Model za ljude?

Hrvatica otkrila 'eliksir mladosti'? Stanice kvasca se pomlađuju

Iva Tolić
Screenshot/Vimeo
13.09.2013.

Istraživački tim pokazao je da su stanice pivskog kvasca Schizosaccharomyces pombe imune na starenje kada se reproduciraju i rastu pod određenim uvjetima.

Znanstvenici s instituta Max Planck na čelu s Hrvaticom Ivom Tolić-Nørrelykke otkrili su mikrob koji ostaje "vječno mlad" tako što se pomlađuje svakom reprodukcijom.

Rezultate istraživanja koje prikazuje mehanizam starenja objavili su u najnovijem broju časopisa Current Biology, piše na stranicama Instituta. "U načelu, čak se ni kod simetričnog dijeljenja mikroba oni ne razdvajaju na dva potpuno identična dijela.

Detaljno istraživanje pokazalo je da postoje mehanizmi koji osiguravaju da jedna polovica uzima stariji, često oštećeni, stanični materijal, dok je drugi dio 'opremljen' s novim, potpuno funkcionalnim materijalom", piše u članku koji na stranicama Instituta potpisuju Iva Tolić-Nørrelykke i Thilo Gross.

"Pa mikrobi proizvode potomke koji su mlađi od roditelja, kao što je i kod ljudi", piše u članku. Istraživački tim je pokazao da, za razliku od drugih vrsta, stanice pivskog kvasca Schizosaccharomyces pombe, imune su na starenje kada se reproduciraju i rastu pod određenim uvjetima. Kada se one dijele, oba dijela dobiju istu količinu "starog materijala". Kako obje dobiju istu količinu starog materijala, obje su mlađe nego prije.

– Kvasac se malo pomlađuje svaki put kad se reproducira – objasnila je Iva Tolić. Znanstvenici zaključuju kako bi ovaj pivski kvasac mogao poslužiti kao model za određene tipove "pomlađivanja" stanica kod ljudi.

>>Vaš eliksir mladosti: Hrana od koje ćete ostati mladoliki