Najnovije vijesti
Objavljeno vijesti danas: 88
Pošalji priču
Imaš priču, fotografiju ili video?
Stručni vodič

Sve što morate znati o akumulatorima

21.07.2015.
u 11:45

Motor vozila koje pruža pomoć mora raditi prije nego što se okrene ključ za paljenje na vozilu koje je u kvaru, kako bi se izbjeglo pražnjenje punog akumulatora

Savjeti stručnjaka tvrtke Johnson Control, najvećeg svjetskog proizvođača akumulatora, čiji se brandovi Energizer i AutoPower nalaze u ponudi Auto Kreše, pomoći će vam da doznate odgovore na sva pitanja koja vas zanimaju o akumulatorima, a s kojima se svakodnevno susrećete

Stručnjaci tvrtke Johnson Control, najvećeg svjetskog proizvođača akumulatora, čiji se brandovi Energizer, AutoPower, Optima, Varta... nalaze u ponudi Auto Kreše, savjetuju kako održati što dulji vijek akumulatora, kako pravilno spojiti dva automobila kada je jednom akumulator preslab, kako provjeriti stanje napunjenosti akumulatora, kako pravilno odabrati akumulator...

POMOĆ PRI POKRETANJU

Kako se pravilno pokreće neispravno vozilo pomoću vanjskog akumulatora?

Pri pokretanju pomoću vanjskog akumulatora osobito su važne tri stvari: akumulator vozila koje pruža pomoć i neispravnog vozila moraju imati isti nazivni napon, kabeli za pokretanje pomoću vanjskog akumulatora moraju se priključiti pravilnim redoslijedom, a motor vozila koje pruža pomoć mora raditi prije nego što se okrene ključ za paljenje na vozilu koje je u kvaru, kako bi se izbjeglo pražnjenje punog akumulatora.

Najprije se isključe oba vozila. Svi dodatni potrošači, kao što su radio, grijanje sjedišta ili grijanje stražnjeg stakla moraju biti isključeni u oba vozila kako bi motor raspolagao maksimalnom snagom struje koja mu je potrebna za hladno pokretanje.

Redoslijed postavljanja kabela za pokretanje pomoću vanjskog akumulatora vrlo je važan radi izbjegavanja iskrenja.

1. Na pozitivan pol praznog akumulatora najprije pričvrstite crveni kabel za pokretanje pomoću vanjskog akumulatora.

2. Zatim spojite drugi, slobodni kraj crvenoga kabela s pozitivnim polom punog akumulatora.

3. Pričvrstite crni kabel na negativan pol akumulatora ispravnog vozila.

4. Na kraju pričvrstite slobodni kraj crnoga kabela na neki neobojeni dio u prostoru motora neispravnog vozila, npr. na blok motora.

Pritom obratite pozornost na upute proizvođača vozila (priručnik) - ako je proizvođač predvidio posebnu točku za pozitivan i/ili negativan minus pol pri pokretanju vanjskim akumulatorom, onda je valja upotrijebiti.

Oprez! Pazite da kabeli ne dospiju u područje ventilatora ili klinastog remena. Na kraju pokrenite motor ispravnog vozila. Na taj se način osigurava da struja potrebna za pokretanje pomoću vanjskog akumulatora ne dolazi iz akumulatora, nego iz alternatora, te tako minimalno opterećuje akumulator vozila koje pruža pomoć. Neispravno vozilo smije se pokrenuti tek kada motor ispravnog vozila radi.

Često je umjesto akumulatora neispravan starter ili se relej startera ne zatvara ili ne otvara pravilno. U tom slučaju postupak se treba ponoviti. Važno! Nakon uspješnog pokretanja ostavite motor neispravnog vozila u pogonu i uključite električne potrošače, kao što su svjetlo, grijanje stražnjeg stakla, grijanje sjedišta ili radio, kako biste izbjegli previsok napon. Na kraju obrnutim redoslijedom uklonite kabele za pokretanje pomoću vanjskog akumulatora pazeći pritom da kabeli ne dospiju u područje ventilatora ili klinastog remena. Neispravno vozilo zatim vozite na dužoj relaciji kako bi se akumulator mogao ponovno napuniti.

Važan je i pravilan odabir kabela za pokretanje pomoću vanjskog akumulatora: kod benzinskih vozila idealni su kabeli promjera najmanje 16 mm, a kod dizelskih vozila oni promjera 25 mm. Tko želi biti sasvim siguran, treba primijeniti kabele za pokretanje koji su u skladu s propisima DIN 72553 ili ISO 6722.

Oprez u slučaju kada teretna vozila ili oldtimeri žele pomoći kod pokretanja pomoću vanjskog akumulatora ili ako oni sami trebaju pomoć: oni mogu biti opremljeni ožičenjem od 24 V ili 6 V i smiju pružati pomoć za pokretanje samo akumulatorima istog nazivnog napona i od njih je primati.

Kako funkcionira pokretanju pomoću vanjskog akumulatora kod vozila s funkcijom start/stop?

Osnovni postupak pokretanja pomoću vanjskog akumulatora je isti. Međutim, trebate uzeti u obzir sljedeće osobitosti: vozila s funkcijom start/stop imaju sustav za upravljanje akumulatorom koji je priključen na negativan pol akumulatora. Crni kabel za pokretanje treba zbog toga priključiti na blok motora, odnosno na označeno mjesto u prostoru motora. Kod vozila s funkcijom start/stop za crveni kabel za pokretanje u pravilu postoji takozvana točka za vanjsko pokretanje (vidi priručnik) koja je obično obilježena crvenom kapicom.

Postoji li opasnost od eksplozije praskavca čak i kod suvremenih akumulatora?

Suvremeni akumulatori imaju zaštitu od povratnog paljenja i središnje otplinjavanje, kako bi se bez opasnosti odvodila mješavina vodika i kisika koja nastaje pri punjenju. Zbog zaštite od povratnog paljenja ispred otvora za središnje otplinjavanje ugrađena je porozna plastična pločica, takozvani frit. Plinovi koji mogu nastati pri punjenju kod mnogih se vozila gumenim crijevom sigurno izvode van iz prostora motora.

Zašto se zimi često javljaju problemi s pokretanjem?

Akumulatori zastarijevaju, to je normalan kemijski proces koji se, zbog visokih vanjskih temperatura - upravo ljeti - ispod poklopca motora još pojačava. Time se povećava unutarnji otpor (akumulator postaje velikog djelatnog otpora) i učinkovitost se smanjuje. Zimi su zbog niskih temperatura elektrokemijske reakcije punjenja i pražnjenja sporije nego ljeti, akumulator se sporije puni i daje manje energije. Upravo za hladnog vremena grijano stražnje staklo, grijana sjedala, ventilatori i rasvjeta troše velik dio električne energije koju proizvede generator, tako da ostaje manje snage za punjenje akumulatora. Štoviše, povećava se potrošnja električne energije za pokretanje motora, koja je zimi kod dizelskih motora znatno veća. Akumulator može gubiti snagu i zbog veće vlažnosti zraka koja nastaje u jesen i proljeće tijekom maglovitih noći ili zbog kiše jer vlaga pogoduje nastanku lutajućih struja, čime se akumulator prazni.

PROVJERA AKUMULATORA

Kako se može provjeriti stanje napunjenosti akumulatora?

Akumulator se ne mora uklanjati kako bi se uz pomoć napona mirovanja moglo izmjeriti njegovo stanje napunjenosti. Ako je akumulator u cijelosti napunjen, ima napon od barem 12,6 volti, kod vrijednosti od 12,2 volti je napola pun, a kod 11,9 volti je skoro prazan. Ako mjerač pokazuje manje od 11 volti, akumulator treba zamijeniti. Najviše točnih rezultata postignuto je profesionalnim ispitivačem akumulatora. Kod akumulatora koji ne posjeduju suvremeni labirintski poklopac, nego još imaju zaklopac na odvrtanje za nadolijevanje vode, stanje naboja može se također procijeniti uz pomoć podizača kiselosti. U tu svrhu treba iz akumulatora izvaditi kiselinu. Kod gustoće kiseline od 1,28 g/ml bis 1,25 g/ml on je pun, kod 1,24 g/ml do 1,20 g/ml lagano napunjen, a kod 1,19 g/ml ili manje jako prazan i treba ga izmijeniti. Međutim, pri tomu je potreban oprez. Preporučuje se nošenje zaštitne odjeće kao što su rukavice otporne na kiselinu i zaštitne naočale. Nadalje, važno je da slijedite upute iz priručniku o radu. Niste li sigurni u ispravnost vašeg akumulatora, slobodno se uputite do najbliže poslovnice Auto Kreše gdje će vam vrlo rado, besplatno provjeriti stanje te vas savjetovati o eventualnoj izmjeni.

ODRŽAVANJE I ČIŠĆENJE

Kako održavati i čistiti vanjski akumulator?

U akumulatorima koji ne trebaju održavanje ne mora se, doduše, puniti voda, međutim vanjskim održavanjem možete spriječiti propuštanje, koje bi inače postupno ispraznilo akumulator. U prvom koraku trebate plastično kućište očistiti antistatičkom krpom. Zatim očistite polove od mogućeg iscvjetavanja i namažite ih posebnim (terminal) mazivom. Također provjerite nepropusnost na stezaljkama i po potrebi zategnite maticu.

Zašto akumulatorima Energizer ne treba održavanje?

Poseban dizajn poklopca i korištenje komponenata visoke čistoće čine akumulatore Energizer takvima da im nije potrebno održavanje. U takozvanim labirintskim poklopcima kondenzira se vodena para iz akumulatora koja nastaje pri punjenju i otječe kroz poseban labirintski oblik natrag u akumulator. Tako se gubi samo minimalna količina vode. Zahvaljujući čistim komponentama, uz namjensko korištenje nastaje vrlo malo elektroliznih plinova koji se sigurno odvode pomoću integriranog središnjeg otplinjavanja. Stoga nadolijevanje destilirane vode kod servisa više nije potrebno.

Koja je razlika između akumulatora kojima nije potrebno održavanje i onih kojima je potrebno održavanje?

Konstrukcija je presudna za to hoće li baterija biti bez održavanja ili s održavanjem. Vodeći proizvođači kao što su Johnson Controls sa svojom markom Energizer imaju u ponudi za osobna vozila samo još akumulatore bez održavanja u skladu s europskim standardom 50342. Ipak, akumulator bez održavanja danas još uvijek nije standardan. Akumulatori kojima je potrebno održavanje još uvijek imaju zaklopce koji se mogu okretati i koji omogućavaju pogled na elektrolitnu tekućinu. Kod ovih se akumulatora povremeno mora kontrolirati razina tekućine te po potrebi dopuniti nalijevanjem destilirane vode, kako se akumulatorske ploče ne bi isušile i korodirale.

ZAMJENSKI AKUMULATORI

Kako mogu pronaći pravi zamjenski akumulator?

To je jednostavno: Na Internetu vam pomaže online katalog www.energizerautomotivebatteries.com, a prave tipove možete pronaći i putem TecDoca.

Što se događa kada se ugradi veći ili manji akumulator nego što je navedeno?

Alternator i akumulator se u vozilima uzajamno podudaraju. Zbog toga bi se, prema mogućnosti, trebao uvijek ugraditi akumulator u skladu s originalnom specifikacijom. Ako se ugradi premalen akumulator, to u najgorem slučaju može dovesti do toga da vozilo ne pali onako kako biste željeli jer starter ne dobiva potrebnu snaga za hladno pokretanje. Osim toga, manji akumulatori ne pružaju dovoljno snage za opskrbu svih električnih potrošača. Nadalje, ciklično opterećenje (postupci punjenja/pražnjenja) može dovesti do ranijeg prestanka rada malog akumulatora. U vozilima u kojima se koristi sustav start/stop, uz premalen ili neprimjeren akumulator, može se trajno ugroziti ekološka mikrohibridna funkcija. U principu, kod premalih akumulatora može doći do povećanog opadanja napona u električnom sustavu, što može ugroziti sigurnosne funkcije vozila. Ako se koristi akumulator s većim kapacitetom, postoji opasnost da alternator nedovoljno puni bateriju. Trajno niska razina punjenja akumulatora štetna je za pohranu napona.

Ključne riječi

Komentara 1

UR
ursuss
09:28 31.01.2019.

kao elektroničar..mogu samo napisati da ovaj tko je dao podatke nema pojma o struji i naponu a konkretno u slučaju kada "dajete" struju sa svog vozila za paljenje drugoga-kada tvrdi da Vaše, ispravno vozilo treba raditi do dajete struju. Naime, akumulator ( baterija) i alternator su u takozvanoj pufer vezi- spojeni paralelno te daju potrebnu struju za trošila, ali... po zakonima fizike da bi "struja" išla u akumulator napon izvora MORA biti veći od napona akomulatora..i tu je problem.... .naime za vrijeme vožnje sva struja za potrošače i punjenje alumulatora ide iz alternatora,a ne iz akumulatora.... jer da nije tako ( kako tvrdi "stručnjak" iz članka ) u polupraznom akumulatoru vozla nakon ustartavanja, sa upaljenim svjetlima, radijom i grijačem sedala nakon sat-dva vožnje bi se još i više ispraznio-a znamo da nije tako.Za startanje vozila anlaser prosječnog vozila "povuče" oko 150-200 Ampera struje, alternator daje 35-60 Ampera struje, a napravljen je tako da što je pad napona veći ( opterećenje) regler ga "tjera" da proizvede veću struju i u tome je stvar.... Da skratim:- u koliko ne želite kupovati novi regler za alternator ili čak i cijeli alternator dobar savjet;- kada "dajete" struju drugom vozilu za startanje- dobro jeste da Vaš auto malo radi na mjestu PRIJE startanja, a potom ga ugasite i pa tek tada neka onaj drugi starta svoj auto. Moj savjet možete i ne morate prihvatiti,ali ćete se sjetiti kada dođe do kvara...Volio bih da me netko pokuša demantirati

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije