Najnovije vijesti
Objavljeno vijesti danas: 4
Pošalji priču
Imaš priču, fotografiju ili video?
Oprezno

Kako voziti u zimskim uvjetima - na ovo morate paziti

Snijeg
Foto: Dalibor Urukalović/PIXSELL
1/3
10.02.2018.
u 20:22

Informirajte se, isprobajte i naučite čemu služe i kako pravilno koristiti sustave u vozilu kao što su ABS, ASR (TCS), ESP, BAS i ostale sustave aktivne sigurnosti u automobilu

Kako bismo vas što bolje pripremili za vožnju tijekom ove neuobičajeno blage, ali u vozačkom smislu neznatno manje opasne zime, posjetili smo ORYX Centar sigurne vožnje i razgovarali s Kristijanom Rukljačem, jednim od tamošnjih instruktora.

Bilo kakva priča na temu sigurnosti vožnje tijekom zimskih mjeseci ne može ni započeti bez odgovarajućih guma.

– Zimske gume zbog svojeg sastava i konstrukcije zimi omogućuju bolju trakciju i kraći put kočenja. U odnosu na ljetnu, zimska guma na temperaturama ispod sedam stupnjeva ostaje elastična i daleko bolje prianja na podlogu. Tome također pridonosi velik broj zareza (lamela) koji onemogućuje nakupljanje snijega i blata na gaznom sloju, a tu su i visoko prianjajuće bočne stranice gume – ističe Rukljač.

Urus, Jetta... Pogledajte najveće novitete detroitskog sajma automobila:

Snijeg
1/45

Međutim, čak ni zimske gume nisu jamstvo sigurnosti ako ne vodite računa o tlaku zraka. Stoga svakako obratite pozornost na pritisak u gumama. Iskustva su ORYX Centra za sigurnu vožnju da većina vozača provjerava pritisak u prosjeku tri do četiri puta godišnje, pa samim time imaju premali pritisak, čime narušavaju vozne osobine vozila. Po uputama proizvođača pritisak je potrebno provjeravati jednom mjesečno, no kako biste bili što sigurniji, savjetujemo vam da ga provjeravate svaka dva tjedna.

I najbolje gume na svijetu, naposljetku, na mokroj, skliskoj cesti ne znače puno ako je vozač za upravljačem neoprezan.

– U lošim uvjetima vožnje treba ubrzavati polagano i kontrolirano, bez naglih pokreta komandama kako ne bi došlo do proklizavanja pogonskih kotača ili klizanja vozila. Veća je vjerojatnost da ćete izgubiti kontrolu nad vozilom pri većem broju okretaja motora, pa izbjegavajte nagla ubrzanja i, ako je moguće, u vožnji koristite stupanj prijenosa više nego inače – savjetuje Rukljač.

Naglo oduzimanje gasa usred zavoja, primjerice, može uzrokovati preupravljanje – ESP sustav uglavnom ga može savladati, ali ako je moguće, radije se nemojte ni dovoditi u takvu potencijalno opasnu situaciju. Odlučni, ali meki i polagani pritisci papučica gasa i kočnice, kao i unosi upravljačem svakako su ključni za stabilnost automobila prilikom vožnje na mokroj ili poledicom prekrivenoj cesti.

Održavanje odgovarajućeg razmaka u odnosu na vozilo ispred važan je savjet koji treba primijeniti tijekom cijele godine, a naročito tijekom zimskih mjeseci – održavajte adekvatan razmak kako biste imali dovoljno prostora za sigurno zaustavljanje. Put kočenja na snijegu i ledu i po kiši, naravno, drastično je duži nego na suhom kolniku.
ORYX-ov instruktor nadalje ističe važnost upoznavanja s brojnim sigurnosnim sustavima kojima je opremljen sve veći broj automobila na hrvatskim prometnicama.

– Informirajte se, isprobajte i naučite čemu služe i kako pravilno koristiti sustave u vozilu kao što su ABS, ASR (TCS), ESP, BAS i ostale sustave aktivne sigurnosti koje ste platili. Preporučujemo i sudjelovanje na treningu sigurne vožnje – kaže Rukljač te nastavlja – budući da je većina vozila danas opremljena ABS sustavom, u kritičnoj situaciji koja zahtijeva maksimalno kočenje ne zaboravite da s ABS-om, bez obzira na podlogu (suho, mokro, snijeg ili led), ako je potrebno, uvijek možete maksimalno kočiti.

Kada imate ABS, prilikom maksimalnog kočenja i dalje možete upravljati automobilom, dakle možete skretati bez otpuštanja papučice kočnice; prilikom maksimalnog kočenja poželjno je stisnuti i papučicu spojke.

Foto: Slavko Midžor/PIXSELL

Česte kiše, osobito posljednjih nekoliko tjedana, povećavaju rizik od aquaplaninga, stoga valja pripaziti kada prelazite preko većih lokvi vode, odnosno usporiti jer može doći do potpunog gubitka kontrole nad vozilom zbog pojave vodenog klina ili leda koji se krije ispod vode. Osim toga, kao i uvijek tijekom zime, budite posebno oprezni na vijaduktima i mostovima zbog leda ili poledice, unatoč tome što je temperatura zraka iznad nule.

Naposljetku, iz ORYX-ova Centra za sigurnu vožnju savjetuju i nešto što bi vam moglo uštedjeti puno živaca, vremena, a u nekim slučajevima i novca:

– Najbolji savjet uvijek je i najjednostavniji. Ako se ne osjećate ugodno i sigurno za volanom u lošim uvjetima, ostanite kod kuće. Odgodite put, ako možete. Najčešće 24 sata čini razliku između teških zimskih uvjeta na cestama i potpuno očišćenih glavnih prometnica. Bez obzira na to koliko iskustva imate u vožnji zimi, treba biti svjestan da su u prometu i oni manje iskusniji. Ako ste u mogućnosti, radije koristite javni prijevoz i smanjite rizik u prometu.

Pogledajte i galeriju 10 stvari koje možda niste znali o Yugu:

Snijeg
1/11

Komentara 1

AA
aabbcc
11:11 11.02.2018.

uze gume su bolje zimi a sa sirokim auto ide ko na skijama

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije