Najnovije vijesti
Objavljeno vijesti danas: 0
Pošalji priču
Imaš priču, fotografiju ili video?
Križanac aviona i automobila

Nizozemska je kompanija 16 godina stvarala leteći auto

PAL-V
Foto: PAL-V
1/6
15.02.2017.
u 15:15

Prvi primjerci PAL-V-a bit će isporučeni kupcima krajem 2018. godine, po cijeni od pola milijuna eura, a nešto zatim na tržištu će se naći 200 tisuća eura jeftiniji model

Nizozemska kompanija PAL-V stvorena je 1999. godine s idejom da se napravi avion koji će moći voziti cestom. Nije to bio jednostavan zadatak, 16 je godina trebalo da se napravi križanac između automobila i zrakoplova koji će se moći prodavati bez bojazni. Da, PAL-V prvi je svjetski komercijalni leteći automobil. Prvi će primjerci biti isporučeni sljedeće godine po “sitnih” 500.000 eura, koliko će stajati bolji od dva modela, PAL-V Liberty Pioneer Edition. Nešto kasnije na tržište će, po 300.000 eura, stići i osnovni model Liberty Sport.

Dakle, za cijenu 20-ak automobila srednje klase moći ćete nizozemskim autozrakoplovom izbjeći gužve na cesti. No, i bez obzira na cijenu, morat ćete se požuriti. Proizvođač je najavio da će u prvoj seriji napraviti 90 primjeraka Liberty Pioneer Editiona od kojih će prvi primjerci otići put Sjedinjenih Država. Tako su Nizozemci prestigli Slovake, čiji je Aeromobil 3.0 još u statusu prototipa, te još nekoliko svjetskih kompanija koje razvijaju automobile koji mogu i letjeti.

Ima elisu, ali nije helikopter

Vijest bilježe praktički svi značajniji svjetski mediji, isto kao što su pomno pratili i posljednje javno testiranje 2012. godine. Ovaj hibrid automobila, zapravo trokolice, i žirokoptera pretvara se iz jednog u drugo za deset minuta, a za uzlijetanje ili slijetanje potreban je otvoren prostor duljine između 90 i 200 metara. Iako ima elisu, nije riječ o helikopteru pa nema vertikalnog uzlijetanja. Dakle, zaboravite na sve što ste vidjeli u filmovima, kod PAL-V-a to naprosto nije tako. Treba napomenuti nešto na što upozorava i sam proizvođač, za polijetanje ne možete koristiti baš bilo koju površinu poput autoceste. To mora biti aerodromska pista, PAL-V zbog svojih letnih svojstava podliježe istoj regulativi kao i sportski zrakoplovi. Kompanija napominje kako za upravljanje PAL-V-om morate imati dozvolu za sportskog pilota. Kada se kreće po zemlji, pogoni ga motor od 100 KS s kojim može postići 160 km/h uz ubrzanje od devet sekundi do 100 km/h. Deklarirana je potrošnja 7,6 litara na prijeđenih sto kilometara, a doseg čak 1315 km. Kada leti, koristi drugi motor od 200 KS s kojim može doseći visinu od tri i pol tisuće metara. Maksimalna je brzina 180 km/h, a brzina krstarenja 160 km/h. Troši 26 litara po satu leta, a može prijeći maksimalnih 500 km i u zraku može provesti 4,3 sata. Napravljen je od ugljikovih vlakana, titana i aluminija pa je stoga prazan težak 664 kg. Da bi nizozemska kompanija prva istrčala s komercijalnim hibridom zrakoplova i automobila, vodila se idejom da se koriste sve postojeće i dostupne tehnologije za koje ne trebaju posebne dozvole ili promjena regulative. Tako su uspjeli provesti uspješna testiranja koncepta 2009. i 2012. godine, a sada zainteresirani prvi put mogu naručiti automobil koji može i letjeti, i to s realističnim datumom isporuke – krajem 2018. godine. Kada ovaj dvosjed na svoja tri kotača PAL-V vozi cestom, proizvođač uvjerava kako ćete imati dojam da ste u sportskom automobilu. Ovjes je spušten, a kabina se naginje u zavojima gotovo poput motocikla.

Za ovo je zaslužna još jedna nizozemska kompanija – Carver. Iz nje dolazi sustav koji trokotaču dozvoljava agresivniju vožnju, barem u odnosu na Reliant Regal kakav voze Trotterovi u Mućkama. I ta je kompanija imala svoje vozilo, zvalo se Carver One, također dvosjed, čak dosta nalik PAL-V-u, no zbog visoke cijene od 30.000 eura nije se prodavalo pa je kompanija 2009. bankrotirala. Bio je to zanimljiv model koji se pojavio čak i u jednoj od epizoda Top Geara kada ga je vozio Richard Hammond.

Prvi u povijesti 1934.

Ekipu Top Geara, današnjeg The Grand Toura, uspjeh PAL-V-a sasvim sigurno nije iznenadio, oni su ga prije tri godine proglasili najbližim idealu hibrida zrakoplova i automobila. Slično je prošle godine zaključio i globalni lifestyle magazin Maxim kada je PAL-V proglasio sigurnim pobjednikom utrke za prvi komercijalni žiroautomobil. A velika je to bila pobjeda s obzirom na to da je u konkurenciji bila, primjerice, Terrafugia. Ta kompanija iz Bostona napravila je vozilo koje bi se po cesti kretalo pogonjeno benzinskim motorom, uzlijetalo kao helikopter, a letjelo kao avion pogonjeno strujom.

Dugo se vjerovalo da će slovački Aeromobil prvi napraviti komercijalni hibrid zrakoplova i automobila. Njihov bi Aeromobil 3.0 polijetao, letio i slijetao poput aviona, a zatim sklopljenih krila vozio poput automobila, u oba slučaja pogonjen benzinskim motorom. Normalno, s obzirom na gužve u njihovim gradovima, i Kinezi intenzivno rade na razvoju takvog futurističkog vozila. Ehang 184 kompanije iz Guangzhoua zapravo je dron na koji je prikačena kabina. Problem je što se ne da voziti jer nema kotača, nego je ideja da vas isporuči izravno na željeno odredište. Naravno, ideja o letećem automobilu svakako nije nova. Dapače, prva takva vozila povijest bilježi još 1934. godine. Prije nekoliko godina na aukciji u Atlanti prodavan je prototip američkog izumitelja Franka Skrobacka. Riječ je bila o napravi koja je imala šest krila, no nikada nije zaživjela.

Nešto kasnije, 1937. godine, također američki izumitelj Waldo Waterman napravio je nešto funkcionalniji Arrowbile kojemu bi se nakon vožnje cestom pričvrstila krila pa bi on odletio. No bio je izuzetno skup i jako nepouzdan pa su se potencijalni investitori brzo ohladili. Osim Hammonda, još se jedan član Top Geara pojavio pred kamerama s letećim automobilom. U svojoj popularno-znanstvenoj emisiji Big Ideas James May vozio se u Taylor Aerocaru iz 1956. godine. Autor ovoga zanimljivog izuma bio je američki izumitelj Moulton Taylor. Napravljeno je šest primjeraka, no nikada se nije proizvodio zbog nedovoljnog interesa tržišta. Da bi investitori pristali, Taylor je morao pronaći 500 kupaca, no nije ih našao više od 250. Vidjet ćemo hoće li se povijest ponoviti u 21. stoljeću s ne baš jeftinim PAL-V-om, no u svakom slučaju, prizori iz crtanog filma Jetsonovi nisu više tako daleko.

>> Airbus radi na letećem autu - Vahana bi trebala biti spremna za testove krajem 2017.

Komentara 2

OB
ObrenM
18:20 15.02.2017.

Poucan i strucan clanak.Pohvale novinaru bez obzira koje je izvore koristio.

CE
centirion
20:51 15.02.2017.

To je tek početak !

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije