Najnovije vijesti
Objavljeno vijesti danas: 149
Pošalji priču
Imaš priču, fotografiju ili video?
Izvrsnost

Specijalni projekt Večernjeg lista: Najbolje hrvatske kompanije

končar (1)
Foto: Željko Lukunić/Pixsell
1/3
27.09.2012.
u 13:52

„Blago u Hrvata" male su poduzetničke organizacije obiteljskog karaktera, preživjele u izuzetno teškim uvjetima divlje tranzicije, korupcije, pravne nezaštićenosti, upitne uloge banaka...

Dugotrajna gospodarska kriza koja je zahvatila svjetsko gospodarstvo te, uz manje prekide, traje od kraja 2007., u odnosu na prethodne, teža je i neizvjesnija jer je kao posljedica dubokih socioloških, kulturoloških i ekoloških poremećaja te zbog razvijene tehnologije i brzine komunikacije prva prava globalna ekonomska kriza o kojoj čovječanstvo nema prethodnih iskustava na koje bi se moglo referirati. Njene su karakteristike:

– nesigurnost i nepredvidivost („slaba vidljivost"), neuobičajeni događaji

– globalna međuovisnost

– izuzetna moć kupaca da nameću svoja „pravila igre"

– snažna konkurencija

– integrirani lanci nabave usluga i proizvoda

– ovisnost o tehnologiji i sredstvima komunikacije (internet).

Kriza je daleko od kraja

Već smo u svojim prilozima definirali „pravila igre" koja vrijede za hrvatski gospodarski sustav: da je potrebno riješiti probleme niske produktivnosti, nezaposlenost i nisku stopu izvoza, da je nelikvidnost manje problem ekonomskog karaktera, a više problem neprimjerene poslovne etike, da će za iskorištavanje prednosti kao što su prirodna bogatstva, geostrateški položaj i sposobnost snalaženja u atipičnim situacijama trebati vremena da se sustavne promjene iskoriste za poslovni uspjeh.

>>Top 100 hrvatskih kompanija (1. dio)

EU predstavlja snažno konkurentsko okružje tako da bez poboljšane konkurentnosti hrvatskog gospodarstva, pristupanje EU, osim rješenja nekih problema, može neke i znatno pogoršati. Sve upozorava na to da je kriza daleko od kraja, da su znanje i informacije bitan faktor za uspjeh, da zemlje regije, Azije i Afrike te bivšeg SSSR-a predstavljaju naša potencijalna tržišta više nego EU te da bez jasno utvrđenih i društvenim konsenzusom prihvaćenih ciljeva, gdje želimo biti za 5 do 10 godina, nećemo moći napraviti pravi iskorak. Unatoč teškoćama, Hrvatska, kao i druge male zemlje na marginama, izvan kruga velikih, gdje se događaju najveći potresi, uvijek ima prigodu da inovativnošću i fleksibilnošću stvori preduvjete za preživljavanje lakše nego neki drugi, pogotovo „teškaši".

Odnosi malih i velikih

Ambijent velikog kasina u kojem su igrači željni brzih dobitaka ići će u korist onih prostora gdje se naslućuje održivi (izbalansirani) razvoj, gdje se s više izvjesnosti mogu realizirati i dugoročni ciljevi.

Hrvatsku gospodarsku većinu, pravo „blago u Hrvata", predstavljaju male poduzetničke organizacije obiteljskog karaktera, nastale te preživjele u izuzetno teškim uvjetima, unatoč silnim „strujnim udarima" (divlja tranzicija, korupcija, pravna nezaštićenost, upitna uloga i pozicija bankarskog sektora ...). Otpornost i stečena iskustva kakve nemaju poduzetnici i menadžeri iz uređenih društvenih i gospodarskih sustava predstavlja snagu na koju se društvo i ekonomija mogu osloniti u rješavanju problema.

>>Top 100 hrvatskih kompanija (2.dio)

Ako se kvalitetno preurede odnosi između malih i velikih, uz određenu organizacijsku podršku (klasteri, gospodarska diplomacija, pravna zaštita, obuzdavanje apetita financijskog sektora, organizirano savjetodavstvo malima) i materijalne poticaje države (za zapošljavanje i stjecanje znanja, za razvoj i istraživanja, za ulaganja u nove tehnologije i opremu, za savjetodavstvo), jačat će sposobnost da se na izazove odgovori sustavom: „Ne kukaj, brzo reagiraj na pogrešku, učini nešto!" Mala poduzeća puno bolje nego velika mogu djelovati u pravom smjeru za bijeg iz krize.

Koncept za uspjeh

Učinkovita formula obuhvaća širu akciju od rizičnog koncepta „rezanja troškova" koji je trenutačno u Hrvatskoj u primjeni uz pretjerani intenzitet. Da, rezanju vlastite potrošnje i troškova koji ne predstavljaju dodanu vrijednost za klijente, no smisao poduzetništva temelji se na kontinuiranom povećanju prihoda od novih kvalitetnih proizvoda i usluga koji će za stare i nove klijente predstavljati nepobitnu korist. Razumijevanje takvog koncepta ponajprije znači razumjeti i tolerirati troškove (ulaganja) razvoja i motivacije ljudi, njihova zadovoljstva i osjećaja sigurnosti.

Time se zaposlenicima poduzeća – partnerima u zajedničkom poduzetničkom pothvatu, velikoj većini njih, omogućuje da strasno i odgovorno, radeći „punom parom", stvaraju ozračje međusobnog povjerenja između organizacije i svih njenih ostalih dionika. I uspjeh neće izostati.

Ključne riječi

Komentara 1

ME
Medo123
15:04 27.09.2012.

Ispravak krivog navoda. Kriza ne postoji osim da opravda naše lopovske političare koji neznaju upravljat ničime osim svojim bankovnim računima. Kako to da čim stranac kupi državnu tvrtku (T-com, INA, banke) da oni generiraju samo ogromne profite a dok su pod vladu milijarde u gubitcima

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije