanim načinima za rješavanje navedenih prepreka. Na kraju opisa moguće je vezati se na prethodna iskustva, zaključke i preporuke sličnih, svojih ili tuđih, već provedenih projekata. Također je dobro navesti postojeće ili planirane veće programe koje projekt podupire, posebno naglašavajući one koji su u nadležnosti Europske komisije. 

Identifikacija i opis ciljnih skupina i krajnjih korisnika, njihovih potreba i ograničenja, te načina na koje će se iste projektom ispuniti ili premostiti 

U ovom dijelu opisa relevantnosti kreće se od jasnog definiranja i izlaganja strateških razloga zbog kojih su izabrane navedene uključene strane odnosno ciljne skupine i krajnji korisnici. U ciljnu skupinu ubrajaju se oni koji osjećaju direktne pozitivne utjecaje projekta, za razliku od krajnjih korisnika koji pozitivne efekte osjećaju na razini društva ili određenog sektora u cjelini. Ciljna skupina je grupa ili organizacija s kojom će se raditi na provedbi projekta i kojoj ćemo projektom direktno pomoći u rješavanju problema te je u tom smislu ciljna skupina srž natječaja.

U opisu ciljnih skupina i krajnjih korisnika, osim deskriptivnog opisa treba pojasniti i kriterije na temelju koji su iste uključene u projekt. Poželjno je naznačiti veličinu pojedine skupine kako bi se stekao objektivni dojam o utjecaju koji projekt stvara. Broj članova ciljane skupine i korisnika može varirati od nekoliko pojedinaca do velikih skupina, ovisno o tome koliko opsežni rezultati se žele postići odnosno o obuhvatu promjene u problemu ciljne skupine koja se želi izazvati projektom.  Treba jasno prikazati potrebe uključenih strana te naglasiti kako se projekt njima bavi na odgovarajući način. Također, na kraju se može opisati proces koji je ciljnoj skupini i korisnicima omogućio sudjelovati u razvoju projekta, demonstrirajući time i opravdanost odabranih metoda i budući potencijalni interes u provedbi projekta. 

Posebni elementi dodane vrijednosti 

Kroz aspekt dodane vrijednosti opisuju se drugi efekti koje projekt svojim aktivnostima potiče. Primarno se zahtijeva opis uključivanja aspekata kao što su očuvanje okoliša, promicanje rodne ravnopravnosti i jednakih mogućnosti, odgovaranje na potrebe osoba s invaliditetom, prava manjina, inovacije i najbolje prakse. Osim toga, dodane vrijednosti treba tražiti i u specifičnim faktorima koji nisu spomenuti u pozivu na dostavu prijedloga, a na koje projekt stvara neposredan pozitivan utjecaj i potiče njihov razvoj, kao što su utjecaj na druge sektore, na područja od posebne državne skrbi, direktno uključivanje ciljne skupine, promocija ljudskih prava itd. Ideja javnog novca kojim se financiraju EU projekti je da osim osnovne svrhe također pozitivno utječu i na druge, opće dogovorene ciljeve razvoja i međusektorske strategije. 

Zaključak 

Pitanje relevantnosti treba u projektnoj aplikaciji ili sažetku pokazati da je u odnosu na postojeće socio-ekonomsko okruženje i identificirane probleme stvorena provediva ideja i dizajniran projekt na strukturiran način kako bi postigao najveći učinak i polučio konkretne rezultate u okolini u kojoj se provodi, ali i šire. 

Napomena: Točni rezultati zadaća moći će se provjeriti na ovoj stranici sljedeći ponedjeljak. Na zadatke nije moguće dobiti individualne komentare.

Klikom na ovaj link možete preuzeti Obrazac za izradu završnog rada u sklopu Virtualne učionice pisanja EU projekata.

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije