Najnovije vijesti
Objavljeno vijesti danas: 4
Pošalji priču
Imaš priču, fotografiju ili video?
franšizni biznis

Krumpirići Surf'n'Friesa i suveniri Aque Maritimea postali poznati od Meksika do Hanoija

08.01.2014. Rijeka - Restoran Surf n Fries u kojem se peku krumpirici bez ulja. Vlasnici Denis Polic i Andrija Colak.
Foto: Goran Kovacic/pixsell
1/4
06.02.2015.
u 21:35

U Hrvatskoj nedostaje novca za kupnju franšiza iako je takav način samozapošljavanja u svijetu dobro prihvaćen

McDonald's, KFC, Subway, Burger King, Mango, Accessorize, Pek Snack, Hilton, Sheraton, Refan, OVS... Gotovo nema Hrvata koji nije čuo za neku od tih ili sličnih franšiza koje čine čak 50% svjetske maloprodaje. Samo u Europi registrirano je 12.600 franšiznih brendova koji zapošljavaju više od tri milijuna ljudi. No iako je, prema statistikama, franšizno poslovanje otporno i na recesiju – i svih ovih kriznih godina globalno raste po stopi između 4 i 8% – zbog nedovoljno educiranih poduzetnika, ali i jače institucionalne podrške mjerodavnih, Hrvatska, koja ima velik broj stranih franšiza, po domaćima je na posljednjem mjestu u svijetu, tvrdi mr. sc. Ljiljana Kukec, predsjednica Hrvatske udruge za franšizno poslovanje. Susjedi Slovenci imaju čak 91 lokalnu franšizu, koja u ukupnoj ponudi čini čak 52%. Hrvatska – jedvitih 20 ili svega 12% u ukupnoj ponudi, pa onima rijetkima koji su se za svoje mjesto pod suncem izborili i izvan granica Lijepe Naše, poznati su, priznati i profitabilni, doista treba skinuti kapu. Vodeći među njima riječki su dečki Andrija Čolak i Denis Polić, vlasnici Surf'n'Friesa, koji su na sam Badnjak dobili prestižnu svjetsku titulu najbolje mlade nade u franšiznom svijetu. Najveća međunarodna udruga franšizera IFA prepoznala ih je kao "sljedeću generaciju franšizera" u konkurenciji više od 300 franšiza iz 38 zemalja svijeta nahvalivši njihovu "kreativnost, predan rad i poduzetnički duh". Put u SAD i dodjelu nagrade 15. veljače u Las Vegasu mladi će dvojac svakako iskoristiti i za predstavljanje pred američkim investitorima, što već dugo priželjkuju. No "američki san" samo je jedna u nizu mogućnosti koje se gotovo svakodnevno nude franšizi prženih krumpirića bez kapi ulja u prepoznatljivoj i patentiranoj ambalaži.

I sreća je važna kao i novac

– S franšizom smo prisutni u Njemačkoj, Austriji, Sloveniji, Mađarskoj, Rumunjskoj, BiH, Crnoj Gori, Makedoniji i Turskoj, više od 40 prodajnih mjesta u Europi i Aziji. Nedavno je otvoren naš prvi objekt u Hanoiju u Vijetnamu, a oko Uskrsa ulazimo na norveško tržište – kaže Polić. Hanojski Surf'n'Fries, čije otvorenje nisu propustile ni aktualne vijetnamske tinejdžerske zvijezde ni tamošnje misice, prvi je na dva kata.

Uspjehu brenda, ističe Polić, svakako je doprinijelo jedinstveno pakiranje njihovih krumpirića. Ambalažu su, naime, prepoznali i stručnjaci te je ušla u finale prestižnog natjecanja ProCarton, a uz internacionalan pristup u stvaranju brenda te uređenje objekata koje se odlično uklapa u svako društvo, jedan od najvažnijih faktora uspjeha je i "sreća bez koje sve ne bi toliko naraslo". Ipak, svakom se tržištu nastoje prilagoditi kroz nove prilagođene umake, a ne bježe ni od nove ponude prilagođene lokalnim okusima. U Mađarskoj tako imaju veću ponudu mesa i "Surf burger" s nešto ljućim umacima, dok su kod kuće, zbog krize i recesije, trenutačno najviše fokusirani na Surf'n'Fries-Mobile (pokretne kioske, op. a.).

– Takva investicija u mnogim slučajevima već u prvoj godini osigurava povrat uloga te u nas zasigurno ima najveći potencijal i rast – kaže Polić. Otkriva da su u pregovorima i za rusko tržište. No teško je davati ikakve prognoze. Živimo u vremenu u kojem se tvrtke doslovno preko noći pretvaraju u multinacionalke, a isto tako u trenutku i nestaju s tržišta.

– Najveći problem potencijalnih primatelja franšize pronalazak je kvalitetne lokacije. No u Hrvatskoj je sve to puno kompliciranije. Tu kronično nedostaje novca i kreditnih linija za kupnju franšiznog načina poslovanja, iako je takav način samozapošljavanja u svijetu jako dobro prihvaćen jer je riječ o provjerenim konceptima koji imaju velike šanse za opstanak i uspjeh – odgovara Polić.

Ni u magazinu Putovanja za dvoje u početku nisu sanjali planetaran uspjeh. Počelo je sasvim slučajno, kada je slovenski franšizer kao turist u Hrvatskoj kupio magazin, a potom se zainteresirao za prodaju franšize u Sloveniju.

– U magazinu o franšizama tada nismo znali gotovo ništa, no situacija nas je natjerala da naučimo sve – kaže vlasnica i glavna urednica magazina Damjana Domanovac. S kvalitetnim proizvodom htjeli su postići svjetsku razinu. No prave kvalitete postali su svjesni tek kad su franšizu zatražili u Francuskoj. Slijede Njemačka, Italija, BiH, Srbija, s tim da se magazini, ovisno o jeziku na kojem izlaze, izvoze i u zemlje istog govornog područja. Francusko izdanje može se kupiti i u Luksemburgu, Belgiji, Nizozemskoj, Švicarskoj, Maroku, Kanadi, čak i u Francuskoj Polineziji, a njemačko u Austriji i Švicarskoj.

S "bebama" treba pažljivo

– Trenutačno pregovaramo s Kinom, Ukrajinom, Mađarskom, Velikom Britanijom, no svi pregovori ne završavaju uvijek potpisom ugovora – kaže vlasnica. Za dobru franšizu, ističe, prije svega su presudni ulaganja i nove vrijednosti. Putovanja za dvoje autorski su proizvod, ne skidaju sadržaje s interneta i ne sjede ispred naslonjača dok ih stvaraju.

– Putujemo po svijetu, tražimo teme i ulažemo u svoje ljude. Također, otkupljujemo reportaže od suradnika iz cijeloga svijeta, što nije jednostavan i jeftin način, ali je svakako nešto što potiče našu publiku da nas prati i podržava. Također, bitno je zaštititi proizvod na svim tržištima. Godinama nam je veći dio zarade od franšiza odlazio na odvjetničke troškove jer smo magazin morali štititi, ne samo na tržištima na kojima izlazi, već i na tržištima gdje je u prodaji. No u konačnici znamo da se isplatilo – kaže Damjana. U matičnoj zemlji Putovanja izlaze u 10.000 primjeraka, u Njemačkoj i Italiji u 40.000, u Francuskoj u čak 53.000. Za prihode je bitno da su stalni i da rastu, dok je najuspješnije izdanje objavljeno u Francuskoj 2012. za koje su dobili priznanje Udruge turističkih novinara Francuske za najkvalitetniji turistički magazin (ATIFF).

– To nam puno znači jer smo mi ovdje u Hrvatskoj autori većine reportaža – napominje Damjana. Ne skriva da joj je plan proširiti se na cijelu Europu, potom i na druge kontinente.

– Godišnje planiramo uhodavati najviše jednu do dvije franšize kako bi sve one stasale i osamostalile se – kaže Damjana.

U Mlinaru Mate Škoje, kao i Biovegi Jadranke Boban Pejić, koja je, među ostalim, vlasnica franšiznog maloprodajnog lanca trgovina ekoproizvoda bio&bio, s franšizama tek planiraju pokoriti svijet. Samo što nisu iskoračili na regionalno tržište na kojem, kako doznajemo, naveliko pregovaraju.

– Prva franšizna trgovina bio&bio otvorena je prije 12 godina u strogom centru Zagreba, a danas ih je 13. Definirana strategija i završena startup faza podrazumijeva širenje na susjedno tržište jer interes i konkretne ponude postoje – poručili su iz Biovege.

Aqua Maritime sa sjedištem u Lučkom – lanac trgovina suvenira Aqua, prepoznatljivih po plavim i bijelim bojama – iz suvenirnice u Jelsi na Hvaru, otvorene 2006., već se iduće godine franšizno proširio na Južnoafričku Republiku. Supružnici Gordan i Žuva Kolar danas, uz 27 vlastitih trgovina u Hrvatskoj i pet u Italiji, imaju i 46 franšiza u RH i Italiji, na Cipru, u Crnoj Gori, Španjolskoj, Italiji, Meksiku, Sloveniji, Grčkoj, Bugarskoj i Ukrajini.

– Prednosti franšiza su velike, prije svega u stranim zemljama. Tamo ne morate otvarati svoju tvrtku, zapošljavati ljude, plaćati najmove... Potencijalnom partneru s već postojećom tvrtkom i svojim prostorom Aqua je sigurno poželjan biznis – kaže Gordan Kolar. Gotovo 80% kupaca strani su turisti i Aqua im je nov i zanimljiv koncept dućana. Potencijalnom partneru uvjetuje se atraktivan poslovni prostor od 20 do sto kvadrata u vlasništvu ili najmu na frekventnoj turističkoj lokaciji te inicijalni kapital između 30.000 i 50.000 eura. Zauzvrat dobiva kompletan know-how, koncept, osmišljen inventar i opremu, rasvjetu, raspored polica i proizvoda te trening i edukaciju radnika u trgovini. Uhodani biznis koji im je lani donio 26,4 milijuna kuna prihoda, u ovoj bi se godini, očekuju u Aqui, trebao proširiti i na Kanadu, Novi Zeland, Curacao i Portugal.

Prema podacima Američke gospodarske komore, korisnik franšize ima 97-postotnu šansu da će njegovo poslovanje preživjeti prvu godinu, 92% petu, a 90% desetu godinu poslovanja. Body Creator predsjednice udruge franšizera Ljiljane Kukec, koji posluje od 2001., ovoga trenutka posluje u Sloveniji i Hrvatskoj. Godine 2015. Body Creator širit će se u Hrvatskoj, u Velikoj Gorici i Čakovcu, a u planu je i širenje na Srbiju. Teško je poslovati u krizi pa su se i neki centri u Hrvatskoj zatvorili. Neki od njih, svjesni sporog, često i neučinkovitog pravnog sustava u nas, prestajali su raditi pod imenom Body Creatora, a s njegovom metodom i opremom, što im se brzo obilo o glavu i tržište ih je kaznilo gubljenjem klijenata – kazala je Kukec.

>> Hrvatska franšiza Surf'n'Fries otvorena u središtu Hanoja u Vijetnamu

>> Surf'n'Fries otvorio pomfrit bar u Turskoj

Komentara 1

Avatar Ironman0105
Ironman0105
08:38 07.02.2015.

Evo, nasla se Jolanda Shein da vam otvori oci.

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije