DANAS U VEČERNJEM

Hrvati grade teleskop koji će naći milijarde novih galaksija

Naslovnica 27.7.
Foto: VL
27.07.2016.

Na 2682 metra visokom vrhu planine Cerro Pachon u Čileu, oko 100 km od najbližeg grada La Serene, gradi se Large Synoptic Survey Telescope.

Nesumnjivo je 21. stoljeće doba velikih znanstvenih dostignuća. Vezano je to umnogome za razvoj tehnologije koja danas znanosti omogućuje domete nezamislive prije samo nekoliko desetljeća. Nije čudno da je znatan dio tih dostignuća vezan za svemir.

Ne samo za sonde koje danas stižu i do najudaljenijih planeta u našoj galaksiji nego i više od toga. Na 2682 metra visokom vrhu planine Cerro Pachon u Čileu, oko 100 km od najbližeg grada La Serene, gradi se Large Synoptic Survey Telescope, odnosno veliki sinoptički istraživački teleskop. Udružen je to i vjerojatno najveći projekt svjetske astronomije kada je riječ o uređajima smještenima na Zemljinoj površini. Zašto je baš ovaj teleskop iznimno važan, govore njegove dimenzije.

Promjera je 8,4 metra i opremljen je kamerom od 3,2 gigapiksela te je odmah jasno da je riječ o najjačoj svjetskoj digitalnoj kameri. Bit će težak oko 650 tona, a vrijedan je oko 27,5 milijuna dolara. Zanimljivo je da je u inicijalnom financiranju još 2008. godine sudjelovao i Bill Gates.

– LSST odnosno Large Synoptic Survey Telescope novi je veliki teleskop koji se trenutačno gradi u Čileu, a trebao bi biti potpuno dovršen 2021. godine. Posebnost teleskopa veliko je vidno polje koje omogućuje brze i detaljne preglede neba koji će se koristiti za istraživanje svemira – rekao nam je dr. sc. Vibor Jelić sa Zavoda za eksperimentalnu fiziku na Institutu Ruđer Bošković u Zagrebu.

>>Cijelu priču pročitajte u tiskanom izdanju Večernjeg lista ili prelistajte u našem e-izdanju

U tiskanom izdanju donosimo i sljedeće teme:

>>Plenković zaustavio negativan trend, HDZ opet u utrci za vlast

>>Francuska: ISIL zaklao svećenika da bi izazvao vjerski rat

>>Hrvatska osniva brodsku hitnu pomoć

>>Raste broj poginulih, hitno treba uvesti kamere

>>Kviz Pokemon – otkrijte koliko znate o igri koja je zaludila mnoge

>>S. Novak – otišao nedostižni i samosvojni majstor proze

Foto: VLm

21:30 26.07.2016.

I gdje su u toj priči Hrvati, osim u naslovu?!

WE
webslike11
08:52 27.07.2016.

Željko Ivezić (rođen 1965.) je hrvatsko-američki astrofizičar.[1] Nakon što je obranio doktorat na Kentuckyjskom sveučilištu 1995. godine, gdje je radio na prijenosu zračenja kod prašine (napisao je računalni program "Dusty"), 1997. prelazi na sveučilište Princeton gdje radi na projektu Sloan Digital Sky Survey (SDSS)[2]. Nakon Princetona, odlazi na Washingtonsko sveučilište u Seattleu 2004. godine, gdje je izabran za profesora. Samostalno ili kao suautor objavio je preko 250 znanstvenih radova. Asteroid 202930 Ivezic je imenovan njemu u čast. Trenutno radi na projektu Large Synoptic Survey Telescope (LSST)[3] gdje je predsjedatelj Vijeća za znanost (LSST Science Council). Sudjeluje i na projektima EVLA[4], VAO[5] i LIGO[6]. Wikipedia

MA
marsovac
09:33 27.07.2016.

intelektualna informativna snaga VL iz dana u dan jaca.