navigacija Hrvatska
nova afera kamioni

Nova afera Kamioni: Traže uvjete koje može zadovoljiti samo – MAN

HEP je za kategoriju kamiona do 7,5 i 12 tona postavio uvjet da ne koriste adblue za postizanje euro 5 norme i time izbacio iz igre sve osim jednog kandidata.

Nova afera Kamioni: Traže uvjete koje može zadovoljiti samo – MAN

Foto: ''

HEP je prošli tjedan raspisao 25 milijuna kuna vrijedno javno nadmetanje za nabavu teretnih vozila i radnih strojeva putem financijskog leasinga u kojem traži 24 kamiona do 3,5 tona, pet kamiona do 7,5 tona, šest kamiona do dvanaest tona, dva rovokopača, jedan traktorski rovokopač i jedan viličar.

No u tehničkoj dokumentaciji za kamione do 7,5 tona i dvanaest tona postavljeni su takvi uvjeti da njih može zadovoljiti samo jedan proizvođač teretnih vozila. Naime, u HEP-u su za te kategorije kamiona izričito tražili da ne koriste tehnologiju AdBlue za smanjivanje ispušnih plinova i postizanje norme Euro 5. A taj zahtjev mogu udovoljiti samo MAN-ovi kamioni. Ostali proizvođači kamiona koriste isključivo AdBlue pa su time automatski diskvalificirani iz HEP-ova nadmetanja.

Kršenje zakona

Naši sugovornici iz autoindustrije kažu da se u tehničkim uvjetima ne smije navesti tehnologija kako se postiže tražena europska norma jer se time izravno pogoduje jednom proizvođaču. MAN-ovi kamioni, osim AdBluea, koriste i takozvane filtre za postizanje norme Euro 5 pa jedini mogu udovoljiti traženim uvjetima.

U HEP-u tvrde da nije točno da samo jedan proizvođač u svijetu na motorima Euro 5 ne koristi AdBlue.

– Primjerice, na stavki teretno vozilo do 7,5 tona s platformom bez uporabe AdBluea mogu se javljati brojni proizvođači gospodarskih vozila, navodimo samo neke od njih: Mercedes, Iveco, Mitsubishi... – tvrde u HEP-u. No HEP-ove tvrdnje demantirali su zastupnici proizvođača kamiona koje oni upravo i spominju kao primjere koji mogu udovoljiti traženim uvjetima. U autokući Škojo koja je zastupnik kamiona Mercedes za Hrvatsku potvrdili su nam da njihovi kamioni do 7,5 tona i 12 tona ne mogu zadovoljiti uvjet – bez AdBluea.

I u tvrtkama Strada i Benussi, zastupnicima Iveca za Hrvatsku, potvrdili su nam da kamioni tog proizvođača ne zadovoljavaju uvjete što se tiče AdBluea, a isto su nam rekli i u hrvatskom predstavništvu Renault Trucksa. U tvrtki TTI koja je zastupnik kamiona DAF za Hrvatsku također su nam rekli da ne mogu konkurirati na HEP-ovu natječaju jer ne mogu ponuditi novo vozilo bez AdBluea u varijanti norme ispuha Euro 5. U Auto Hrvatskoj, koja zastupa kamione MAN, jedino su nam potvrdili da mogu sudjelovati na natječaju jer normi Euro 5 mogu udovoljiti i motorima bez primjene aditiva (AGR tehnika) i motorima s aditivima AdBlue (SCR tehnika).

U HEP-u zahtjev da se do Eura 5 ne dolazi  AdBlueom pravdaju time kako je korištenje AdBluea za njih nepotrebno i stvara dodatne troškove.

Lani tražili euronormu

– Točno je da su svi proizvođači vozila u svijetu na programu gospodarskih vozila namijenjenih međunarodnom transportu uveli dodatne instalacije AdBlue kako bi se smanjila potrošnja goriva na autocestama uz smanjenje emisije ispušnih plinova, ali HEP ne nabavlja uopće takvu vrstu vozila. Naši su terenski kamioni za off-road, prelaze mali broj kilometara uz visok broj radnih sati te im uopće nije potrebna takva oprema – tvrde u HEP-u.

Ta tvrtka je i lani nabavljala kamione za istu svrhu kao i ove godine. A tada je u natječajnoj dokumentaciji bilo jednostavno navedena kao uvjet minimalno norma Euro 4. Nije traženo ni bez ni s AdBlueom.

U prijevozničkoj branši kažu da je to bio pošten natječaj nakon dugo vremena u nekom od javnih poduzeća kojim se nije preferiralo ni jednog proizvođača. Na tom su natječaju pobijedili kamioni koji koriste upravo tehnologiju AdBlue, koju sad u HEP-u ne žele! Vrijednost jednog kamiona do 7,5 tona je otprilike 44.000 eura, a do 12 tona oko 55.000 eura. Njih 11, koliko ih ukupno traži HEP,  vrijedi oko četiri milijuna kuna i to bez nadogradnje.

Upućeni kažu da su problematični uvjeti i za kamione do 3,5 tona, koji vrijede po komadu oko 22.000 eura. Za te kamione se traži stražnji pogon, ali s dva stražnja  kotača. A tome mogu udovoljiti samo, kažu upućeni, Volkswagen i tek odnedavno Renault. Svi ostali imaju stražnja četiri kotača.

Zbog AdBluea izbačeni Mercedes, Iveco, R

Zbog AdBluea izbačeni Mercedes, Iveco, Renault, DAF...
Ni jedan kamion do 12 tona, osim MAN-ovih, ne može ispuniti HEP-ove uvjete da ne koristi AdBlue. Tako svoje ponude ne mogu poslati na natječaj Mercedes, Iveco, Renault, DAF.... Umjesto da kao uvjete odredi samo normu Euro 5, HEP se odlučio na zahtijevanje točno određene tehnologije kako se ona postiže što je, tvrde dobro upućeni, suprotno Zakonu o javnoj nabavi jer pogoduje određenom proizvođaču.

Iveco ispao u "doigravanju" zbog mase i

Iveco ispao u "doigravanju" zbog mase i dvostruke kabine
HEP za kamione do 7,5 tona traži da ne koriste AdBlue za postizanje norme Euro 5. No naveli su da minimalna masa kamiona pritom mora biti sedam tona. Time su iz igre izbacili sve proizvođače kamiona osim MAN-a i Iveca. No Iveco, iako može ponuditi takav kamion bez AdBluea, ispada iz igre zbog drugog uvjeta, a to je dvostruka kabina. Njihov kamion s dvostrukom kabinom teži manje od minimalnih sedam tona, otprilike 6,7 tona.

U jednoj nabavi žele financiranje, vozil

U jednoj nabavi žele financiranje, vozila, opremu...

Natječaj HEP-a je sporan i zbog toga što se u jednoj nabavi želi i financiranje (leasing) i kamioni te njihova nadogradnja (hidraulične platforme, dizalice...). A ponuda mora biti cjelovita, odnosno ne može se jedan proizvođač javljati za pojedine grupe te nabave, primjerice samo za kamione do 3,5 tona ili 7,5 tona. Ponude će morati davati leasing kuće koje će onda, da bi udovoljile uvjetima, morati u kategoriji do 7,5 i 12 tona odabrati MAN-ove kamione jer oni jedini ispunjavaju tražene uvjete – bez AdBluea.

Ocijeni:

1 2 3 4 5

0 (0 ocjena)
Ispravi pogreške

Komentari

Registracija
  • šta je vama šta je vama

    02.11.2012 u 22:11h

    znamo valjda svi u hrvatskoj da se svaki natječaj kod nas uštimava ako su milijoni ili tisuće u igri jer šta je vama pa treba se neka provizija platiti ebiga u takvoj državi živimo. mada bih ovdje i moglo proči ovo sa adbluom jer tu stvarno postoji veči trošak od recimo gdje ga nema. ako može do euro 5 bez njega onda ok. potrošnja tog ed blua je za kamione cirka 1,5 litra na 100 km a cijena mu je oko 5 kn za litru tako da bi se tu i moglo nači opravdanje ali čisto sumnjam da je to razlog znajuči kako su šparni u hepu i drugim javnim poduzečima. vjerovatno bi sada mogli pronači vreču natječaja gdje je hep odabrao skuplju soluciju tako da ovo sve vodi ka standardnom hrvatskom natječaju
    0 0% 0
  • šta je vama šta je vama

    02.11.2012 u 22:04h

    nepokolwebljivi ti očito nečeš nikada razumijeti razliku između privatnog i javnog vlasništva
    0 0% 0
  • -obrisani- -obrisani-

    02.11.2012 u 21:58h

    02.11.2012. u 12:43h Immanuell je napisao/la: Nisam ni znao što je adblue..... Čitajući postove, bar mi je površinski sad jasnije zašto se zahtjeva da kamioni to imaju, vidim da se neki ljudi dobro u to razumiju. Prema tome, ako je zadovoljenje ekoloških standarda u pitanju i ako MAN na tom polju može ponuditi puno više nego ostali, zašto se ovo povlači po istrazi?! …. Meni je ovo klasični primjer birokratskih kočnica ove države. +++ Isto vrijedi i za Rončevića, pa ga se navlači po sudovima i kažnjava! S time da Rončević nije ništa uzeo za sebe, nego je kao nepotrebno kupio skuplje kamione (posebno po mišljenju one jadne diletantice iz uskoka)! I samo nemoj kazati da Koračevića nema i privatno u tom "poslu" !
    0 0% 0
  • šta je vama šta je vama

    02.11.2012 u 22:11h

    znamo valjda svi u hrvatskoj da se svaki natječaj kod nas uštimava ako su milijoni ili tisuće u igri jer šta je vama pa treba se neka provizija platiti ebiga u takvoj državi živimo. mada bih ovdje i moglo proči ovo sa adbluom jer tu stvarno postoji veči trošak od recimo gdje ga nema. ako može do euro 5 bez njega onda ok. potrošnja tog ed blua je za kamione cirka 1,5 litra na 100 km a cijena mu je oko 5 kn za litru tako da bi se tu i moglo nači opravdanje ali čisto sumnjam da je to razlog znajuči kako su šparni u hepu i drugim javnim poduzečima. vjerovatno bi sada mogli pronači vreču natječaja gdje je hep odabrao skuplju soluciju tako da ovo sve vodi ka standardnom hrvatskom natječaju
    0 0% 0
  • šta je vama šta je vama

    02.11.2012 u 22:04h

    nepokolwebljivi ti očito nečeš nikada razumijeti razliku između privatnog i javnog vlasništva
    0 0% 0
  • -obrisani- -obrisani-

    02.11.2012 u 21:58h

    02.11.2012. u 12:43h Immanuell je napisao/la: Nisam ni znao što je adblue..... Čitajući postove, bar mi je površinski sad jasnije zašto se zahtjeva da kamioni to imaju, vidim da se neki ljudi dobro u to razumiju. Prema tome, ako je zadovoljenje ekoloških standarda u pitanju i ako MAN na tom polju može ponuditi puno više nego ostali, zašto se ovo povlači po istrazi?! …. Meni je ovo klasični primjer birokratskih kočnica ove države. +++ Isto vrijedi i za Rončevića, pa ga se navlači po sudovima i kažnjava! S time da Rončević nije ništa uzeo za sebe, nego je kao nepotrebno kupio skuplje kamione (posebno po mišljenju one jadne diletantice iz uskoka)! I samo nemoj kazati da Koračevića nema i privatno u tom "poslu" !
    0 0% 0