navigacija Automobili 118
Što učiniti

Prometni stručnjak Dadić: Vinjete bolje od transpondera i snimke tablica

Nije jasno kako bi se naplatila cestarina od turista koji je ne žele dobrovoljno platiti ako bi se uvela naplata pomoću očitavanja registracije vozila

Foto: Marko Lukunić/PIXSELL

Britanska konzultantska tvrtka Atkins, koja po zahtjevu Europske banke za obnovu i razvoj (EBRD) kao kreditora naših koncesionara autocesta u većinskom državnom vlasništvu izrađuje studiju o restrukturiranju HAC-a, ARZ-a i HAC-ONC-a, u svom prvotnom nacrtu ne preporučuje uvođenje vinjeta kao najjednostavnijeg načina naplate cestarina zbog, kako kažu, nepravednosti tog sustava za one koji se rijetko koriste autocestama.

Umjesto vinjeta predlaže se postupno uvođenje takozvanog free flow (slobodni protok) sustava naplate prema kojem bi se naplata vršila s pomoću transpondera (sličan postojećem ENC uređaju) koji bi se očitavao bez zaustavljanja i usporavanja vozila, ili s pomoću uređaja na autocesti koji bi očitavali registracije vozila i izračunavali cestarinu te vozaču slali račun na kućnu adresu.

– Vinjete su od takvih sustava daleko isplativije i jeftinije kao prijelazno rješenje prema naplati cestarina putem satelitske navigacije, koja će sigurno stići u primjenu vrlo brzo. To jest suvremena tehnologija, ali nazadna prometna ideja jer ćemo to skupo platiti, a nakon nekog vremena, kada u primjenu stigne GPS naplata, koja je najpoštenija jer korisnik plaća zaista onoliko koliko se vozi, cijeli sustav baciti u smeće – kaže bivši dekan Prometnog fakulteta u Zagrebu Ivan Dadić.

Dadić smatra da su u upornom odbijanju uvođenja vinjeta pogoduje bankarskim lobijima i sindikatima.

– Država treba upravljanje autocestama gledati kao opću korist, a ne samo kao profitabilnost samih koncesionara. Meni to izgleda kao zavaravanje javnosti i nespremnost vlasti da riješi problem. Nije mi jasno zbog čega su Most, koji je dolaskom na vlast glasno zagovarao uvođenje vinjeta, pa i HDZ odjednom povukli taj prijedlog. Vinjete bi donijele višestruku korist i sigurno povećale BDP za 0,5%. Povećao bi se promet autocestama, a time i niz drugih djelatnosti poput ugostiteljstva, a povećala bi se i sigurnost te na tome uštedjelo – kaže Dadić.

Sličnu “free flow” naplatu kakvu predlaže Atkins u primjeni imaju Talijani i nazivaju je telepass. Donedavno je bila moguća samo za one koji imaju otvorene bankovne račune u Italiji, a sada je mogu koristiti i turisti bez talijanskog bankovnog računa.

U automobilu trebate imati transponder, a cijena cestarina skida se s debitnih ili kreditnih kartica. Talijani imaju i klasičnu naplatu s uzimanjem kartice pri ulasku, ali na izlasku nema blagajnika, već se cestarina plaća putem automata. Drugo rješenje koje uključuje očitavanje registracije vozila koristi se većinom u SAD-u, a pitanje je kako bi se uopće s pomoću snimanja tablice i obračunavanja cestarine prikupljao novac nakon što se račun pošalje na kućnu adresu turista iz Češke ili Francuske ako ga oni ne plate. Koliko bi se uopće potrošilo na tužbe ako netko neće platiti račun.

Nacrt studije predlaže i smanjenje broja radnika s nešto manje od 3000 na 1500, a višak su većinom blagajnici, ali i radnici na održavanju jer su standardi na našim autocestama, kako navode, viši nego na drugim autocestama u Europi.

– Ovaj je prijedlog vrlo sličan onome koji su 2013. godine izradili konzultanti za monetizaciju autocesta i prihvatljiviji nam je od vinjeta. Sve se svodi na smanjenje rashoda i povećanje prihoda. Mi znamo da je neminovno provesti automatizaciju naplate, ali ljudi se moraju zbrinuti i prekvalificirati.

Govori se da bi za održavanje autocesta bilo dosta jedan radnik po kilometru autocesta, što nije dovoljno i dovelo bi do outsourcinga – ističe predsjednik Nezavisnog cestarskog sindikata Mijat Stanić.

>> Vikendom i ljeti poskupite 
cestarine, broj radnika prepolovite

Ocijeni:

1 2 3 4 5

3 (5 ocjena)
Ispravi pogreške

Komentari

35
Registracija
  • marac123 marac123

    17.08.2016 u 17:12h

    Prometni strucnjak 😂😂😂, koji je dozvolio najvecu pljacku i kriminal u studentskom svijetu, a to je kupovina/prodaja ispita na tvz Fakultetu prometnih znanosti ili ti kupovnom fakultetu. Dadicu dajte molim Vas radije se prisjeti tko je bio dekan u to vrijeme , a ja cu Vam objasniti koji nisam uspio do kraja zavrsiti (kupiti) isti fax zbog cega nije moguce uvesti sustav vinjeta u Rh, vrlo jednostavno jer su strucnjaci kao Vi prije 15 godina zagovarali koncesiju/privatizaciju i sad ste doveli di toga da Hrvatskim autocestama ( ne govorim o firmi nego o cjelini) gospodare koncesionari kojima nije u cilju uvesti vinjete jer im nije isplativo, daj vise molim vas nemojte se isticati u javnosti kao prometni strucnjak ( bezveze) jer to niste, nego ste obicni politicko montirani instrument koji obmanjuje ovaj jadni napaceni Hrvatski puk.
    9 100% 0
  • SoloHan SoloHan

    17.08.2016 u 16:25h

    Jel to isti onaj stručnjak koji je tvrdio da je Pelješki most goupost i da treba aute trajektima prevozit.
    8 89% 1
  • jureh77 jureh77

    17.08.2016 u 15:40h

    kako će uvesti vinjete kad su uhljebili politički tisuće ljudi
    7 78% 2
  • Zvonko60 Zvonko60

    17.08.2016 u 19:52h

    Vinjete su zakon ostalo su budalastine
    1 50% 1
  • Ivan2706 Ivan2706

    17.08.2016 u 18:01h

    Za koga su ove ceste rađene? Investitore, banke, političke ujljebe ili građane. Ekonomska računica u ovom slučaju ne bi smjela biti na prvom mjestu već dobrobit domaćih ljudi. Zar je tako teško prepisati zadaću od Slivenije ili Austrije. Nemojte pametovati nije to za vas.
    2 67% 1
  • Ivan2706 Ivan2706

    17.08.2016 u 17:58h

    Jedino rješenje od kojeg bi koristi imali hrvatski građani su vinjete. Sva druga rješenja su lošija i pogoduju strancima.
    4 67% 2
Pregledaj sve komentare